actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2012, 12:39
Glenn.Urkens Glenn.Urkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: turnhout
Posts: 30
365 festivalgangers eisen 54.750 euro van Pukkelpop

365 festivalgangers eisen 54.750 euro van Pukkelpop

De dagvaarding voor Pukkelpop is klaar: 365 festivalgangers eisen samen voor 54.750 euro terug van de organisatie. Het proces start voor de zomer, schrijven de Coreliokranten.

"Vandaag stuur ik de dagvaarding naar de gerechtsdeurwaarder", citeren de kranten advocaat Alex Wijnant, die de 365 festivalgangers vertegenwoordigt. Gemiddeld eisen ze 150 euro terug van de Pukkelpoporganisatie, wat de som op 54.750 euro brengt.

Tickets en bonnetjes
Concreet vragen de cliënten van Wijnants de terugbetaling van hun festivaltickets en drank- en eetbonnen die ze hadden gekocht op de weide. Voor het eerst sinds de hagelstorm op 18 augustus 2011 de festivalweide trof, zal een rechter zich dus uitspreken in een proces tegen Pukkelpop.

Organisatie
Volgens meester Wijnant kan de zaak tegen eind mei van start gaan, maar Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine is niet van plan toe te geven aan de eisen. "Wij zullen de claim betwisten en elkaar ontmoeten in de rechtbank", reageert Mahassine. In oktober kondigde de organisatie aan dat tickethouders voor de afgelaste editie worden vergoed met drank- en eetbonnen voor de drie volgende festivals.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1313/Festi...Pukkelpop.dhtml

Mening: Ik snap de frustraties van deze festivalgangers wel. Ze hadden veel geld betaald om naar Pukkelpop te kunnen gaan en dan gebeurt er zoiets. Toch vind ik het schandalig dat ze hun geld terug gaan vragen. Wat er op 18 augustus gebeurt is, is natuurlijk een drama, maar ik denk dat deze festivalgangers er niet aan denken dat dit nog een groter drama is voor de Pukkelpop-organisator Chokri. Hij doet er alles aan om een geweldig festival te organiseren en dan gebeurt er iets waar niemand iets aan kan doen. Iedereen weet dat hij het geld niet had om de festivalgangers terug te betalen, maar hij zorgde voor een zeer mooi alternatief door bonnetjes te geven aan deze mensen voor de volgende edities. Daarom vind ik de reactie van deze festivalgangers heel erg. Voor mij zijn deze mensen gewoon egoïstisch en denken ze alleen maar aan hun geld wat ronduit schandalig is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th April 2012, 21:29
Jens.engelen Jens.engelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 28
Ik begrijp dat plus minus €150,00 veel geld is. Zeker als je er niets aan gehad hebt. Ik had zelf ook een ticket voor Pukkelpop... (combi) Ik heb er ook niets aan gehad, maar ik vind het net zoals Glenn heel egoïstisch om hiervoor naar de rechtbank te stappen. Hij heeft al een mooi initiatief in elkaar gestoken met de drankbonnen voor de volgende edities. Wees dankbaar en neem die dan ook aan. Ik ben mijn geld ook kwijt, maar als je kijkt naar wat een drama het daar is geweest, kan die €150,00 mij gestolen worden. Ik ben al blij dat ik ongedeerd ben. Het had evengoed anders kunnen uitdraaien. Chokri heeft dit in mijn ogen heel goed aangepakt en laten we met zen allen genieten van de volgende edities van Pukkelpop!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th April 2012, 21:36
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Net zoals Glenn en Jens vind ik het egoistisch om je geld terug te vragen na zo een ramp. Ook ik had een ticket maar ook ik heb er geen seconde aan gedacht mijn geld terug te vragen. Wees blij dat je ongedeerd bent en denk eens aan de mensen die dit geluk niet kenden. Het argument dat je 'een hele maand hebt moeten werken om je ticket te kunnen betalen' is raar, tijd om een nieuwe, beter betaalde job te zoeken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st May 2012, 09:51
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Dit vind ik heel egoïstisch. Akkoord, het ticket heeft veel geld gekost en je hebt er niets aan gehad. Maar je leeft nog, is dat niet het belangrijkste? Er zijn mensen die minder geluk gehad hebben en die zwaargewond zijn, of zelfs gestorven. Dit is naar mijn mening geen respect tonen voor de inzet van anderen. De organisator heeft al een enorme toegeving gedaan door de mensen met een ticket te vergoeden met eet- en drankbonnen, wat ik al een serieuze tegemoetkoming vind. Hij heeft het goed aangepakt en ik kan alleen maar zeggen: Chapeau! Blijf zo verder doen PukkelPop!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st May 2012, 15:00
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ik vraag me vooral af wat de uitkomst van dit proces zal zijn. De organisatie heeft reeds meermaals gezegd dat ze absoluut niet willen toegeven maar stel je voor dat ze wel moeten buigen. 365 mensen krijgen hun ticket dan terugbetaald. Hierop zullen ongetwijfeld anderen reageren dat dit absoluut niet eerlijk is, etc. en zo blijft deze situatie bestaan! Naar mijn mening, maar dus duidelijk niet naar de mening van deze 365 mensen, is het of iedereen terugbetaald of niemand en enkel vergoeding met eet- en drankbonnen (wat, zoals Diethe zegt, al een serieuze tegemoetkoming was).

Volgens mij kan het niet anders dat sommige van de 365 aanklagers spijt hebben dat ze met deze actie tegen Pukkelpop begonnen zijn. Ze worden egoïstisch, gierig, etc. genoemd maar ze kunnen niet meer onder dit proces onderuit.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 1st May 2012, 16:37
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Ook ik zal mijn geld nooit terugzien dat ik spendeerde aan een pukkelpop ticket. Het initiatief dat de organisatie genomen heeft, vind ik knap. Op deze manier krijgt iedereen voor een groot deel toch nog een deel van zijn ticket terug. Het grote voordeel voor de organisatie is dat ze op deze manier iedereen (grotendeels) kunnen terugbetalen zonder grote kosten te doen. Ze gaan inderdaad minder bonnen verkopen, maar een bon kost om en bij de 2.5 euro. Pukkelpop verliest op deze manier maar een halve euro per bon en ze kunnen toch een behoorlijk bedrag teruggeven. Al bij al ben ik zeer tevreden met dit voorstel.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 1st May 2012, 16:39
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Ik begrijp de vorige meningen maar ik denk dat ik toch iets meer begrip kan opbrengen voor de mensen die hun geld terug willen. Ik begrijp ook dat de organisatie het geld nodig heeft en dat er vorig jaar heel wat kosten gemaakt zijn. Maar anderzijds begrijp ik ook de mensen, vaak ook studenten die gespaard hadden voor het festival van vorig jaar. Het blijft vaak niet enkel bij de 150 euro van de tickets maar vele van hen hadden ook bonnetjes gekocht voor 3 dagen, zijn een tent verloren, ... en daar hebben zij uiteindelijk niets voor teruggekregen.
Ik wil toch eventjes duidelijk stellen dat ik me zeker niet aansluit bij een van beide aan maar wil het zeker toch ook bekijken langst twee kanten. Is het dan zo eerlijk dat de organisatie zo maar beslist voor de mensen van vorig jaar wat zij met het geld moeten doen? Als het in bonnetjes kan geruild worden, waarom dan niet in geld? Anderzijds vind ik de reactie van de festivalgangers ook alles behalve aangenaam en ietwat egoïstisch.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 1st May 2012, 22:50
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Caroline, ik begrijp je reactie. Maar het grote voordeel van het uitbetalen in bonnen is het volgende. Als de organisatie van Pukkelpop de tickets zou terugbetalen, kwam het verdere bestaan van het festival in het gedrang. Hetgeen ze nu gedaan hebben, heeft ervoor gezorgd dat elke persoon zijn ticket in waarde teruggekregen heeft. Concreet heeft iedereen bonnen gekregen die in totaal dezelfde waarde hebben als hun ticket.
Voor Pukkelpop zelf is de kost per persoon nu echter maar een vijfde dan wanneer ze het ticket gewoon zouden terugbetalen. Op deze manier is er toch een compensatie voor het verloren geld. Ikzelf zie het als een mooi gebaar vanwege de organisatie. We mogen niet vergeten dat Pukkelpop niet verplicht was om ook maar iets terug te geven.
Natuurlijk gaan er altijd mensen zijn die meer willen en niet tevreden zijn met de gekregen compensatie. Tenslotte mag iedereen blij zijn dat hij of zij nog kan klagen en zagen om hun geld terug te krijgen.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 2nd May 2012, 11:48
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Bart.Wielockx
Caroline, ik begrijp je reactie. Maar het grote voordeel van het uitbetalen in bonnen is het volgende. Als de organisatie van Pukkelpop de tickets zou terugbetalen, kwam het verdere bestaan van het festival in het gedrang. Hetgeen ze nu gedaan hebben, heeft ervoor gezorgd dat elke persoon zijn ticket in waarde teruggekregen heeft. Concreet heeft iedereen bonnen gekregen die in totaal dezelfde waarde hebben als hun ticket.
Voor Pukkelpop zelf is de kost per persoon nu echter maar een vijfde dan wanneer ze het ticket gewoon zouden terugbetalen. Op deze manier is er toch een compensatie voor het verloren geld. Ikzelf zie het als een mooi gebaar vanwege de organisatie. We mogen niet vergeten dat Pukkelpop niet verplicht was om ook maar iets terug te geven.
Natuurlijk gaan er altijd mensen zijn die meer willen en niet tevreden zijn met de gekregen compensatie. Tenslotte mag iedereen blij zijn dat hij of zij nog kan klagen en zagen om hun geld terug te krijgen.



En toch snap ik dat er mensen zijn die niet tevreden zijn met de compensatie.
Vorig jaar stond bijvoorbeeld Eminem op het programma. Het is al jaren geleden dat hij nog in België is geweest. Dus voor vele Eminemfans was dit de moment om hem nog eens te zien.
Zij kopen dus tickets voor Pukkelpop, ze hebben hem niet gezien en zijn hun geld kwijt. Zij gaan niet naar de volgende editie gaan omdat Eminem dan niet meer komt.
Ik ben zo zelf naar een festival gegaan in Engeland om dat Eminem daar twee dagen later kwam. Ik heb nog overwogen om eerst naar Pukkelpop te gaan en dan naar Engeland maar ik vond de tickets iets te duur.

Ik heb op tv na het incident verschillende mensen gezien die in deze situatie zitten en dus niet tevreden zijn.

Ik snap wel dat mensen gelukkig moeten zijn dat ze nog leven en dat het drama was. Maar als je ineens 300-400 euro kwijt bent is dit veel geld. Zeker als je niet naar de volgende editie gaat.

Ik heb ergens een artikel gelezen dat de mensen die Pukkelpop aanklagen wel gelijk kunnen krijgen omdat er eerst afgekondigt was dat alles kon doorgaan en dan niet meer. Ik zal een proberen te zoeken of ik het nog vind.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 2nd May 2012, 16:35
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Minke, ik ga niet proberen om mijn mening op te dringen maar zou toch nog graag het volgende toevoegen. De bonnen zijn niet op naam en kunnen onderling doorverkocht worden, dit is gedaan zodat ook de mensen die niet terugkeren toch nog een deel van hun geld kunnen recupereren. Daarnaast snap ik wel dat mensen ontevreden zijn dat ze een grote som geld verloren hebben. Maar vergelijk het deze situatie: je hebt voor je naar school reed een nieuwe laptop gekocht. eens aangekomen op school komt er een storm opzetten, je zak valt van je fiets in een plas water. Wanneer je hem wil oprapen waait er een boom om die net op jou laptop valt. Nu is het toevallig zo dat dit allemaal gebeurde binnen de schoolpoort. Ga je de school aanklagen omdat je laptop stuk is?
Dit lijkt allemaal ver gezocht en onwaarschijnlijk maar in feite is het net hetzelfde als de materiële schade die mensen opgelopen hebben op Pukkelpop.
Verder ga ik hier niet op ingaan want ik wil absoluut niet overkomen als iemand die blijft doorhameren over 1 gebeurtenis. Natuurlijk zijn er mensen met een andere mening en visie en daar leg ik mij bij neer...
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 2nd May 2012, 18:28
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Pukkelpop-organisator streek ruim 880.000 euro dividend op in 2010

Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine en zijn echtgenote keerden zichzelf via hun bedrijf Qué Pasa? in 2010 een eenmalig dividend uit van 882.353 euro.
"Festivalgangers krijgen hun ticket niet terugbetaald omdat er geen geld zou zijn, maar de aandeelhouders kregen wel een pak dividend. Dat is een schande", kaart Luk Van Biesen, boekhouder en voormalig Open Vld-Kamerlid, aan in Het Laatste Nieuws.

Mahassine wijst erop dat Qué Pasa? in 2010 voor het eerst sinds de oprichting in 1996 een eenmalig dividend uitbetaalde. En dat hij in het rampjaar 2011 volstrekt gratis werkt voor Pukkelpop.

Van Biesen, die de rekeningen van Qué Pasa? bekeek, stelt zich ook de vraag of Mahassine en zijn vrouw niet een deel van het dividend moeten terugstorten om het festival financieel uit de nood te helpen. Dat vindt Mahassine populistisch. "Alsof ook alle Dexia-bestuurders hun bonussen van de afgelopen zestien jaar zouden moeten terugstorten", aldus Mahassine. (belga/mvdb)

Bron: HLN: link

Laat ons toch niet vergeten dat Mahassine Pukkelpop NIET organiseert om alle festivalgangertjes blij te maken. Hij doet het voor geld natuurlijk. Pukkelpop is een bedrijf net zoals vele anderen. Als onvoorziene omstandigheden een groot bedrijf treffen, waardoor er slachtoffers vallen, worden ze aan de schandpaal genageld, want bedrijven kunnen we makkelijk als "villain" zien.(vb. de kernramp Fukushima waarna heel het gegeven kernenergie in twijfel werd getrokken, was veroorzaakt door een tsunami.) Als het gebeurt op een festival heeft iedereen medelijden met de organisator. Beetje inconsequent als je het mij vraagt.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 2nd May 2012, 18:53
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
De mensen die hun geld terugeisen moeten eindelijk eens inzien dat Pukkelpop deze ramp gewoon niet kon voorkomen. Het zou dan ook onlogisch zijn dat Pukkelpop moet opdraaien voor deze ramp. Je kan dit vergelijken met een skivakantie die je boekt. Je huurt skimateriaal, je boekt een mooi hotel voor 10 dagen, kortom heel je vakantie is hierop afgestemd... Nu heb je toch echt wel pech dat het zo'n zachte winter is, dat er bijna geen sneeuw is gevallen. Skiën is dus nagenoeg onmogelijk. Wie betaalt er in dit geval de skivakantie van deze mensen terug? Niemand natuurlijk! Niemand heeft nu eenmaal de natuur in de hand. Zo kon ook niemand de natuurramp op Pukkelpop voorkomen!
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 2nd May 2012, 19:15
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Je kan het vergelijken met een tsunami die tot gevolg heeft dat een kerncentrale volledig naar de vaantjes wordt geholpen. De kern verzakt en honderden mensen raken besmet door radioactiviteit. Je kan toch niet verwachten dat de kerncentrale die mensen terugbetaalt? Niemand heeft de natuur nu eenmaal in de hand. Alleen... Dat werd helemaal wel verwacht van de kerncentrale (TEPCO in dit geval).

Niet dat ik een kernramp wil vergelijken met Pukkelpop. Het basisprincipe blijft echter wel hetzelfde. Grote ramp treft een bedrijf. Er vallen slachtoffers. Bedrijf moet opdraaien voor de gevolgen. Een kerncentrale is aan de strengste veiligheidsvoorschriften onderhevig (gelukkig maar). Maar als je 1000 tentjes zet op de weide van boer Teun en daar geld voor vraagt, dan moet je blijkbaar niet voorzien zijn op een storm (in augustus nota bene).

Zijn de organisatoren van Pukkelpop verantwoordelijk voor het onweer? Tuurlijk niet. Moeten ze het ergens voorzien dat er wel eens een storm kan uitbreken? Toch wel. Moeten ze dan veiligheidsprocedures in achting nemen? Absoluut. Het gaat hier om een evenement om winst te maken (en veel), neem dan verantwoordelijkheid.

Het weer kan je niet voorkomen, maar Frank geeft mij toch elke dag wel een goed idee van wat ik de volgende week kan verwachten. Er was gevaar op een storm en men heeft het risico genomen om alle optredens te laten doorgaan. Bewust is die beslissing gemaakt.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 2nd May 2012, 19:19
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Concreet vragen de cliënten van Wijnants de terugbetaling van hun festivaltickets en van drank- en eetbonnen die ze hadden gekocht op de weide.

‘Door die aankoop hebben ze een overeenkomst afgesloten die is verbroken toen het festival werd afgelast. Omdat de organisatie haar belofte niet is nagekomen, moet ze hen terugbetalen. Overmacht door het weer is hier niet van toepassing. Dat geldt zolang er sprake is van een plotse, onoverkomelijke gebeurtenis. Maar zodra die is gepasseerd, houdt de overmacht op. In eerste instantie heeft Pukkelpop zelf na de ramp aangekondigd dat er geen probleem was en alles kon doorgaan.'

bron: standaard.be

Ik heb het artikel teruggevonden.
Ik vind de vergelijking met een laptop beetje absurt. Plus dat valt gewoon onder je familiale verzekering hoor. En op die manier ga je toch nog iets terug kunnen vragen.
Als mensen op vakantie gaan en er gebeurt iets met het hotel waardoor ze de helft van hun vakantie op hun buik moeten schrijven gaan zij ook compensatie vragen hoor, als is het maar een andere acommodatie voor de rest van de vakantie. Maar heel vaak hebben zij daar verzekeringen voor.
Als je een ticket koopt voor een concert en dit kan niet doorgaan krijg je dit ook gewoon terugbetaald.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.