actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2011, 03:03
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking The spy who friended me

The spy who friended me


Voor Stijn Stijnen dringt zich een transfer op naar de Verenigde Staten, want daar hebben ze nood aan zijn vaardigheden. En dan heb ik het over zijn internetvaardigheden. Jawel: Amerika betaalt mensen om op het internet te doen alsof ze iemand anders zijn. Of liever, alsof ze tien andere mensen zijn.



Het heet 'Operation Earnest Voice' (heerlijke naam!). En het houdt in dat agenten in andere talen als Arabisch en Farsi (hoe zou het Farsi van Stijnen zijn?) converseren met de plaatselijke bevolking en daarbij onopvallend wat pro-Amerikaanse standpunten op de sociale netwerken smokkelen.

Sommige mensen hebben de afgelopen dagen nogal opgewonden gereageerd op deze onthulling. Ik kan me er, eerlijk gezegd, niet echt over opwinden. Of dacht iemand misschien werkelijk dat dit niét gebeurde? Dat iedereen op Facebook is wie hij zegt te zijn? Ik vind het ook bijna ontroerend naïef dat je alle details over deze virtuele undercoveroperatie gewoon op het internet kunt lezen: openbare aanbesteding nummer RTB220610 van de Amerikaanse luchtmacht gaat op zoek naar een 'online persona managementdienst'. Die software moet 50 mensen toelaten om elk 10 namaakpersonen te beheren, staat er.

Elk van die persoonlijkheden moet een achtergrond en geschiedenis hebben, lezen we. Het moet onmogelijk zijn om deze persoonlijkheden te onderscheiden van echte mensen die zich in een bepaald land bevinden.

Niet slecht bekeken. Als zo'n virtuele persoon tientallen vrienden verzamelt, reageert op hun berichten, regelmatig een grappig Youtube-clipje post, valt hij al snel niet meer te onderscheiden van een echte mens. En aangezien één Amerikaanse agent tien virtuele personen kan vertolken en 'savonds nog gewoon naar huis kan gaan, is het een stuk efficiënter dan die ouderwetse Russische spionnen in de States, zoals Anna Chapman.

De vraag die ik mij wel meteen stelde, was: heb ik zelf spionnen onder mijn vrienden? Er zijn in ieder geval een aantal mensen op mijn Facebook van wie ik mij, met de beste wil, niet kan herinneren of (en waar) ik ze ooit heb gezien.

Ik zou vermoeden dat de spionnen vooral aantrekkelijke jongedames zullen zijn - wanneer is de laatste keer dat u het vriendschapsverzoek van een bevallige blondine afwees, op Facebook of elders? Nu zitten er best wel wat knappe blondines op mijn Facebook (en een paar aantrekkelijke donkerharigen ook). Dus welke van hen is eigenlijk een 45-jarige ex-marinier uit Oklahoma?


DS, 23-03-2011 (Dominique Deckmyn)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.