actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th February 2009, 13:54
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
De Lijn duidt 161 probleembuurten aan.

De Lijn duidt 161 probleembuurten aan.

Uit een onderzoek van vervoermaatschappij De Lijn blijkt dat vorig jaar 1.788 feiten van agressie op het openbaar vervoer werden gepleegd. Er zijn 161 "aandachtsbuurten" waar de voertuigen van De Lijn doorrijden. Dat is 2,1 procent van alle Vlaamse buurten die bediend worden. Daarvan gelden er 22 als de echte hotspots. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de veiligheidsmonitor van de vervoersmaatschappij. Dat schrijven de Coreliokranten.

Vooral verbale agressie
De monitor werd in november voorgesteld als een manier om de (on)veiligheid op en rond de voertuigen en haltes in kaart te brengen. Het eerste rapport slaat op het vierde kwartaal van 2008. Vorig jaar werden 1.788 feiten geregistreerd. Het gaat om feiten zoals verbale en fysieke agressie, beledigingen, bedreigingen, diefstal, vandalisme... Verbale agressie is het meest voorkomende incident.

Beter veiligheidsbeleid
De monitor biedt de basis voor een beter veiligheidsbeleid. Naargelang van hoe 'zwaar' een buurt ingeschaald wordt, is tijdelijk of permanent een verhoogde inzet van mensen en middelen nodig. In de zwaarste hotspots wordt de hulp van de politie nodig geacht.

Welke de risicobuurten zijn, wil De Lijn niet bekendmaken. De vervoersmaatschappij overlegt daarover met de lokale besturen, de politie en de vakbonden.

www.demorgen.be 13/02/2009


Ik vind dit cijfer best wel schrikwekkend, ook al is dit op grote schaal een klein percentage.
Ik begrijp niet waarom mensen zo kunnen reageren/doen tegen elkaar als je gewoon op de bus zit.
Ik vind het dus wel goed dat men heeft nagegaan waar de meeste incidenten zich voordoen. Op deze routes kunnen ze nu misschien extra veiligheidsmensen meesturen die een oogje in het zeil moeten houden. Misschien toch zeker op de bussen die s' avonds door die 'zware' buurten rijden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th February 2009, 00:35
Sepp's Avatar
Sepp Sepp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Leuven
Posts: 37
Onlangs heb ik nog gehoord dat lijnbestuurders niet meer verplicht zijn om een das te dragen omdat dit hen makkelijker in gevaar zou kunnen brengen voor mensen die lijnbestuurders willen laten stikken
Ik hoop gewoon dat er inderdaad extra controle komt en dat deze, toch meestal vriendelijke mensen, gewoon hun job kunnen verderzetten zonder al te veel risico's!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.