actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2015, 08:56
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
‘Deze frisdranktaks doet niets voor gezondheid’

‘Deze frisdranktaks doet niets voor gezondheid’

De frisdranktaks die de regering-Michel wil invoeren, zal wellicht geen enkel effect hebben op de gezondheid van de Belgen. ‘Dit is puur economisch, goed nieuws voor de staatskas’, zo reageerde gezondheidseconoom Lieven Annemans (UGent) maandag in De Ochtend op Radio 1. Dat ook lightdranken belast worden, vindt hij dan weer niet zo gek.


In het kader van de taxshift spraken coalitiepartners N-VA, MR, CD&V en Open Vld een taks af op frisdrank. Voorlopig gaat het om 1 eurocent per blikje van 33 cl en 3 cent per fles van 1 liter. In de komende maanden wordt nagedacht over een ruimere toepassing waarbij ook andere soorten ongezonde voeding in het vizier kunnen komen.

Professor Annemans is echter niet onder de indruk. Om effect te hebben op ons gedrag - en dus op onze gezondheid - moet zo’n taks minstens tien à twintig procent bedragen en gecombineerd worden met subsidies voor gezonde producten en met duidelijk informatie over wat ongezond is en waarom.

‘Gewoon fiscale maatregel’

Daarvan is bij de frisdranktaks echter geen sprake. ‘Ik denk dat het hier gewoon een fiscale maatregel is’, aldus de gezondheidseconoom. ‘Zoals het er nu uitziet, is deze taks zoals de accijnzen op sigaretten. Daarvan heeft men al jaren kunnen vaststellen dat er meer belastinginkomsten zijn, maar niet dat er een daling is van tabak en sigaretten.’

Dat de frisdranktaks ook geldt voor lightdranken, is voor Annemans dan weer minder gek dan het lijkt. Sommige studies tonen volgens hem aan dat ook lightproducten kunnen ingrijpen op ons suikermetabolisme en onze drang naar suiker kunnen verhogen.

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block liet aan onze zusterkrant Het Nieuwsblad echter weten dat het om een fiscale kwestie gaat. Volgend jaar wordt de taks voor suikerloze frisdrank wellicht weer geschrapt, luidt het in de krant.

Bron: De Standaard (12/10/2015)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151012_01914487

Mijn Mening: Ik denk niet dat een frisdranktaks effect gaat hebben op de gezondheid van de Vlaming. Frisdranken werken verslavend, als iemand verslaafd is aan Coca Cola en dat echt nodig hebben, gaan ze ondanks een prijsverhoging de frisdrank nog steeds kopen. Volgens mij is het ook eerder puur een economische winst voor de regering dan een maatregel voor de gezondheid van de Vlaming te verbeteren. Ik ben echter wel nieuwsgierig wat voor effect dit gaat hebben uiteindelijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.