actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2012, 14:14
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
Gevangenis Haren krijgt speciale cellen voor gedetineerden met baby’s

Gevangenis Haren krijgt speciale cellen voor gedetineerden met baby’s
13 baby’s in Belgische gevangenissen

HAREN - Op dit moment zitten in ons land dertien baby’s jonger dan drie jaar samen met hun moeder in de cel. In de nieuwe gevangenis in Haren, die op termijn Vorst en Sint-Gillis moet vervangen, zullen vijf speciale cellen voor moeders en hun kinderen voorzien worden. Dat meldt La Dernière Heure woensdag.

Zwangere gedetineerden worden in ons land altijd overgeplaatst naar de gevangenis van Brugge. In de kinderafdeling krijgen ze daar maandelijks het bezoek van een gynaecoloog. Om te vermijden dat kinderen de stempel krijgen dat ze in de gevangenis zijn geboren, gebeuren de bevallingen telkens in het AZ Sint-Jan.

In de Brugse gevangenis verblijven momenteel zeven baby’s. Verder zitten er vier in Berkendael, één in Lantin en één in Bergen. Laurent Sempot, de woordvoerder van het directoraat-generaal van het gevangeniswezen, bevestigde aan La Dernière Heure dat er in de nieuwe gevangenis in Haren specifieke cellen voor moeders en hun kinderen bijkomen.

‘Er komt een huis dat plaats biedt aan vijf moeders en hun kinderen’, aldus Sempot. ‘De inrichting zal er in het teken van de kinderen staan. Het is de bedoeling dat zij niet het gevoel hebben in een gevangenis op te groeien.’ In de gevangenis van Haren zullen ook speciale ruimtes voorzien worden voor kinderen die een gedetineerde ouder komen opzoeken.

Bron: De standaard
Commentaar: Ook in dit geval zijn kinderen weer het slachtoffer van keuzes die moeders gemaakt hebben. Een moeder heeft een voorbeeldfunctie en is dus zonder twijfel verantwoordelijk voor haar daden en de ontwikkeling van haar kind. Het is dus een goede zaak dat men gaat investeren in de inrichting van cellen. Kinderen hebben ook zonder twijfel hun moeder nodig. Het is voor hen al erg genoeg dat ze in een cel moeten opgroeien, laat staan dat ze dan ook nog een stempel krijgen van anderen dat ze hun eerste jaren in een cel hebben doorgebracht. Bovendien is het ook goed dat er speciale ruimtes zullen voorzien worden voor de kinderen die hun gedetineerde ouder willen gaan opzoeken. Die kinderen zijn zich al bewuster van hoe de situatie is en dat hun moeder/vader in de gevangenis zit en hen dan nog tussen tralies zetten maakt het allemaal niet gemakkelijker. Voor hen is de situatie al gecompliceerder. Het is goed dat men de kinderen niet gaat beboeten voor wat hun ouders hebben gedaan, want hun leven is al moeilijk en hard genoeg!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2012, 18:21
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Ik ben het niet helemaal eens met de mening die hierboven. In mijn ogen is het 'aangenamer maken van de cellen' gelijk aan het 'aangenamer maken van het leven in de gevangenis.' Baby's en kinderen treffen inderdaad geen schuld, maar hun moeder wel. Het is inderdaad erg dat ze hun eerste jaren in een cel moeten doorbrengen, maar het is wetenschappelijk bewezen dat ze zich hier toch niets meer van herinneren. Mijn woorden komen harder over dan ik bedoel, want ik begrijp dat het ‘ethisch’ niet verantwoord is om de kinderen zonder ontplooiingsmogelijkheden in een cel achter te laten. Toch heeft de moeder een fout gemaakt waardoor ze in deze situatie terecht is gekomen. Zou een betere oplossing dan niet zijn om het kind in een veilige omgeving te steken waar het wordt aangemoedigd de juiste beslissingen te maken en waar het kansen krijgt om een goed en gezond leven te leiden? Ik zeg niet dat men het kind af moet pakken van de moeder, maar in mijn ogen is dit een betere oplossing. Ook wordt er gesproken over speciale ruimtes voor kinderen die hun gedetermineerde ouder(s) willen gaan opzoeken. Dit vind ik al een beter project. Het is inderdaad hard voor een kind om hun ouder in deze ongewone situatie te zien. Maar toch ben ik er ergens van overtuigd dat men niet al het ‘gevangenis gevoel’ weg mag werken. Ik vind dat de omstandigheden zo moeten blijven dat een kind beseft dat zijn of haar ouder wel degelijk opgesloten zit. Ook zegt mijn gevoel dat er aan deze projecten een prijskaartje gaat hangen en we weten allemaal wie dit gaat mogen sponseren…
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.