actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2015, 19:33
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Revolutionaire HIV-behandeling in de maak

In plaats van een dagelijkse dosis pillen, zou HIV behandeld kunnen worden met een injectie om de één of twee maanden. De nieuwe behandeling zou al over vijf jaar beschikbaar kunnen zijn.

De veelbelovende resultaten kwamen naar voor tijdens een studie van de farmaceutische bedrijven GlaxoSmithKline en Johnson & Johnson. De onderzoekers ontdekten dat een injectie eens om de vier of acht weken met twee medicijnen die HIV onderdrukken, even efficiënt is als de huidige aanpak van drie pillen per dag.

In België leven zo'n 16.000 mensen met HIV, het virus dat AIDS kan veroorzaken. In tegenstelling tot vele andere virussen, die na verloop van tijd kunnen verdwijnen, blijft HIV voor altijd in het lichaam aanwezig.

Sommige medicijnen kunnen de hoeveelheid HIV in het bloed drastisch terugdringen, maar het onderhouden van de dagelijkse behandeling kan enorm moeilijk zijn. Mensen met HIV moeten vaak meerdere pillen per dag innemen, maar het is niet altijd even eenvoudig om die routine aan te houden en om altijd toegang tot de medicatie te hebben. Het voordeel van de injecties is dat deze slechts één keer moeten toegediend worden, elke vier of acht weken.

Grote, pijnlijke dosissen

De resultaten die vandaag werden bekend gemaakt, maken deel uit van een klinische studie die 96 weken lang zal duren. Op dit ogenblik loopt het onderzoek voor ongeveer een derde van die termijn.

De aanwezigheid van het virus bij de patiënten die de medicijnen via de injecties toegediend krijgen, blijkt even laag als bij de patiënten die de orale behandeling volgen. Wie de injecties eens om de vier weken kreeg, heeft echter meer bijwerkingen dan de patiënten die de spuiten eens om de acht weken krijgen of dan wie de medicijnen oraal inneemt. Het grootste probleem blijkt daarbij pijn op de plaats van de injectie te zijn.

Hoewel deze resultaten veelbelovend klinken, zal de behandeling nog niet meteen te verkrijgen zijn. In een persbericht zegt Johnson & Johnson te hopen om de injecties tegen 2020 op de markt te brengen.

Nadelen van de injecties zijn dat de dosissen zo groot zijn dat patiënten beroep moeten doen op een dokter om de geneesmiddelen toe te dienen. Daarnaast moeten de medicijnen ook koel bewaard worden, wat de zaken bemoeilijkt voor mensen die in een warm klimaat wonen en geen koelkast hebben.

Bron:
De Morgen - 03/11/2015
[url]http://www.demorgen.be/wetenschap/revolutionaire-hiv-behandeling-in-de-maak-b12a63d3/[/url

Mening:
Ik vind het goed dat er steeds nieuwe en betere medicijnen gevonden worden voor ongeneeslijke ziektes zoals HIV. Misschien daalt door deze behandeling het percentage van personen met Aids. Ik denk wel dat het goed is om hier nog verder over na te denken om het product zo goed mogelijk op de markt te brengen, zodat het product voor iedereen mogelijk is. Maar wat ik me wel afvraag is of deze behandeling duurder zal zijn dan de orale behandeling. Want aangezien je bij deze inspuitingen een dokter moet raadplegen zal men de dokter ook nog eens moeten betalen, veronderstel ik... Ik zou het daarom wel goed vinden dat de mensen met HIV kunnen kiezen welke behandeling ze willen opstarten.

Laatst aangepast door Eline.A*riaensen : 4th November 2015 om 19:39.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.