actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th February 2015, 17:35
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Dreigingsniveau 3 verlengd zonder concrete dreiging

Dreigingsniveau 3 verlengd zonder concrete dreiging

Het dreigingsniveau in ons land blijft tot maandag 23 februari op niveau 3. Dat meldt het Coördinatieorgaan voor Dreigingsanalyse. De redenen die geleid hebben tot de verhoging van het dreigingsniveau zijn immers nog van toepassing. Er is momenteel evenwel geen enkele informatie betreffende een concrete dreiging in België.

Gelet op de verlenging van het niveau 3, worden de bestaande veiligheidsmaatregelen verlengd. Zo blijven dus bijvoorbeeld de para’s in Antwerpen in het straatbeeld. Deze maatregelen worden permanent geëvalueerd en kunnen indien nodig aangepast worden. Het Nationaal Crisiscentrum van de FOD Binnenlandse Zaken zorgt voor de coördinatie van de beschermings- en voorzorgsmaatregelen voor de veiligheid van allen.

De Nationale Veiligheidsraad komt voor het eerst bijeen op maandag 9 februari 2015 om een stand van zaken van de situatie op te maken. De politieke, administratieve en gerechtelijke overheden, evenals de politie- en inlichtingendiensten zijn alert en volgen de situatie van dichtbij.

Vier niveaus

Voor de inschatting van de dreiging werkt het Crisiscentrum met een schaal van vier niveaus.

Niveau 1: LAAG

‘Indien blijkt dat de persoon, de groepering of de gebeurtenis die het voorwerp uitmaakt van de analyse niet bedreigd is’

Niveau 2: GEMIDDELD

‘Indien blijkt dat de dreiging tegen de persoon, de groepering of de gebeurtenis die het voorwerp uitmaakt van de analyse weinig waarschijnlijk is’

Niveau 3: ERNSTIG

‘Indien blijkt dat de dreiging tegen de persoon, de groepering of de gebeurtenis die het voorwerp uitmaakt van de analyse mogelijk en waarschijnlijk is’

Niveau 4: ZEER ERNSTIG

‘Indien blijkt dat de dreiging tegen de persoon, de groepering of de gebeurtenis die het voorwerp uitmaakt van de analyse ernstig en zeer nabij is’

Bron: De Standaard 09/02/2015.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150209_01519398

Eigen mening: Het dreigingsniveau wordt verlengd zonder echte reden. Er is geen informatie meer over een mogelijk aanval of bedreiging voor ons land. Ik vind het erg dat wij zomaar het dreigingsniveau op drie houden in België. Zo maken we enkel onszelf bang. We zien para's in de straten, extra agenten en beveiliging rondlopen ... Al deze dingen zorgen voor een zeker angstgevoel bij de burgers. We worden bang gemaakt zonder enige reden. We moeten zeker voldoende beschermings- en voorzorgsmaatregelen nemen wanneer er een dreiging heerst. Wanneer de dreiging echter gedaan is, moet alles terug zijn normale gang gaan.
Door dit niet te doen en het dreigingsniveau bijvoorbeeld te verlengen, maken we enkel onszelf bang. We zorgen ervoor dat we ons bedreigd blijven voelen, terwijl dit niet langer nodig is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th February 2015, 23:07
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Ik vind het triestig dat gebeurde aanslagen worden gebruikt voor propaganda. Het lijkt wel alsof we in een militaire staat leven. Ik heb toch mijn bedenkingen bij deze beslissing.

De eerste bedenking is misschien meteen de belangrijkste. Er is een instantie die beslist over het dreigingsniveau. Nu is dit door de regering beslist. Niet correct dus.

De tweede bedenking is dat ik het vreemd vind dat men eerst bespaard op de lokale politie in Antwerpen. Is er dan zo'n verschil tussen een para of een politieman? Of is het leger het leger niet meer?

Een laatste bedenking is vooral waarom het word verlengd. Het is me opgevallen dat vooral één partij hiervoor is. Bv. de burgemeester van Aalst vraagt nu ook al bescherming tijdens Aalst carnaval uit angst voor een aanval op hem. Dit doet mij denken aan een Amerikaans dorpje na de 09/11. Zij hadden de grootste thermometer ter wereld in hun dorpje en vroegen extra bescherming omdat zij zichzelf als volgende doelwit zagen.

Ik vind dat deze maatregel pure angstzaaierij en propaganda is. Een zet tot extremisme en haat. Toeval dat Die Zeit N-VA bij de meest extremistische partijen van Europa zet? Nogmaals een voorbeeld dat dit terecht is.

Conclusie: Welkom in de militaire staat Vlaanderen waar alles moet wijken voor (vooral) Antwerpen.
__________________
When the rich rob the poor, it's called business. When the poor fight back, it's called violence...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st April 2015, 17:11
B*ent.Boeckmans B*ent.Boeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 69
Ik wil toch een kleine kanttekening maken...
Het zien van militairen op straat hoeft niet voor iedereen angst in te boezemen. In het begin is alle verandering zwaar, maar als je kijkt naar landen zoals Italië en Frankrijk waar de soldaten al jaren op straat patrouilleren geven zij juist een gevoel van veiligheid weer.
Als België deze militairen laat patrouilleren in de grote steden (uiteraard niet in Turnhout bijvoorbeeld) dan kraait er binnen enkele maanden niemand meer naar. Het is dus ook een kwestie van gewoon worden, waarmee ik niet wil zeggen dat het terreurniveau noodzakelijk zo hoog moet blijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.