actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2012, 13:25
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
GO!: "Laat gsm in klas toe"

GO!: "Laat gsm in klas toe"

"Laat kinderen hun gsm gebruiken in de klas." Het is niet de oproep van één of andere scholierenkoepel, maar van het gemeenschapsonderwijs (GO!) zelf. .




"Tegenwoordig hebben alle leerlingen een smartphone, waarmee ook informatie kan worden opgezocht. Waarom zouden ze dat niet mogen?", zegt Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurster van het GO! in Het Laatste Nieuws.

Ze staat achter haar medewerkster Sofie De Cupere, die het voorstel lanceerde. "De basishouding van de meeste scholen is nu nog altijd dat de gsm moet uitstaan. De realiteit is echter dat de leerlingen tussendoor op Facebook zitten. Je kan je ogen daarvoor sluiten, of het gegeven gebruiken om hen beter bij te les te krijgen. Tegenwoordig hebben de leerlingen allemaal een smartphone, waarmee ook informatie kan worden opgezocht. Waarom zou dat niet mogen? We moeten de digitale evolutie niet altijd negatief bekijken. Met de nieuwe media kunnen we de lessen makkelijker laten aansluiten bij de leefwereld van de jongeren en hen tegelijk mediawijs maken. Dat wil niet zeggen dat ze nu allemaal onbeperkt mogen sms'en. Kinderen moeten trouwens ook leren over de kostprijs van bellen, sms'en en surfen op het net."

Pedagogen zien gsm'en in de klas echter niet zitten. Volgens hen is de school nog één van weinige plekken waar de druk om voortdurend boodschappen uit te wisselen even ophoudt.


Bron: De Morgen
Datum: 14/11/2012

Eigen mening:.
Naar mijn mening is een smartphone of iPhone in de klas toelaten geen goed idee. Als eerste punt heeft bijvoorbeeld niet elke leerling zo'n type van gsm. De kloof tussen 'rijk' en 'arm' wordt hier weer mee duidelijk. Het is niet zo dat als je een ander type van gsm hebt dat deze minderwaardig is maar leerlingen kunnen dit wel zo ervaren. Ik vermoed ook dat wanneer je het opzoeken via deze gsm gaat toelaten het hier niet bij gaat blijven. Leerlingen gaan zich niet meer met de echte les bezighouden, het gaat de concentratie beïnvloeden. Wanneer we op de computer iets opzoeken hebben we meestal al de neiging om naar sites zoals Facebook te surfen. Dit kan je op het schoolnetwerk blokkeren maar aan leerlingen hun eigen gsm kan je niets veranderen. Ik heb de poll op de site van De Morgen ingevuld met niet akkoord en hierop kon ik zien dat de meeste mensen die gestemd hebben ook voor deze optie gekozen hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2012, 14:56
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Ik begrijp dat men ook in het onderwijs steeds innovatief te werk wil gaan.
Zoals de persoon die het artikel postte aanhaalde zijn er ook een aantal minpunten aan verbonden. Niet elke leerling krijgt van thuis de mogelijkheid om zulk toestel aan te schaffen. Bovendien zijn er voldoende alternatieven om dit gsm-gebruik te omzeilen.
Ik ben er ook van overtuigd dat leerlingen vaak op andere sites surfen wanneer ze een oefening op het internet moeten maken. Wanneer dit op een vaste computer op school gebeurt, is er nog enige vorm van controle. (Hier bestaan programma’s voor waarmee je bijvoorbeeld op de computer vooraan in de klas kan kijken welk scherm er op elke computer openstaat.)Wanneer je de leerlingen hun gsm laat gebruiken, valt ook deze kleine vorm van controle weg.
Toch denk ik dat we ons ook niet volledig mogen afsluiten voor deze nieuwe middelen. Het zal misschien nog wel tijd vergen om dit organisatorisch haalbaar te maken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th November 2012, 17:22
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Ik vind ook dat dit niet hoeft. zoals Jorine al zegt, niet iedereen kan zich dit veroorloven. Ook denk ik dat de leerlingen te hard afgeleid zullen zijn, dus voor mij hoeft dit niet toegelaten zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.