actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th March 2011, 14:03
dieter.tielemans's Avatar
dieter.tielemans dieter.tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Emblem
Posts: 48
VTM-nieuws krijgt klappen

VTM-nieuws krijgt klappen
Kloof met ‘Het journaal' van VRT wordt groter


BRUSSEL - De vakantie kan niet snel genoeg voorbij zijn voor ‘Het nieuws' op VTM. Terwijl ‘Het journaal' op Eén elke dag 1 miljoen kijkers haalt, lopen de kijkers van het vernieuwde VTM-nieuws weg.

Nu de krokusvakantie begonnen is, lijkt ook een groot aantal kijkers van Het nieuws op VTM in het buitenland te zitten. Met amper 571.000 kijkers haalde het maandag om zeven uur amper de helft van het aantal kijkers van Het journaal op Eén. Het journaal is al veel langer de onbetwiste nummer één in het Vlaamse nieuwsland, maar nu is de kloof met VTM wel héél groot. Het nieuws verliest niet alleen van Het journaal, het verliest ook van zichzelf: van november 2010 tot vandaag haalde het programma gemiddeld 44.000 kijkers minder dan in dezelfde periode in 2009-2010. Het journaal kende in die periode dan weer een groei van gemiddeld 80.000 kijkers. Na de vernieuwing die op 10 januari werd ingeluid met onder meer een nieuw decor, is dat geen goed nieuws voor Het nieuws. Al is zo'n vernieuwing natuurlijk een werk van lange adem.

Volgens woordvoerster Sara Vercauteren van VTM vallen de dramatische cijfers voor Het nieuws in deze periode niet meteen te verklaren: ‘Het is moeilijk de vinger op de wonde te leggen, maar onze nieuwsuitzendingen halen altijd iets minder kijkers in de vakanties.' Een probleem waar de openbare omroep duidelijk niet mee worstelt: Het journaal blijft in de krokusvakantie met gemak 1,1 miljoen kijkers halen. ‘We hopen en vermoeden dat deze vakantie een uitzondering is', zegt Sara Vercauteren. ‘Wij zien vooral dat Het nieuws de voorbije jaren continu gegroeid is en dat we de voorbije maanden wat kijkers hebben verloren. Vooral begin januari was problematisch.'

Het vernieuwde nieuws leek sinds 10 januari even meer kijkers te lokken, maar sinds een maand lopen ze weer weg. ‘We weten dat de kijkers aan een vernieuwing altijd moeten wennen. We doen onderzoek en de bevraagde kijkers stellen de vernieuwing duidelijk op prijs.'

Vooroordelen

Uit dat onderzoek blijkt ook dat er nog altijd hardnekkige vooroordelen over Het nieuws bestaan. Eenvoudig gezegd: Het nieuws mag nog zo goed zijn en nog zo vaak het snelst met het nieuws zijn, voor een aantal mensen blijft Het journaal van de VRT de beste nieuwsuitzending. Het journaal is een ijzersterk merk dat op dit moment zo goed als onklopbaar is.

Of de vernieuwing van Het nieuws geslaagd of mislukt is, kun je pas over een aantal maanden zeggen. Misschien moet je de vraag stellen of mensen wel wéten dat Het nieuws is vernieuwd. Tijd voor een grote reclamecampagne rond Het nieuws, denk je dan.

‘Die komt er', zegt Sara Vercauteren. ‘In de loop van het jaar. Maar die campagne heeft niks met het aantal kijkers te maken, ze was al gepland.'

Uiteraard mist Het nieuws ook een sterke locomotief, een programma dat voor of na de nieuwsuitzending kijkers naar de zender lokt: terwijl er aan het einde van Blokken op Eén tegen zeven uur al een miljoen Vlamingen op Het journaal zitten te wachten, moet Het nieuws het op VTM doen met amper vierhonderdduizend kijkers van de telenovelle Ella. Vercauteren: ‘Een sterk programma voor en na een nieuwsuitzending helpt, maar we zoeken geen excuses. De voorbije week was niet goed, maar we geloven in onze vernieuwing die nu al op prijs wordt gesteld.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=L537CT5O
Mening: Waar wij allemaal in het 1ste jaar nieuwsuitzendingen hebben vergeleken tussen 'Het Journaal' en 'Het nieuws' en tot allerlei conclusies zijn gekomen, de een al vernietigender voor het ene nieuws dan voor het ander. Zo blijkt nog maar eens uit dit artikel het overduidelijke verschil tussen beide zenders. Zo is het inderdaad het geval dat mensen denken dat 'Het Journaal' kwalitatief meer te bieden heeft en meer voordelen geniet van vooroordelen.
Het journaal is op dit moment zo goed als onklopbaar. En dat vond ik ook overduidelijk blijken uit mijn analyses van beide nieuwsuitzendingen.
Op zich is het natuurlijk geen probleem dat 'Het nieuws' minder kijkers bereikt dan 'Het Journaal', zolang er maar objectief verslag wordt geleverd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th March 2011, 17:30
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Wij hebben in het begin van het jaar een nieuwsvergelijking moeten doen tussen het journaal en het nieuws. Vooraf dacht ik dat de 2 zenders gelijkwaardig nieuws brachten maar wat bleek uit verschillende analyses. Het joudnaal is objectiever en minder op sensatie gericht. Ik kan dus besluiten dat het journaal op één in vele gevallen kwaliteitsvol nieuws brengt. Sinds ik dit heb gemerkt bekijk ik samen met mijn familie het journaal. Ik kan me dus wel vinden in de hogere kijkcijfers voor het journaal. Het is niet voor niets dat het journaal uitgeroepen is tot beste informatief programma. Op enkele kleine incidenten na is het gewoon 'beter' dan het nieuws op VTM.
Ik kan echter ook geen verklaring vinden voor de daling van de kijkers van het nieuws. Misschien kijken de VTm-kijkers minder nieuws tijdens de vakantie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.