actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th February 2015, 07:46
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Open VLD wil ergste pesters tot drie jaar opsluiten

Open VLD heeft een voorstel om de huidige wet op pesten te verruimen. De partij wil de regelgeving moderniseren en het slachtoffer juridisch sterker maken, schrijven de kranten van Mediahuis.


Pesten op het werk is al sinds 2002 strafbaar. Maar, zeggen Kamerleden Carina Van Cauter en Sabien Lahaye-Battheu, auteurs van het wetsvoorstel: ‘Pesten komt steeds meer ook buiten de werkomgeving voor. De wetgever mag niet blind blijven voor die evolutie.’

Het voorstel laat de ruimte om bijvoorbeeld cyberpesten strafbaar te maken. De liberalen willen dat ook de omgeving van het slachtoffer een klacht kan indienen tegen pesters, ook als het slachtoffer zelfdoding heeft gepleegd.

De straffen die Open Vld voorstelt, lopen op tot drie jaar cel en 6.000 euro boete voor de ergste gevallen. Volgens de indieners onderschrijven CD&V en N-VA de ‘geest’ van het voorstel. Open VLD benadrukt wel dat het voorstel enkel voor volwassenen opgaat.

Bron:
De Standaard - 20 februari 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150220_01539171

Eigen mening:
Ik vind het goed dat deze partij nadenkt over het straffen van pesters. Want ik denk dat het pesten op de werkvloer zeker nog voorkomt en dit vind ik eigenlijk niet kunnen. We leven toch in een samenleving waarin geleerd wordt dat je elkaar moet respecteren zoals hij/zij is? Waarom zijn er dan sommige mensen (de pesters) die dit niet begrijpen? Het straffen van pesters is zeker een goed idee, omdat ze dan beseffen dat ze een grote fout hebben gemaakt. Maar langs de andere kant moet men het pesten ook proberen te voorkomen vind ik. Meestal wordt een pestprobleem uitgelokt doordat de sfeer niet goed in de groep of ...
Ik vind het dus langs de ene kant goed dat ze pesters gaan straffen, maar langs de andere kant vind ik dat ze een preventief project moeten opstarten om pesten te voorkomen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st March 2015, 16:14
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Open VLD wil ergste pesters tot drie jaar opsluiten

Net zoals A*s vind ik het even belangrijk om de pesters te straffen als het pesten te voorkomen. Waarom pesten pesters? Niemand doet dit zomaar, er is altijd een reden voor. Sommige redenen zijn natuurlijk net iets banaler dan andere redenen. Pesters hebben meestal persoonlijke problemen. Deze persoonlijke problemen zorgen ervoor dat ze zich willen afreageren op 'de kwetsbaarste' in hun omgeving en op het werk. Het zou volgens mij al kunnen helpen om deze mensen beter te begeleiden. Meestal hebben pesters het gevoel dat er niet naar hen geluisterd wordt en willen ze met hun 'daden' duidelijk maken dat er iets niet in orde is. Natuurlijk is er NIETS dat pesten goedkeurt!
Als er iets is dat mensen kwetst, dan is het wel een geldboete. Een geldboete heeft in vele gevallen meer effect dan een gevangenisstraf. Pesters zullen het pesten afwegen met de mogelijke gevolgen en hopelijk zullen velen afhaken als blijkt dat ze voor hun daden tot 6 000 euro moeten betalen. Dit is een bedrag dat de pester anders en nuttiger kan besteden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.