actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2015, 21:49
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Dit is hoeveel u netto meer gaat verdienen door de tax shift

100 euro extra netto per maand voor werknemers. Dat is wat de de regering-Michel beloofde bij de voorstelling van de tax shift vorige zomer. Hoe, wanneer en wie er precies van zou profiteren, was tot nu toe allemaal onduidelijk.

Wie houdt meer over? In de eerste plaats wordt er gefocust op de lagere en middeninkomens. Iedereen die minder dan het mediaaninkomen verdient (2.800 euro bruto per maand) zal minstens 100 euro extra nettoloon per maand overhouden tegen 2019, belooft de regering. Over een jaar gezien zou dit neerkomen op 1.200 euro meer, of 'een extra dertiende maand' voor de helft van de werknemers (2,2 miljoen mensen).

Voor wie nu 1.500 euro bruto verdient, gaat het om 140 euro per maand extra.

Ook voor hogere lonen zit er iets in het akkoord. De belastingschijf van 30 procent in de personenbelasting wordt geschrapt. Voorts wordt de ondergrens van de belastingschijf van 45 procent opgetrokken. Meer mensen zien hun loon hierdoor in lagere schijven belast. Voor iemand die 3.300 euro bruto verdient, komt deze koopkrachtbonus neer op 91 euro netto per maand. Voor iemand die 5.500 euro per maand bruto verdient, zou er nog een extraatje inzitten van ongeveer 60 euro netto per maand.

Voor zelfstandigen wordt de vennootschapsbelasting geleidelijk verlaagd tot 20,5 procent in 2018. Dat is vandaag nog 22 procent.

Dit wordt duurder
Vandaag kondigde premier Michel ook aan dat een aantal nieuwe belastingen sneller sneller zullen worden doorgevoerd om de begroting van dit jaar op orde te krijgen. Tanken, sigaretten, alcohol en frisdrank: het wordt allemaal duurder.

Bron: De Morgen 10/10/2015
http://www.demorgen.be/binnenland/d...shift-a2485743/

Mening: Het eerste wat ik me afvroeg tijdens het lezen van de titel was: 'In tijden van Crisis, belastingen verlagen?'. Mijn woorden waren nog niet koud en het werd voor mij meteen duidelijk: "Tanken, sigaretten, alcohol en frisdrank: het wordt allemaal duurder.".

Enerzijds begrijp ik dat de loonbelasting verlaagd wordt. Momenteel moet de werkende mens enorm veel belastingen betalen, laat staan op het einde van het jaar nog eens. Anderzijds vind ik het een verschuiving van het opleggen van belastingen.

Toch heb ik het gevoel dat dit een goede verschuiving is. Doordat de belastingen op tanken, sigaretten, alcohol en frisdrank verhogen, is de kans groot dat mensen gaan nadenken over deze elementen. Zo kan het zijn dat mensen minder en minder de wagen gaan nemen, stoppen met roken of minder ongezonde frisdranken drinken. Op deze manier heb ik het gevoel dat de regering een dubbele slag wil slaan. Bij de vorige regeling werden mensen sowieso gestraft wat betreft de belastingen, bij de nieuwe regeling worden de mensen gestraft door gebruik te maken van 'slechte' gewoontes (zoals roken, ongezonde dranken...).

Laatst aangepast door A*ron.Simsek : 10th October 2015 om 22:05.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2015, 14:48
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Tax shift

Mijn mening loopt gelijk met de mening van A*ron. Langs de ene kant lijken de voordelen van de tax shift niet op te wegen tegen de nadelen. Langs de andere kant heb je nu zelf wel meer keuze. Suikerhoudende dranken, alcohol, sigaretten ... het wordt allemaal duurder. Op zich vind ik dit precies niet zo erg. Iedereen weet dat het ongezond is, maar consumeren we het toch. Het kost de gezondheidszorg achteraf handenvol geld om de ziektekosten te betalen die het gevolg zijn van de ongezonde leefgewoonten van de mens. Mensen die dan toch kiezen om ongezond te leven en de extra taxen erop te betalen, hebben dan toch al een beetje bijgedragen aan de kosten die de gezondheidszorg achteraf terug moet betalen. Het zal hierbij gaan om enkele centen die erbij komen, veel mensen zullen dit zelfs niet voelen. Toch kunnen die paar centen sommige mensen over de streep trekken om neen te zeggen tegen deze producten (of om de producten in de buurlanden te gaan kopen). Alles heeft voordelen en nadelen, het is de kunst om beiden te vergelijken en de minst slechte oplossing te zoeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.