actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th March 2011, 13:39
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Dalai Lama zet stap opzij

Dalai Lama zet stap opzij
donderdag 10 maart 2011, 07u13
bron: http://www.hetnieuwsblad.be/article...DMF20110310_006

De Dalai Lama is van plan om zijn functie als leider van de Tibetaanse regering in ballingschap naast zich neer te leggen. Dat heeft hij donderdag aangekondigd. Volgens de spirituele leider van het Tibetaans boeddhisme is de tijd gekomen dat hij zijn plaats afstaat aan een nieuw 'vrij verkozen' leider.
'Mijn wil om de autoriteit over te dragen heeft niets te zien met een wil om te verzaken aan verantwoordelijkheden', benadrukte de Dalai Lama in Dharamsala, in het noorden van India. 'Het is voor het welzijn van de Tibetanen op lange termijn. Het is niet omdat ik me ontmoedigd voel.'

Een woordvoerder van de 75-jarige Dalai Lama had in november al aangekondigd dat de leider van plan was om zijn politieke functie neer te leggen en zo zijn werklast te verlichten en zijn officiële rol te verkleinen.

Mijn mening: Dit vind ik heel goed nieuws. De Dalai Lama was misschien geen verkeerde leider maar er moet toch enige scheiding zijn tussen politiek en religie vind ik. Dat hij zelf zegt dat het tijd is voor een vrij verkozen leider toont ook aan dat hij wil dat de mensen zelf wil laten kiezen, dat ze hun stem mogen laten horen, zo zie je maar dat hij niet zo conservatief is als sommige mensen denken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th March 2011, 21:46
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik deel de mening van Malou. Er moet enige scheiding zijn tussen religie en politiek. Indien dit niet gebeurd hervallen we in de fouten die we maakten in de geschiedenis. Wanneer de kerk de macht in handen had kwam dit tot een machtsmisbruik. Ik denk echter wel dat zulke zaken in de huidige maatschappij minder snel kunnen voorvallen. Ik ben niet exact op de hoogte van hoe het met de Boeddhisten zit maar vermoed dat ze wel in opstand zouden komen als er onrecht wordt gedaan vanuit hun geloof.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th March 2011, 20:31
Jasper.Peeters Jasper.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 30
De scheiding tussen kerk en staat is natuurlijk zeer belangrijk. Ik hoop vooral dat de Dalai Lama zijn strijd voor het onafhankelijk Tibet niet zal staken. Misschien dat hij met enkel een religieuze rol meer vrijheid krijgt om op staatsbezoeken te gaan en steun te verwerven voor Tibet. Langs de andere kant is het natuurlijk altijd moeilijk voor een beginnende democratie. Hopelijk wint een persoon met evenveel wijsheid als de Dalai Lama.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.