actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2015, 08:15
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Scholen nog te weinig toegankelijk voor kinderen met handicap

Scholen nog te weinig toegankelijk voor kinderen met handicap

Scholen nog te weinig toegankelijk voor kinderen met handicap Koningin Mathilde bezocht twee weken geleden nog een school in haar rolstoel.

Nog te veel scholen, zeker basisscholen, hebben te veel fysieke drempels voor leerlingen met een handicap. Dat wordt urgenter nu meer kinderen met een beperking hun plaats in het gewone onderwijs zullen opeisen. Dat bericht de ochtendkrant van De Standaard vrijdag.

Vele scholen zijn nog te moeilijk toegankelijk. Net niet de helft (45 procent) geeft aan niet of in geringe mate toegankelijk te zijn voor personen met een fysieke handicap: mensen op krukken of in een rolstoel, maar ook slechtzienden. Minder dan de helft beschikt over aangepaste toiletten of een lift voor leerlingen en personeel met een beperking.

Jenne De Potter, Vlaams parlementslid voor CD&V, haalde de cijfers uit de schoolgebouwenmonitor 2013 die onlangs is voorgesteld. ‘Vooral het gewoon basisonderwijs scoort slechter dan gemiddeld’, stelt De Potter vast. ‘Negen op de tien van deze scholen geven aan niet te beschikken over een lift of een helling. Slechts een op de drie heeft aangepaste toiletten voor leerlingen met een beperking.’

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 27 maart 2015)

Mening
Ik denk dat dit wel een oproep naar scholen toe is. Ikzelf zat met een jongen in de school die een fysieke beperking had. Ik vond het schrijnend om te zien hoe hij zich soms moest redden. De school heeft wel aanpassingen gedaan voor de jongen, maar de aanpassingen waren pas klaar toen hij in het laatste jaar van de school zat. Ik vind het wel goed dat kinderen met een fysieke beperking, in de mate van het mogelijke, gewoon onderwijs volgen. Ik denk niet dat deze jongeren minder verstandelijk zijn, dan 'gewone' jongeren.
Ik ben er me wel van bewust dat deze projecten duur zijn voor een school en daardoor moeilijk uit te voeren zijn. Tevens zitten de meeste scholen ook nog met containerklassen die verouderd zijn en moeten aangepast worden. (Gelezen in een artikel ongeveer een maand geleden.)
Wanneer een school zich aanpast aan mensen met een beperking, dan ga je meer leerlingen aantrekken. Ik zou als school wel investeren in dit plan.

Laatst aangepast door L*ura.present : 27th March 2015 om 08:20.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th March 2015, 10:20
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 88
Net als Laura vind ik het essentieel dat scholen worden aangezet om iets te doen aan dit probleem. Als persoon zonder handicap merk je de moeilijkheden niet meteen op. Wanneer je echter zelf door een ongelukje opeens zelf met krukken loopt merk je wat personen met een handicap dagelijks meemaken. Zware deuren met een deurpomp, niet in elk gebouw een lift, veel liften buiten gebruik... Dit zijn slechts enkele van de vele problemen waarmee personen met een handicap te maken krijgen. Niet elke school heeft een voldoende hoog budget om in elk gebouw liften te plaatsen. Ik pleit dan ook voor een subsidie vanuit de overheid voor scholen die bereid zijn zich te engageren voor deze noodzakelijke aanpassingen. Personen met een handicap zijn vaak intellectueel even sterk dan 'gewone' leerlingen. Ik vind het dan ook logisch dat zij welkom zijn in het gewone onderwijs.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.