actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2014, 07:59
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Overnachting Obama zadelt Amerikaanse belastingbetaler op met gepeperde factuur

De overnachting in het Brusselse The Hotel van de Amerikaanse president Barack Obama en zijn gevolg kost 1,1 miljoen euro. Dat leert een verslag van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Bijna 120 vierkante meter slaap- en werkruimte, een privételescoop, een douche met panoramisch uitzicht over Brussel: zo'n presidentiële suite heeft een prijs.

Het tweedaagse verblijf van Obama heeft de Amerikaanse leider een hotelrekening opgeleverd van welgeteld 1,1 miljoen euro. Al is dat lang niet alleen voor zijn suite. Op 25 en 26 maart palmden Obama en zijn gevolg van tientallen veiligheidsagenten, adviseurs en stafmedewerkers heel The Hotel, een zakenhotel aan de Louizalaan, in.

The Hotel leek een atypische keuze. Velen hadden op het prestigieuze Steigenberger Grand Hotel gegokt, met zijn vijf sterren en grandeur de geliefde verblijfplaats van staatshoofden in Brussel.

Maar het verslag dat het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken nu publiceert leert dat The Hotel als enige de doorgedreven test van hun experts heeft doorstaan. In een verslag van vijf pagina's geven drie medewerkers van het ministerie de verantwoording voor hun keuze voor The Hotel en de bijbehorende prijs. Zo'n verantwoording is een verplicht nummertje na elke buitenlands bezoek van de president.

Voorhoede
Een reeks hotels werd in overweging genomen. Behalve om The Hotel ging het om het Sheraton Hotel, Crowne Plaza Hotel en het Van der Valk Hotel aan de luchthaven van Zaventem. Ook het Holiday Inn Hotel en het NH Hotel, allebei in Diegem, kregen de Amerikanen over de vloer. Net als het Marriott Courtyard Hotel in Evere. Het Steigenberger Grand Hotel kwam nooit in aanmerking.

Veruit het belangrijkste criterium is de veiligheid. Bij een bezoek van Obama worden hele delen van zijn hotel een no-gozone. Ramen moeten met kogelvrije schermen worden afgedekt en sluipschutters moeten een plaats krijgen op het dak. Niet alle hotels kunnen zoiets aan. Zo bleek het Sheraton Hotel geen optie omdat er een treinspoor onderdoor loopt, een te groot risico. Daarnaast heeft de Amerikaanse president gemakkelijk veertig kamers nodig, inclusief die net boven en onder zijn persoonlijke suite. Er moeten vergaderingen kunnen worden gehouden, en de televisie moet veel Amerikaanse kanalen ontvangen.

Air Force One
In eigen land zijn de reiskosten van Obama niet onbesproken. In de aanloop naar zijn Europese bezoek schreef het conservatieve onlinemagazine American Thinker dat de president stilaan keizerlijke allures krijgt. "Hij komt met een entourage van 900 mensen, met vier vliegtuigen en acht helikopters. Heeft de Amerikaanse president écht twintig keer meer beveiliging nodig dan alle Europese leiders samen?"

Een studie van de National Taxpayers Foundations (NTF), opnieuw een conservatieve organisatie, leert dat Obama de Amerikaanse president wordt met de meeste officële trips in de geschiedenis. Na vijf jaar in het Witte Huis is Obama 31 keer op buitenlands bezoek geweest, alles samen 120 dagen. Voor zijn Europese tour berekent NTF dat alleen de kosten van Air Force One, zijn persoonlijke vliegtuig, de Amerikaanse schatkist al 6 miljoen lichter maken. Een uurtje vliegen kost snel 135.000 euro.

Bron: De Morgen 07/04/2014
http://www.demorgen.be/dm/nl/30340/...e-factuur.dhtml

Mening: Ik vind het een beetje overdreven dat de kosten zo hoog moeten oplopen zodat de president hier voor twee dagen kan blijven. We lezen in het artikel dat er vier vliegtuigen en acht helikopters waren, enkel en alleen voor zijn veiligheid. Dat hij een goede beveiliging nodig heeft begrijp ik wel. Maar zoveel? Met al dat geld zouden er veel arme landen of goede doelen kunnen geholpen worden. Het is natuurlijk wel 'speciaal' dat de president naar ons land komt, maar ik ben het er niet over eens dat dit allemaal zoveel geld moet kosten. Het zou in mijn ogen toch goedkoper mogen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th April 2014, 16:06
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Het is zeker belangrijk om de nodige veiligheidsmaatregelen en -voorzieningen te nemen, maar of deze zo ver moeten gaan betwijfel ik ten zeerste. Het hele plaatje heeft enorm veel geld gekost. Geld dat ook voor andere doeleinden gebruikt kon worden: armoede, verzekeringen bij ziektes, uitkeringen, onderhoud,... Noem maar op. Ik vraag me ook af wie hiervoor zal moeten opdraaien. Ik zou er niet van verschieten dat dit de gewone burgers zullen zijn. Ik begrijp dat Obama tripjes wil doen in veilige omstandigheden, maar is het de bedoeling dat de maatschappij hieronder lijdt? Ik denk dat deze kwestie wel eens een staartje zou kunnen krijgen want wat is het draagvlak van de burgers en de Amerikaanse schatkist?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th April 2014, 16:24
M*thias Vermeiren M*thias Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulle
Posts: 93
Het "bezoekje" van Obama heeft bij iedereen een verkeerde indruk nagelaten. Maar wat iedereen vergeet, is welke economische versterkingen met de VS dit kan brengen. Obama is nu eenmaal 1 van de machtigste personen op de wereld en voor vele terroristen een doelwit. Dat de belastingbetaler zijn bezoek moet betalen ben ik zeker niet mee eens, maar je moet er ook de positieve kanten van bekijken. België heeft veel economische samenwerkingen met de VS (Johnson&Johnson) en het een beetje "reclame" in de VS van ons land kan dit versterken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th April 2014, 21:32
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Om echt eerlijk te zijn keek ik uit naar de aankomst van Obama, en nog meer naar het vertrek ervan. Ik wil niet graag een inwoner zijn van het land dat Obama omzeep heeft geholpen. God behoede ons als er iets mis ging en hij overleed in ons land. Welke diplomatieke oorlog gaan we dan ontketenen ?

Natuurlijk wisten we dat de economie met dit bezoek geen fraaie beurt ging staan. De hoofdwegen van de hoofdstad en andere delen van het land blokkeren heeft nooit positieve gevolgen voor de economie. Maar natuurlijk is het iets legendarisch !
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.