actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2014, 10:52
Lynze.M∗esters Lynze.M∗esters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Brecht
Posts: 20
#DSDISCUSSIE. Is de zorg voor het klimaat een zaak voor de overheid?

#DSDISCUSSIE. Is de zorg voor het klimaat een zaak voor de overheid?

Minister van Omgeving en Natuur Joke Schauvliege (CD&V) vindt het al te makkelijk om met de vinger te wijzen naar de staat of de overheid als schuldige voor de opwarming van de aarde. Ook de burgers hebben hun verantwoordelijkheid, vindt ze.
Onder meer Tom Lenaerts, Francesca Vanthielen, Nic Balthazar, Stijn Meuris en Serge de Gheldere stappen naar de rechter omdat België volgens hen te weinig doet om de internationale engagementen inzake klimaatbeleid waar te maken. Schauvliege vindt het positief dat de 11 burgers het klimaatbeleid op de agenda zetten, maar ze spreekt tegen dat in Vlaanderen niets gedaan wordt.

Tegelijk vindt ze dat ook individuen een verantwoordelijkheid dragen. ‘Het is altijd makkelijk om te wijzen naar de staat of de overheid. De overheid draagt een verantwoordelijkheid, maar persoonlijk gedrag en vrije keuze spelen eveneens een rol. Ik durf schulidg pleiten, maar durven jullie dat ook, vraagt ze aan de BV's.

Wat denkt u: Is het klimaat vooral een zaak van de overheid en moet de burger haar - via het gerecht - daarop aanspreken? Of moeten we eerst in eigen boezem kijken vooraleer een rechtzaak aan te spannen? Discussieer mee via de knop rechtsboven of met de hashtag #dsdiscussie.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141202_01407388

Mening: Ik vind dat iedereen zijn steentje moet bijdragen voor het klimaat. Zowel de regering als iedereen als individu moet werken aan een beter klimaat. Ik vind niet dat iemand schuldig is, maar ik denk wel dat de overheid hier iets extra aan kan doen zodat het nog maar eens benadrukt wordt dat het erg belangrijk is om met het klimaat bezig te zijn en er aan te werken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2014, 11:01
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Is de zorg voor het klimaat een zaak voor de overheid.

Mijn mening:
Iedereen zou inderdaad zijn steentje moeten bijdragen, maar dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voor de huidige generaties is het klimaat een ver van hun bed show. Zolang mensen er zelf nog geen schadelijke gevolgen van ondervinden zijn wij gewoon niet geneigd om ons gedrag aan te passen. Als het zo blijft doorgaan zullen we pas ingang schieten wanneer het allemaal al veel te laat is. Om dit te vermijden zou de regering, en niet alleen de regering in België maar over heel de wereld, regels moeten invoeren. Regels die ook effectief uitgevoerd moeten worden, want er alleen over praten gaat niets helpen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd December 2014, 20:44
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Ik deel de mening van Dide en Lynze, alleen vind ik dat sommige partijen wel degelijk schuldig zijn en dat dit te weinig benadrukt wordt. Bedrijven zoals BP die verantwoordelijk waren voor de olieramp in de Golf van Mexico. Ook kwaadaardige bedrijven zoals Nestle die verslavende middelen in melkpoeder steken en dit vervolgens gratis uitdelen in ontwikkelingslanden waardoor miljoenen kinderen verslaafd worden. Vervolgens zetten ze er wel een prijs op en buiten ze deze landen en de arme bevolking helemaal uit. Bovendien was het nog eens heel ongezond. CEO's en mensen die dergelijke beslissingen nemen weten altijd door het net te glippen maar deze mogen naar mijn mening plaatsnemen naast Bin Laden en Leopold II in een tribunaal.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th December 2014, 08:51
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Is de zorg voor het klimaat een zaak voor de overheid?

Ik denk van wel. Als de overheid hier geen extra maatregels voor neemt dan gebeurt er niets. Er zijn wel mensen die individueel aan het tegengaan van de opwarming van de aarde werken. Maar er zijn er nog veel te weinig. Ik denk dat veel mensen wel bereid zijn iets te doen maar omdat het niet MOET of verplicht is doen ze dit niet. Moest de overheid een aantal zaken verplichten, dan zouden de mensen er dus aan moeten werken. Er zijn veel mensen die denken: "Als ik dit alleen doe dan haalt het niets uit". Maar als je voelt dat iedereen rondom je dit ook moet doen dan voel je je niet benadeeld.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th December 2014, 15:54
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Ik ben ook van mening dat iedereen zijn steentje zou moeten bijdragen, maar in de praktijk gebeurt dit jammer genoeg niet. Persoonlijk denk ik dus dat het ontzettend belangrijk is dat de overheid maatregelen oplegt en liefst zo snel mogelijk om verdere schade aan het milieu te voorkomen. Ik denk dat het belangrijk is om op zowel de gezinnen als de bedrijven te focussen. Bedrijven hebben echter wel steun nodig van de overheid als ze willen investeren in milieuvriendelijke technologie, omdat deze vaak een hoger kostenplaatje hebben. Ze spelen, volgens mij, dus echt wel een cruciale rol.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th December 2014, 21:16
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Natuurlijk is het een zaak voor de overheid! We verkiezen hen om ons land in goede banen te leiden en om ons land te vertegenwoordigen op nationaal en internationaal niveau. Wij zorgen voor het geld in de spaarpot van ons land. Het is dan ook de taak van deze geldbeheerders (de overheid) om aan alle zaken die belangrijk zijn aandacht te schenken. Zeker aandacht aan het klimaat. Het gaat over de toekomst van de mensheid en het zou dus naar mijn mening een prioriteit moeten zijn boven vele andere zaken.
Ik vind dat er te weinig aandacht uitgaat naar milieuvriendelijkheid en duurzaamheid.
Het begint natuurlijk allemaal bij jezelf, maar als leiders van het land het goede voorbeeld geven is natuurlijk van cruciaal belang. Zij kunnen immers wetten opleggen omtrent het klimaat en dus het gedrag bij de burgers veranderen. Er mag en moet dus nog veel gebeuren vanuit de overheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.