actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2009, 15:33
jesse.vervloet
Gast
 
Posts: n/a
"Gelijkheid arbeiders en bedienden, desnoods via gerecht"

"Gelijkheid arbeiders en bedienden, desnoods via gerecht"

De christelijke vakbond ACV wil desnoods via juridische weg een eenheidsstatuut voor arbeiders en bedienden afdwingen. "Op de duur kunnen we niet anders dan gelijke statuten opeisen via de rechterlijke macht of langs Europa", zei voorzitter Luc Cortebeeck vandaag op het congres in Gent rond het samengaan van ACV-CSC Textura en ACV-Metaal.

Partner sociaal overleg
De nieuwe organisatie ACV-CSC METEA heeft ongeveer 250.000 leden en 12.500 militanten. Volgens voorzitter van ACV-CSC METEA Marc De Wilde versterkt de organisatie op die manier haar meerderheidspositie als grootste nationale vakbond in de betrokken sectoren en wordt het ACV een nog belangrijkere partner in het sociaal overleg.

Ethische partner
De vakbond betreurt het uitblijven van een eenheidsstatuut voor alle arbeiders en bedienden. De Wilde roept Thomas Leysen, de voorzitter van het VBO, op om een "ethische partner" te zijn in het wegwerken van de discriminaties tussen arbeiders en bedienden.

Plan C
ACV-voorzitter Luc Cortebeeck wil dat de regering ingrijpt als er geen doorbraak komt in de onderhandelingen. "Dat is een plan B, maar er is zelfs een plan C. Op de duur kunnen we niet anders dan gelijke statuten opeisen via de rechterlijke macht of langs Europa. Dat geeft geen echt goede oplossing, maar het zijn wel sterke drukkingsmiddelen. Men moet weten wat men wil", stelde Cortebeeck. (belga/edp)
12/12/09 hln.Be

Eigen mening:
Dit is een onderwerp waar ik al veel over heb nagedacht. Ik begrijp niet dat een bediende een hoger statuut heeft dan een arbeider die vaak meer uur moet werken en lastiger werk moet verichten. Ik wil hier zeker het werk van een bediende niet minder laten blijken dan het is, dit is zeker niet te onderschatten, het is fysiek niet lastig, maar wel mentaal. Toch vind ik dat een arbeider minstens hetzelfde statuut verdiend als een bediende.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.