actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2015, 00:38
C*nthia.Peeters C*nthia.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wijnegem
Posts: 75
Nachtelijk computergebruik schaadt uw ogen en nachtrust. Dit is de oplossing

Nachtelijk computergebruik schaadt uw ogen en nachtrust. Dit is de oplossing

Blauw licht, zoals dat van een laptop, tablet of smartphone, is niet bevorderlijk voor de ogen en de nachtrust. Indien u zelf soms tot in de late uurtjes aan uw scherm gekluisterd zit - en die kans is niet gering, zo blijkt uit onderzoek - kan u er ongetwijfeld van meespreken. Maar er is goed nieuws, meldt de nieuwssite Vox: de app f.lux belooft een oplossing.

Smartphones en consoorten maken een steeds groter deel uit van ons dagelijkse leven, en met nieuwe devices die om de haverklap op de markt komen wordt het wel heel moeilijk om onze ogen niet urenlang bloot te stellen aan het blauwe licht dat ze uitschijnen.

Een recent Amerikaans onderzoek wees uit dat bijna een derde van de volwassenen meer dan negen uur per dag spendeert aan het gebruik van digitale toestellen. 72,5 procent van de volwassenen is zich niet bewust van de mogelijke gevaren daarvan voor de ogen.

Die gevaren zijn er wel degelijk. LED-schermen stralen heel wat blauw licht uit, en een constante blootstelling aan blauw licht kan het netvlies beschadigen.

Daglicht

Daar bovenop wezen studies uit dat blauw licht niet bevorderlijk is voor de nachtrust. Zelfs een klein beetje straling geeft onze hersenen het signaal dat het dag is, wat onze hartslag en alertheid verhoogt. Nachtelijke blootstelling aan blauw licht werd zelfs gelinkt aan kanker, diabetes, hartziekte en obesitas.

De meest logische oplossing is in de uren voor het slapengaan niet meer naar dergelijke schermen te kijken. Maar dat is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wel bestaan er schermbeschermers die het blauwe licht wegfilteren en oranje brillen die hetzelfde doen.

Maar, zo meldt Vox, het kan nog eenvoudiger. F.lux is een gratis app voor Windows, Mac en iOS. Voor Android bestaat de app nog niet, maar er zijn wel alternatieven zoals CF.lumen.

Deze apps passen het licht van uw scherm aan aan het moment van de dag. 's Avonds filtert f.lux het blauwe licht uit uw scherm. Zo krijgen uw hersenen niet langer het idee dat ze naar de zon staren, en zal u veel beter de slaap kunnen vatten.

Bron: De Morgen, geraadpleegd op 4 november 2015
http://www.demorgen.be/wetenschap/n...ssing-b5f55aea/

Eigen mening: Ons leven vandaag de dag is enorm gedigitaliseerd. Velen onder ons staan op en gaan slapen met hun smartphone, tablet of laptop. Vanzelfsprekend is het dat dit niet zo goed is voor onze ogen. Zeker voor de mensen die een bureaujob uitoefenen. Ik vind het daarom belangrijk dat iedereen op de hoogte is van de 'gevaren'. Ook de gratis app zou beter gepromoot moeten worden.

Ikzelf gebruik sinds afgelopen jaar het programma F.lux op mijn laptop. Het is een stuk aangenamer om in de late uurtje nog te werken. Je scherm heeft wat warmere kleuren waardoor je niet continu naar een erg helder scherm zit te staren. Mijn ogen doen geen pijn als ik heel de avond met mijn laptop gewerkt heb, dat was voordien dikwijls niet het geval.

Laatst aangepast door C*nthia.Peeters : 5th November 2015 om 00:52.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2015, 09:00
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Als toekomstig leerkracht informatica ben ik mij bewust van de gevaren om urenlang gekluisterd te zitten achter een computerscherm. Wanneer je achter een computerscherm zit, kijk je geconcentreerd op één plaatst tegelijkertijd. Hierdoor ga je minder snel met je ogen knipperen, waardoor je ogen 'snakken' naar vocht. Dat is vaak al één van de kenmerken dat je ogen oververmoeid zijn aan het worden en dat je beter even iets anders doet dan met een computer, smartphone of tablet bezig te zijn. Daarnaast ben ik niet geschrokken dat 72,5 procent van de volwassen zich niet bewust zijn van de mogelijke gevaren voor de ogen. Daarom vind ik, net als C*ntia, dat er meer aandacht moet gaan naar deze gevaren. Zo kan tijdens een les informatica hierop gewezen worden en een onderzoek gedaan worden naar de mogelijke gevolgen. Dit maakt jongeren bewuster wat de gevolgen zijn van al die stralingen die afkomstig zijn van je beeldscherm.

Zowel een computer, smartphone als tablet zijn belangrijke toestellen geworden in ons leven. Niet alleen in onze vrije tijd, maar ook voor het werk zitten sommige mensen dagen achter hun computer gekluisterd. Ik vind dat de gratis software ook meer aangeboden moet worden. Ik denk niet dat veel mensen deze software kennen. Daarnaast zou ik het een goed idee vinden om deze software te installeren op alle nieuwe computers, smartphones en tablet's die worden gemaakt. Tevens bevordert dit onze slaap en dat is toch wel heel belangrijk. Een goede slaap zorgt ervoor dat je de volgende dag er opnieuw kan invliegen met veel energie. Daarnaast is een goede slaap belangrijk voor je gezondheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.