actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th September 2008, 00:52
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Belgische staat pompt 4,5 miljard in Fortis

Belgische staat pompt 4,5 miljard in Fortis


De Belgische overheid gaat 4,5 miljard euro investeren in Fortis, en krijgt daarmee een belang van 49 procent in de bank. De Nederlandse overheid injecteert ook 4,5 miljard, en de Luxemburgers 2,5 miljard. Fortis verkoopt ook ABN Amro, maar het is nog niet duidelijk voor welk bedrag en aan wie. Voorzitter Maurice Lippens stapt op, en de regering zal een zegje hebben in zijn opvolging. Dat bleek op de persconferentie van premier Yves Leterme, minister van Financiën Didier Reynders, zijn Nederlandse collega Wouter Bos en de ceo van Fortis, Filip Dierckx.



Foto van document

De maatregelen stonden al grotendeels in een onbedekt document waarmee Dierckx vanavond werd gefotografeerd. Daarin was sprake van een verkoop van het belang in ABN Amro voor 10 miljard euro, minder dan de helft van de aankoopprijs van 24 miljard. Dat scenario gaat dus niet door.


Nationalisering

Na gesprekken over een verkoop van Fortis, bleek een (tijdelijke) nationalisering het enige scenario dat overbleef, daar BNP Paribas en ING zouden afgehaakt hebben als kandidaat-koper voor Fortis of voor Fortis Nederland. De biedprijs was naar verluidt laag en de regering zou garanties hebben moeten geven voor de risico's van de overname. BNP Paribas, dat 1,6 euro per aandeel zou hebben geboden, was trouwens in principe enkel geďnteresseerd in de bankpoot, maar zou later de verzekeringstak aan een derde partij zoals Allianz, Generali of Axa kunnen doorverkopen. ING had vooral interesse voor de activiteiten van ABN Amro in Nederland, al zou dat mogelijk op mededingingsproblemen stoten. De marktwaarde van Fortis bedraagt momenteel dertien miljard euro, een derde van de waarde aan het einde van 2007.


Lippens treedt af

Fortis-voorzitter Maurice Lippens treedt af. Zijn positie staat al maanden ter discussie. Toen Fortis eind juni onverwacht een kapitaalinjectie nodig bleek te hebben, riepen beleggers om zijn aftreden. Lippens offerde echter de toenmalig CEO Jean-Paul Votron op en bleef zelf zitten.


Topoverleg

Heel de dag werd druk onderhandeld over de reddingsplannen. Premier Yves Leterme had na de middag op zijn kabinet een onderhoud met de voorzitter van de Europese Centrale Bank, Jean-Claude Trichet. Ook Filip Dierckx, de Nederlandse minister van Financiën Wouter Bos, president Nout Wellink van De Nederlandsche Bank (DNB), gouverneur van de Belgische Nationale Bank Guy Quaden, Eurocommissaris Neelie Kroes (Mededinging) en vertegenwoordigers van de Luxemburgse overheid waren in Brussel voor overleg. De ministerraad vergaderde vanavond eveneens over het dossier.


Blog DM, 28/09/08
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th September 2008, 18:06
Jeff Diels Jeff Diels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Poederlee
Posts: 39
Ik geef stijn gelijk dat Fortis nooit zo koppig had mogen zijn en ik ben uiteraard ook blij dat de spaarders hun geld kunnen recupereren.

Maar ik heb zo mijn mening over het feit dat er weer zoveel geld tegenaan moet worden gegooid.

4,7 miljard euro, voor België alleen al, 11,2 miljard in totaal. Ik vind dat dit geld beter in andere maatschappelijke sectoren kan én moet worden gestoken, bijvoorbeeld in een betere geldverdeling in de medische sector.

Dit is uiteraard mijn mening en misschien is dit heel kleingeestig maar het verloren geld is ook een verloren kans om de andere sectoren te helpen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd December 2008, 13:30
vincentvangrootel vincentvangrootel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Oelegem
Posts: 40
Vincent Van Grootel

Ik geef Stijn gelijk, kopen die aandelen
Fortis had inderdaad nooit zo koppig mogen zijn maar dit is niet alles, er is volgens mij heel wat achter die schermen gebeurd. Amerika heeft hier ook heel wat in de pap te brokken. Maar dat doet er nu niet toe. Die 4.5 miljard zijn belangrijk. 1e vraag : Waar komt dat geld in hemelsnaam vandaan ?!!
Volgens mij was toch al een zeer groot gat in de begroting, en was er overal wat geld te kort. En dan wordt er opeens 4.5 miljard gevonden. Ik kijk nog steeds onder mijn bed en in elk hoekje of er geen 4.5 miljard ligt. Maar helaas.

Ik vind het bizar dat het geld er nu opeens wel is! Worden we dan allemaal voor de gek gehouden? Ik heb zo mijn bedenkingen.
__________________
Kind Regards !!

Vincent Van Grootel
5054663
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.