actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2016, 22:00
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
Een polsbandje voor kinderen op kamp

Het idee voor de app ontstond bij de organisatie van het kinderfestival Your’In. Het festival wordt in de laatste week van het schooljaar op verschillende plaatsen in Vlaanderen georganiseerd en lokt zowat 20.000 kinderen.

‘We merkten vrij snel dat het een hele klus was om ervoor te zorgen dat alle kinderen op een veilige manier het festival konden beleven. Daarom ontwikkelden we de scanbare polsbandjes, die door de begeleider van een groep kinderen kan gescand worden zodat die meteen weet of iedereen aanwezig is en welke kinderen eventueel ontbreken’, vertelt Geert Torfs van Your’In.

‘De ouders kunnen bij registratie ook de medische gegevens van hun kind achterlaten. Die gegevens zijn gekoppeld aan het polsbandje. Op die manier kan een begeleider bijvoorbeeld zien welke bloedgroep een kind heeft en of het allergisch is aan bepaalde producten. Als een kind onwel wordt, hoeven we enkel het polsbandje te scannen om de medische fiche te bekijken’, vervolgt Torfs.

‘Na een gesprek met jeugdkampenorganisator Wakasa bleek dat ook zij een dergelijke app konden gebruiken. Op dit moment zijn drie organisaties de app aan het testen. Op basis van die resultaten willen we de app nog bijsturen en lanceren tegen de start van de zomer.’

‘Minder papierwerk’

Volgens Sam Brouckx, de coördinator van Wakasa, dat de app van Your’in test, helpt de app op die manier ook het papierwerk op jongerenkampen te verminderen.

‘De medische gegevens van hun kind die ouders bij inschrijving achterlaten, zijn gekoppeld aan het polsbandje. Tot dusver moesten we die gegevens gaan opzoeken in een dikke map met andere medische fiches die meestal achterblijft op de kampplaats. Dankzij de app hebben we die gegevens echter altijd bij de hand.’

Eén bandje voor kampen met Kazou, Sporta,...?

Het systeem kan ook automatisch een bericht sturen naar de ouders, bijvoorbeeld wanneer ze op bus stappen of het zwembad buitengaan. Op die manier weten de ouders waar hun zoon of dochter zich bevindt. Ook wanneer het kind door iemand anders (bv. de ouders van een vriendje) wordt opgehaald, krijgen de ouders een berichtje .

Op termijn wil Torfs samenzitten met andere organisatoren. ‘Het is onze bedoeling om tot een centraal systeem te komen, zodat ouders de medische gegevens maar één keer moeten ingeven, waarna ze kunnen gebruikt worden op de kampen van Wakasa, Kazou of Sporta.

Speelse telmomenten bij Kazou

Of het zover komt, is voorlopig koffiedik kijken. Kazou, de grootste organisator van jongerenkampen in ons land, heeft nog niet van de app gehoord. Maar de noodzaak om kinderen te gaan scannen; voelt Kazou niet.

‘Binnen onze vakantiebeleving staat de groep altijd centraal’, zegt algemeen secretaris Benjamin Vandervoort. ‘Vanaf dag 1 dompelen onze monitoren zich volledig onder in de groep kinderen. Door deel te nemen aan activiteiten en door persoonlijke contacten met de kinderen, krijgen ze vrij snel een zich op de samenstelling van de groep. We hebben vrij snel een zicht op kinderen die een beetje extra aandacht nodig hebben’, aldus Vandervoort.

‘We hebben tot dusver ook nog nooit problemen gehad met het manueel tellen. Tijdens de opleiding van onze monitoren leren we hen ook een aantal manieren om de telmomenten op een speelse en aangename in te kleden.’

Een kind moet kunnen vertellen over het kamp

Vandervoort vraagt zich ook af of het wel nodig is dat ouders via de app op de hoogte worden gehouden van de kampervaringen van hun kinderen. ‘Het onderzoek Ouders en Jeugdwerk, dat enkele weken geleden werd voorgesteld, toonde duidelijk aan dat de meeste ouders niet de behoefte hebben om voortdurend te weten wat hun kind op kamp doet.’

‘Voor ouders volstaat het om te weten dat hun kind in goede handen is. Bij Kazou proberen we dat bijvoorbeeld door een groepsfoto in het begin van de kampperiode te posten of onze Facebookpagina’s. We geven ouders een korte impressie van de groep waarmee hun kind op kamp is. Dat is iets helemaal anders dan voortdurend berichten te sturen dat een kind veilig op de bus zit of is aangekomen in het zwembad.’

‘Ik ben er trouwens van overtuigd dat ook de kinderen het niet leuk vinden als hun ouders haast à la minute kunnen volgen wat ze op kamp aan het doen zijn. Wij geloven dat het moment waarop kinderen thuis komen en kunnen vertellen wat ze allemaal gedaan hebben, net heel waardevol is. Zo’n moment verliest alleen maar aan waarde als de ouders al bij voorbaat weten wat hun kind allemaal gedaan heeft.’

‘App kan hoogstens een hulpmiddel zijn’

Ook de traditionele jeugdbewegingen als Scouts & Gidsen Vlaanderen en Chirojeugd Vlaanderen zien niet meteen een meerwaarde in de digitale polsbandjes. ‘We hebben absoluut geen plannen in die richting’, klinkt het bij Jan Van Reusel, de woordvoerder van Scouts en Gidsen Vlaanderen. ‘We zijn niet tegen digitalisering, maar verantwoord leiderschap kan je niet in een app stoppen.’

‘Zo’n app kan hoogstens een handig hulpmiddel zijn, maar mag het feitelijke toezicht niet vervangen. Onze ervaring leert ons dat het vooral belangrijk is om voldoende begeleiding te voorzien en te zorgen voor een goede verhouding van het aantal leiders tot het aantal kinderen. Dat is iets waar we ook tijdens de opleiding van onze leiders op wijzen.’

‘Ik vrees dat een dergelijke app een vals gevoel van veiligheid kan creëren. Het kan niet de bedoeling zijn dat een begeleider met een gerust gemoed aan de kant gaan zitten met een app in zijn broekzak. Toezicht houden is immers meer dan tellen. Het blijft belangrijk dat verantwoordelijken ook visueel toezicht houden en op die manier de omstandigheden waarin de kinderen zich bevinden in de gaten houden. Het toezicht moet vooral kwalitatief zijn en monitoren of kinderen op een veilige manier spelen of zwemmen’, gaat Van Reusel verder.

Al beseft hij ook wel dat scoutskampen toch enigszins verschillen van kampen van Kazou of Wakaa. ‘Het is natuurlijk wel zo dat onze leiders en leidsters al een heel jaar week na week met de kinderen die meegaan op kamp hebben gewerkt. Daardoor weten ze al welke kinderen ze bijzonder in de gaten moeten hadden en welke kinderen eventueel risicogedrag zouden durven vertonen om weg te lopen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160407_02224337

Reactie:
Een bandje dat belangrijke gegevens over het kind opslaat zodat deze gegevens snel kunnen geraadpleegd worden, vind ik zeker een goed idee. Weg met al die medische vragenlijsten op papier, die op het moment dat ze nodig zijn, misschien net niet snel genoeg kunnen opgesnord worden. Ik begrijp ook dat verantwoordelijken voor een grote groep kinderen, het handig vinden dat zij de groep op een gemakkelijke manier in het oog kunnen houden. Tot daar ben ik mee met het idee van het polsbandje. Maar als een kind dat dit polsbandje draagt op kamp of op uitstap met de school of met de jeugdbeweging op deze manier ook door zijn ouders gecontroleerd kan worden, vind ik een brug te ver. Ik vind het een beknotting van de rechten van het kind en van zijn begeleiders. Als je als ouder je kind toevertrouwt aan andere begeleiders, dan moet je deze begeleiders ook je volledige vertrouwen geven en daar horen geen "controlerende" polsbandjes bij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th April 2016, 16:31
Sarah.G*ivers Sarah.G*ivers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 78
Voor alles een app

Ik denk persoonlijk dat dergelijke polsbandjes met bijhorende app begeleiders van jongeren heel wat papierenwerk kunnen besparen. Zoals Hendrik zegt kunnen op die manier alle gegevens van het kind op een éénvoudige manier geraadpleegd worden en zit alle informatie ook samen en is deze ten alle tijden beschikbaar. Wat het op de hoogte houden van de ouders betreft, begrijp ik Hendrik zijn mening. Ik vind persoonlijk ook niet dat de ouders continu op de hoogte moeten zijn van wat zijn of haar kind doet, maar langs de andere kant is dit wel mooi meegenomen. Zo worden ouders eigenlijk altijd wel op de hoogte gehouden via de één of andere weg. Ik denk dan ook dat er altijd ouders zullen zijn die deze functie net heel goed vinden en andere ouders die het totaal niet nodig vinden. Misschien kan er op voorhand aan de ouders gevraagd worden of ze dit al dan niet nodig vinden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th April 2016, 14:43
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
Ik vind de uitvinding zeker geschikt om in de toekomst te gaan gebruiken. De medische kant is zeker erg handig. Op een festival of op een kamp kunnen er verschillende ongevallen gebeuren en dan is het zeker handig om snel medische weetjes per kind bij de hand te hebben. Ik vind het wel niet goed dat ouders weten waar hun kind is en wat ze aan het doen zijn. Zo kan het kind niet uit zichzelf vertellen hoe hij/zij het kamp ervaren heeft. Het is net zoals bij Smartschool waar ouders de punten al te zien krijgen voor de kinderen hun test al hebben teruggekregen. De kinderen moeten nog wel de kans krijgen om te kunnen praten, want dat is goed voor hen. Er kan op voorhand aan de ouders gevraagd worden of ze dit willen weten zoals Sarah het zegt, maar ik denk dat het ook belangrijk is om het aan de kinderen zelf te vragen. Zij hebben ook een mening.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.