actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2018, 13:09
Justin.K*och Justin.K*och is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Schilde
Posts: 46
Ik word boos als een vriendin mij vraagt haar geen petities meer te sturen

Beste Beatrijs,
Regelmatig stuur ik via de mail petities door naar vrienden en familie met het verzoek om te tekenen. Kortgeleden deed ik dat met een noodoproep van Amnesty International. Ik ga ervan uit dat mensen met een hart zo’n petitie willen steunen. Toch kreeg ik een negatieve reactie van een vriendin die ik al heel lang ken. Zij schrijft dat ze zich schuldig en ongemakkelijk voelt als ze niet tekent en of ik haar daarom uit mijn adressenlijst wil halen. Dat kwam op mij heel bot en onaangenaam over. Ik liet haar weten dat ik in haar teleurgesteld ben, want waarom zou je níet voor iets goeds willen tekenen? Zij zegt dat ze zich vrij wil voelen en dat ze liever zelf haar mening vormt. Zij begrijpt niet waarom ik teleurgesteld ben en dat verbaast mij dan weer! Ook al zijn we al vijftig jaar goed bevriend, uit deze botsing blijkt hoe verschillend we zijn als het erop aankomt. Kunt u me helpen haar te begrijpen en niet boos te worden?

Petities rondmailen

Beste Petities rondmailen,
Uw vriendin is iemand met een hekel aan oproepen via internet om ergens een handtekening onder te zetten. Dat maakt haar niet tot een slecht mens. Van het vrijblijvend plaatsen van elektronische handtekeningen kun je je best afvragen wat voor zin het heeft behalve dat het de persoon die ergens op klikt tijdelijk een goed gevoel geeft.

Er zijn mensen die niets liever willen dan hun betrokkenheid uiten via handtekeningenacties op internet en er zijn mensen die er niks in zien. Het ene type is niet moreel hoogstaander dan het andere. Misschien geeft uw vriendin wel handenvol geld aan goede doelen of zet ze zich als vrijwilliger ergens voor in met concrete werkzaamheden. Hoe dit ook zij, als uw vriendin zegt dat zij haar eigen oordeel kan vormen en geen opvoedende informatie van uw kant nodig heeft, lijkt het me goed om haar wens te respecteren en er vooral geen karakterkwestie van te maken. Zij ziet niets in internetpetities of sociale-media-solidariteit en ze stelt geen prijs op rondzend-e-mails (propaganda) van bekenden. Niet iedereen hoeft toch precies hetzelfde goed en belangrijk vinden als wat u goed en belangrijk vindt? U hebt vast andere raakpunten met uw vriendin om bevriend met haar te zijn. Schrap de rondzendmailtjes uit uw vriendschap met haar en draag haar dit specifieke gebrek aan sociale betrokkenheid verder niet na.

5/5/18 17:24
https://www.trouw.nl/opinie/ik-word...echt-~a0709327/

Opinie:
Ik vind het volkomen normaal dat een persoon liever niet telkens geconfronteerd wil worden met morele kwesties. Het is goed mogelijk dat die persoon nog veel andere dingen heeft waar die diens energie in moet steken, zeker wanneer er persoonlijke kwesties spelen die een onmiddellijk effect hebben op zichzelf. Ik verwijs hierbij naar eigen behoeften die eerst vervuld moeten worden alvorens je die van een ander kan vervullen. Bovendien vind ik het moedig om een dergelijke vraag te stellen.
Het brengt mij ook tot een nieuw inzicht, dat wanneer je merkt dat iemand een bepaalde waarde niet deelt, je die persoon daar niet volledig op mag beoordelen. Als je iedereen zou toetsen volgens jou eigen lijst waarden, denk ik dat je geen enkele persoon zou overhouden met wie je nog contact "wil" houden.
Ik kan ook begrijpen waarom je gefrustreerd zou zijn als iemand jouw waarden niet "actief" deelt. Het kan hierdoor lijken alsof jouw waarden niet belangrijk geacht worden door anderen, wat je misschien heel persoonlijk neemt. Achteraf gezien vind ik het een goede zet om de opinie te vragen van iemand die hier een andere, of meer specifieke kijk op kan bieden.

Laatst aangepast door Justin.K*och : 6th May 2018 om 13:14.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.