actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th May 2016, 23:15
Alina.D*ms Alina.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 79
Centralia, het dorp dat al 54 jaar brandt

Centralia, het dorp dat al 54 jaar brandt

54 jaar. Zo lang al staat Centralia, een dorp in de Amerikaanse staat Pennsylvania, in brand. Op 27 mei 1962 brak vuur uit in de steenkoolmijn in het dorp, en dat woedt nu nog steeds. Ooit een bloeiende gemeenschap van 1.600 inwoners, is Centralia vandaag een spookstad geworden.

Wat er op die fatale dag exact gebeurde, zal wellicht altijd een raadsel blijven. De meest gangbare verklaring is dat brandweermannen de stortplaats in het dorp in brand staken om hem op te ruimen voor Memorial Day. Het vuur sloeg over naar een verlaten mijnput onder de stortplaats en verspreidde zich uiteindelijk onder het hele dorp.

Sindsdien heeft het ondergrondse vuur onafgebroken gewoed. Aanvankelijk werden er wel pogingen ondernomen om de vlammen te doven, maar zonder succes. Daarom beslisten de autoriteiten de brand in de gaten te houden met metingen, waarvoor meer dan 2000 gaten in de grond geboord werden.

Zinkgaten

Verder veranderde er voor de inwoners van het dorp in eerste instantie niet veel. Bovengronds was van de brand weinig te merken; het dagelijkse leven ging dus gewoon verder.

Maar in de jaren 80 werd vastgesteld dat er giftige stoffen uit de grond kwamen. Bovendien ontstonden er gevaarlijke zinkgaten, en nadat een 12-jarige jongen bijna in zo'n gat verdween, werd overgegaan tot drastische actie.

In 1983 begon de staat met een vrijwillige evacuatie van meer dan duizend inwoners. Miljoenen dollars werden gespendeerd aan de verhuizing, meer dan vijfhonderd gebouwen gingen tegen de vlakte.

Maar niet iedereen vertrok. Enkele tientallen mensen weigerden hun woning te verlaten. Na verloop van tijd werd Centralia echter hoe langer hoe meer een spookdorp, en hoewel er toen nog enkele tientallen mensen woonden, werd in 2002 de postcode van het dorp opgeheven.

Nog steeds bleven er enkele onverzettelijke bewoners over. In 2013 kregen zeven mensen uiteindelijk de toelating om tot aan hun dood in hun woning te blijven.

De mensen die er nu nog wonen, beweren dat hun deel van het dorp niet door de brand bedreigd wordt. Maar de autoriteiten trekken dat in twijfel: volgens hen kan de brand nog altijd nieuwe wegen zoeken en dodelijke gassen verspreiden op andere plaatsen in het dorp.

6.000 jaar

In de 54 jaar dat de brand woedt, heeft het vuur zich immers enorm uitgebreid. Het groeit gemiddeld met 15 tot 22 meter per jaar. Methodes om de brand te blussen, blijken technisch onhaalbaar of te duur.

Centralia is overigens geen alleenstaand geval. Wereldwijd woeden enkele duizenden ondergrondse branden, waarvan een tweehonderdtal in de Verenigde Staten. De Burning Mountain in Australië spant de kroon: het vuur brandt daar al zo'n 6.000 jaar.

Experten menen dat het met Centralia zo'n vaart niet zal lopen, al kan het vuur zonder maatregelen langer dan een eeuw branden.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/buitenland/c...randt-bc42d646/

Eigen mening:
Dit vind ik een bijzonder interessant artikel. Ik had nog nooit gehoord van ondergronds vuur. Het is een totaal nieuw fenomeen voor mij. Ik ben verbaasd dat het vuur al zo lang (54 jaar) ongedoofd zijn gangetje gaat ondergronds. Wie had kunnen denken dat door een stortplaats in brand te steken het vuur een halve eeuw zou blijven branden?!
Ik vind het goed dat ze alle mensen geëvacueerd hebben, het zou te gevaarlijk worden met deze giftige stoffen. Daarom vind ik het een enge gedachten dat er nog steeds zeven mensen in het dorpje Centralia verblijven. Aangezien het dagelijks leven daar zo goed als dood is. Ik ben van mening dat ze beter deze 7 mensen ook kunnen evacueren. Al begrijp ik natuurlijk ook hun standpunt, het moet niet gemakkelijk zijn je huis te verlaten, zeker niet voor oudere mensen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.