actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2017, 17:05
Bieke.v*an.oosterwyck Bieke.v*an.oosterwyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Nijlen
Posts: 22
Met deze activiteiten kunt u tot 500 euro per maand onbelast bijverdienen

Vanaf 1 januari 2018 kunnen werknemers, zelfstandigen en gepensioneerden tot 500 euro onbelast per maand bijverdienen met vrijwilligerswerk. Minister van werk Kris Peeters (CD&V) heeft de lijst van de activiteiten voorgesteld.

Het gaat zowel om occasionele dienstverlening aan particulieren als om verenigingswerk, bijvoorbeeld als sportcoach. Het kernkabinet heeft zondag deze maatregel uit het Zomerakkoord goedgekeurd, zo meldt minister van Sociale Zaken Maggie De Block (Open VLD).

‘Kleine klusjes voor een buurman of voor een vereniging hebben een groot maatschappelijk belang. Ze brengen mensen met elkaar in contact en versterken zo het sociaal weefsel. Vaak doen mensen dat gratis, maar als ze er iets voor krijgen, worden die inkomsten vandaag zwaar belast en komt er een heleboel administratie bij kijken. Dat lossen we nu op: bijverdiensten tot 500 euro per maand stellen we vrij van belasting en de administratie zal snel en eenvoudig kunnen via een app’, kondigt De Block aan.

Voorwaarden

Door het nieuwe statuut genieten werknemers die minimum 4/5de werken, zelfstandigen in hoofdberoep en gepensioneerden vanaf 1 januari 2018 van een fiscale en sociale vrijstelling tot 6.000 euro per jaar voor bepaalde bijverdiensten. Voor de registratie van deze activiteiten komt er een gebruiksvriendelijke app. Beide partijen moeten wel op voorhand het type dienst en de verloning onderling afspreken en vastleggen.

Het nieuwe statuut is van toepassing voor verenigingswerk, namelijk activiteiten die het midden houden tussen vrijwilligerswerk en betaald werk zoals sportcoaching, culturele activiteiten of buitenschoolse kinderopvang, en voor occasionele diensten van burger tot burger zoals kleine herstellingen waarvoor mensen geen beroep doen op het reguliere circuit of het ophalen van kinderen aan school en hen een maaltijd klaarmaken terwijl de ouders nog op het werk zijn.

Bron:
De standaard, 23/10/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171023_03147977.

Mening:
Ik vind dit een heel goede ingeving en dit zal zeker een positief effect hebben bij de bevolking. Vele gepensioneerden komen niet toe met hun pensioen en zijn nog steeds in staat om te werken (in bepaalde maten). Ook voor alleenstaande mama's en papa's kan dit zeker een hulp zijn, want het is zeker niet simpel om rond te komen wanneer het inkomen van uw ex-partner wegvalt.
Ik vind dat er op deze manier meer respect getoond wordt voor de mensen die zich op dit moment al inzetten voor vrijwilligerswerk. Op deze manier worden ze eindelijk eens beloond voor hun mooie geste. Meestal zijn dit minder zware jobs die uitgevoerd worden, maar hun vrije tijd gaat hier wel aan verloren en daar mag wel eens bij stilgestaan worden.
Ten slotte wil ik ook vermelden dat ik deze ingeving in het dagelijkse leven al zeer bespottelijk vond. Ik denk niet dat veel mensen zich hieraan hebben gehouden, wat vrij logisch is. Ik begrijp dat dit niet goed is voor de maatschappij met belastingen en dergelijke, maar dit is wel zeer positie voor de sfeer van de sociale bevolking. Er is niets leuker dan onder de mensen te komen, elkaar te helpen en hierbij onszelf ook financieel te kunnen ondersteunen.

Laatst aangepast door Bieke.v*an.oosterwyck : 23rd October 2017 om 17:32.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.