actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2015, 08:55
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
Rutten: ‘Op basisbehoefte als elektriciteit hef je best basistarief’

Rutten: ‘Op basisbehoefte als elektriciteit hef je best basistarief’

Elektriciteit is een basisbehoefte en daarop hef je best het basistarief van zes procent. Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten zei dat twee jaar geleden en vindt dat naar eigen zeggen nog steeds. Toch heeft haar partij met de federale regering de btw opgetrokken van 6 naar 21 procent. ‘Een compromis is altijd geven en nemen’, zei ze maandagavond in Terzake.

‘Elektriciteit, want daar gaat het om, is zeker in deze 21ste eeuw gewoon een basisbehoefte, wij kunnen niet meer zonder elektriciteit. Wel, op een basisbehoefte hef je geen luxetaks, op een basisbehoefte hef je best het basistarief van zes procent’, zei Rutten in 2013, toen de regering-Di Rupo - eveneens met Open VLD - het btw-tarief terugbracht tot 6 procent.

Intussen heeft de federale regering - met naast Open VLD ook N-VA, CD&V en MR - de btw echter opnieuw opgetrokken. ‘Een compromis is altijd geven en nemen’, reageerde Rutten maandag. ‘Ik blijf eigenlijk inderdaad wel vinden dat je voor basisproducten ook basistarieven moet hebben.’

In elk geval is de btw-verhoging wel een aanmoediging om energie te besparen, vindt Rutten. ‘Als je tien procent energie-efficiëntiewinst doet bij je thuis - dat kan zijn door stekkers uit te trekken of de televisie niet in stand-by te laten staan - dan verdien je eigenlijk dat tarief alweer terug.’

‘Zo erg vind ik dat dan niet’, besloot Rutten. Voor haar wegen de voordelen van de taxshift - zoals het hogere nettoloon en de lagere patronale lasten - meer dan op tegen de btw-verhoging op elektriciteit en de andere lastenverhogingen die er deel van uitmaken.


Bron: De standaard, 12/10/2015, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151012_01916099


Mijn mening:
Het kan inderdaad zo zijn dat mensen, door een verlaging van de BTW op de elektriciteit, minder zuinig gaan leven. Aan de andere kant is het wel zo dat wij elektriciteit elke dag in vele zaken nodig hebben, waardoor die 21% wel wat hoog is. Het zou dan beter zijn dat ze een heffing van 12% toepassen. Hopelijk gaan veel mensen door de verhoging een stuk zuiniger leven en beter nadenken voor wat ze energie gebruiken, zodat de regering hopelijk na enkele jaren de BTW terug kan verlagen naar die 6%.

Laatst aangepast door Pauline.D*Kerf : 13th October 2015 om 09:07.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2015, 16:29
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Elektriciteit is een basisbehoefte

De mening van Pauline kan ik zeker begrijpen, maar ik denk niet dat de regering zal beslissen om de btw op elektriciteit opnieuw te verlagen wanneer ze zien dat mensen energiezuiniger leven. Het risico bestaat altijd dat mensen dan terug zullen vallen op hun oude gewoontes. Dit zou wel jammer zijn! Nu vind ik persoonlijk 21% wel veel voor elektriciteit. Ik vind de elektriciteit al duur genoeg en vind het daarom oneerlijk om hierop een hogere btw te heffen. Er zijn in mijn ogen veel effectievere dingen waarop men een hogere btw zouden kunnen heffen, Rutten rei het al, elektriciteit is een basisbehoefte. We kunnen er natuurlijk zoveel over zagen en klagen als we willen, maar uiteindelijk zal de Wetstraat zich daar weinig van aantrekken. Ik hoop alleen dat ze hun beloftes ook waar zullen maken in plaats van enkel alles qua prijs op te slaan. Beloven is één ding, resultaten bereiken is iets helemaal anders.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.