actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2013, 09:40
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Last Post zorgt voor chaos in Ieper

Het stadsbestuur van Ieper werkt aan een nieuw reglement om de dagelijkse Last Post-ceremonie onder de Menenpoort vlotter te laten verlopen. De Last Post lokt dit jaar extra volk naar Ieper met een dagelijkse verkeerschaos rond de Menenpoort als gevolg. "Een mogelijke oplossing is om het gebied af te sluiten van 19.30 tot 20.30 uur en te voorzien in een omleiding", zegt schepen van Toerisme Jef Verschoore (CD&V) vandaag in de krant Het Laatste Nieuws.

De dagelijkse ceremonie van de Last Post Association, om 20 uur onder de Ieperse Menenpoort, lokt steeds meer bezoekers. Op drukke dagen leidt dit vaak tot nogal wat verkeersproblemen. Normaal kunnen automobilisten, fietsers en wandelaars onder de Menenpoort door, maar om 20 uur wordt al het verkeer onder het oorlogsmonument even stilgelegd. "De doorgang voor fietsers en voetgangers wordt echter steeds vaker al om 19.45 uur versperd met touwen. Bovendien hinderen veel bezoekers de wagens door op de weg te blijven staan. Hierdoor ontsaan verkeersproblemen", kaart gemeenteraadslid Philip Bolle (sp.a) aan. "Op dat moment zijn er ook nog geen agenten aanwezig om het verkeer in goede banen te leiden, wat de chaos alleen maar groter maakt. Wellicht zal het aantal bezoekers alleen maar stijgen en daarom vroegen we ons af hoe de stad alles in goede banen wil leiden."

Schepen van Mobiliteit Dominique Dehaene (CD&V) en schepen van Toerisme Jef Verschoore (CD&V) zijn zich beiden bewust van het probleem. "Er is inderdaad een oplossing nodig", zegt het duo. "Het stadsbestuur is daarom al een hele tijd bezig met het opmaken van een nieuw reglement om het verkeer onder de Menenpoort vlotter te laten verlopen. We zijn hierover volop aan het onderhandelen met de Last Post Association, de Commonwealth War Graves Commission en de politie. Een mogelijkheid is om het gebied van 19.30 tot 20.30 uur af te sluiten en te voorzien in een omleiding voor fietsers, wandelaars en automobilisten, maar dat ligt nog niet vast", luidt het.

Bron: HLN.be, 6/11/2013
Eigen mening: Ik heb dit artikel van HLN genomen omdat het via de kwaliteitswebsites enkel beschikbaar is voor mensen met een abonnement.
Ik heb de Last Post ook 1 keer gezien, en ik vond het wel spectaculair. Tijdens de periode 2014 - 2018 gaat het pas echt spectaculair zijn denk ik, met de herdenking van WOI. Voor de stad Ieper is het natuurlijk lastig dat de Menenpoort midden in de stad staat, maar langs de andere kant is die Menenpoort een enorme trekpleister. Verkeerschaos is voor niemand aangenaam maar ik denk dat ze niet moeten klagen. De horeca en hotels gaan serieus profijt halen uit die herdenking van WOI. De problemen met het verkeer zullen ze er bij moeten nemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2013, 14:16
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik ben niet geheel akkoord met Stijn. De horeca en het toerisme zullen profiteren van de grote toeloop van toeristen maar men moet zeker rekening blijven houden met de omwonenden. Bovendien geldt dit artikel vooral als waarschuwing, omdat de situatie nu al nijpend is en de grote toestroom voor de honderdste verjaardag van de Eerste Wereldoorlog nog moet komen. Ik denk dat het daarom positief is dat de politiek nu al samenkomt om eventueel enkele alternatieven te overwegen. Natuurlijk kan de Last Post niet afgeschaft worden omdat het zoveel historische betekenis heeft maar misschien kan er een quota worden vastgesteld of duidelijkere aanduidingen waar de toeristen kunnen staan, zodat ze niet heel het verkeer blokkeren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th November 2013, 17:04
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Jolien ik denk dat je zelf nog niet in Ieper aan de Menenpoort geweest bent dan. Het betreft hier de weg die onder de Menenpoort loopt die elke avond voor een bepaalde duur afgesloten is omwille van de Last Post. Nu is er echter het probleem dat de mensen hier een kwartier voor de afsluiting van de Menenpoort al gaan staan.
Het gaat dus om 1 straat die afgesloten wordt in Ieper.
Er zijn niet echt tribunes rondom de Menenpoort dus ik begrijp niet goed waar jij de mensen zou willen stallen dan?
Soms moet het gewone leven maar even wijken voor belangrijkere gebeurtenissen lijkt mij...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.