actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2015, 10:49
Jade.p*eters Jade.p*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 30
Tinnitus in opmars: 'dagelijks geterroriseerd door onophoudelijk geruis in oren'

Het eerste online jongerenplatform rond oorsuizen in Vlaanderen, de Tuut van Tegenwoordig, wil jongeren informeren over de gevaren van tinnitus.

Tinnitus in opmars: 'dagelijks geterroriseerd door onophoudelijk geruis in oren'

In Leuven werd De Tuut van Tegenwoordig gelanceerd. Dat is het eerste online jongerenplatform rond oorsuizen in Vlaanderen. Tinnitus is in opmars, maar jongeren konden tot dusver nergens terecht. De nieuwe website vertelt hen alles over de gevaren van te luide muziek.

Tinnitus heeft een grote impact op het leven van jongeren. 'Het nieuwe platform wil hen bewust maken van de gevolgen maar ook informatie aanreiken: van artikels over tips tot video's van muzikanten', zegt initiatiefnemer Bert Lecomte. Deze 21-jarige student ziet zijn leven geterroriseerd door onophoudelijk geruis in de oren.
Ambassadeurs

Annick Gilles, audiologe van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA), deed epidemiologisch onderzoek naar tinnitus. 'We hebben 5.000 Vlaamse jongeren tussen 14 en 25 jaar bevraagd. Van die groep kampt 75 procent met een tijdelijke overbelasting. Vijftien tot achttien procent heeft er permanent last van.'

In het hoofdgebouw van de faculteit Sociale Wetenschappen van de KU Leuven werd de aftrap gegeven van een grote campagne op sociale media. De Tuut van Tegenwoordig wil aan preventie doen met een project dat het belang van gehoorbescherming benadrukt. Drie ambassadeurs die zelf lijden aan tinnitus dragen de actie: Sean Dhondt, Ian Thomas en Karolien Debecker. Een tiental muzikanten en BV's ondersteunt de campagne, van Bart De Wever tot Rik Torfs en Raymond van het Groenewoud. Drie van hen kampen ook met het probleem: Stijn Meuris, Dennis Praet en Alex Callier.

Het project wordt ondersteund door Arteveldehogeschool, KU Leuven, UGent, UZA en UZ Leuven. (Belga/AVE)

Bron: Knack 03/11/15 http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-622607.html

Eigen mening: Zelf heb ik nogal gevoelige oren. Als ik naar een fuif ga of ik door oortjes naar muziek luister krijg ik al last van mijn oren. Mijn vader heeft al bijna heel zijn leven last van tinnitus. Bij hem is het zelfs zo erg dat hij er niet goed meer door hoort. Tinnitus is een serieus probleem. Het klinkt misschien niet zo erg maar als je heel je leven met oorsuizen zit zal je snel van gedacht veranderen. Er zijn mensen die door de oorsuizen zelfmoord plegen. Ik vind het dus belangrijk dat jongeren genoeg gewaarschuwd worden voor de gevolgen van te luide muziek. Met enkele simpele tips kun je proberen tinnitus te voorkomen. Zoals bijvoorbeeld oordopjes dragen, niet te dicht bij de geluidboxen gaan staan en de belangrijkste tip gun je oren rust. Ik vind het ook een leuk initiatief dat de ambassadeurs van tuut bekende Vlamingen zijn zoals Sean Dhondt, Ian Thomas en Karolien Debecker. Misschien nemen jongeren sneller de boodschap aan van BV's.

Laatst aangepast door Jade.p*eters : 4th November 2015 om 11:16.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.