actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2012, 14:13
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Belgische topmanagers leveren in

Bij beursgenoteerde bedrijven is het verschil tussen het loon van de topman en dat van de gemiddelde werknemer de voorbije jaren een stuk kleiner geworden.

In 2007 verdiende de topman van een bedrijf uit de Bel20 welgeteld 39 keer zoveel als zijn gemiddelde werknemer. In 2010 was dat nog maar 32 keer zoveel. Dat blijkt uit cijfers die Xavier Baeten van de Vlerick School op vraag van De Standaard naar boven spitte. 'De verklaring is eenvoudig', legt Baeten uit. 'Het salaris van de werknemer is gestegen dankzij de automatische indexering, dat van de ceo is gedaald omdat het variabele gedeelte van zijn vergoeding kromp: de aandelenopties brachten minder op.'

Ook uit de recentste gegevens van de Oeso blijkt dat de loonspanning in ons land een dalende tendens vertoont. 'Dat hebben we onder meer te danken aan ons sociaal model', zegt adjunct-secretaris-generaal Yves Leterme. 'België is een van de meest egalitaire landen ter wereld.'

Met de discussie over het loon van Belgacom-topman Didier Bellens wil Leterme zich niet bemoeien, zegt hij. 'Maar het zou goed zijn als de overheid die bedragen wat zou matigen.'

Professor Paul De Grauwe gaat nog een stap verder in het actuele debat over grootverdieners in sport en management: 'Vincent Kompany is een uitzonderlijk talent, dat zie je. Bij ceo's zoals Didier Bellens kan twijfel bestaan over de vraag of ze dat geld wel waard zijn.'

Bron: De standaard online, 24/03/2012

Motivatie:

Heel goed dat die kloof tussen leiding en werknemers op loongebied eindelijk wat kleiner wordt, de gewone werknemer werkt volgens mij ( vaak) harder dan de leiding van het bedrijf zelf! Ik begrijp dan ook de uitspraak van Paul De Grauwe maar langs de andere kant ben ik niet akkoord met hem. Vincent Kompany is inderdaad een uitzonderlijk talent, maar moet hij daarvoor dan zoveel geld verdienen? Een "gewone" voetballer heeft er zelf toch niet voor gekozen om minder talent te hebben dan Vincent Kompany? Ik vind het allemaal niet eerlijk (zowel bij zakenmensen als bij topsporters). Het is een kwestie van geluk: ofwel heb je dat aangeboren talent ofwel niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th March 2012, 15:23
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Belgische topmanagers leveren in

Dat de Belgische topmanagers inleveren vind ik een goede zaak. Maar ik wil toch nog even een kritische kanttekening maken. Ze verdienen NOG MAAR 32 keer zoveel dan een gemiddelde werknemer. Ikzelf had de woorden ‘nog’ en ‘maar’ niet gebruikt moest ik het artikel hebben gepubliceerd.

Meneer Leterme haalt aan dat ons sociaal model ervoor zorgt dat we een zeer egalitair land zijn. Maar toch vind ik het raar dat het in een egalitair land met een goed uitgebouwd sociaal model wordt toegelaten dat de loonverschillen zo hoog zijn.

Ik ga ook akkoord met de uitspraak van Yves Leterme wanneer hij zegt dat de overheid de monsterlonen zou moeten matigen. Dat vind ik zeker geen slecht idee om de ongelijkheid in loon weg te werken. Ik vind het jammer dat het al zover mogen komen is. Niemand mag tot bijna 40 keer meer verdienen dan een gemiddelde werknemer. Dat is naar mijn mening niet respectvol t.o.v. andere werknemers.

Dat professor Paul De Grauwe vindt dat sporters zoals Vincent Kompany wel een aanzienlijk groter bedrag mogen verdienen vind ik ook geen goede boodschap. Het is niet omdat je een groot talent bent dat je daarom beter je best doet dan iemand anders…
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.