actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th January 2011, 10:14
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
Basta!

"Neveneffecten neemt het op voor de kleine man. Vier jongens vinden dat het genoeg geweest is, en gaan over tot actie."

De zelfgeknutselde onderzoeksjournalistiek van de Neveneffecten is hilarisch en maakt ons bovendien alert voor wat er mis is met de 'hype-media' in Vlaanderen. Ze sturen goed geschreven nonsens en een hoop onbetekenende onderzoeken de wereld in en kijken met verbazing toe wanneer die artikels (vaak nog goed aangedikt) klakkeloos worden overgenomen in de Vlaamse media.

Of zoals Tom Naegels al schreef in juni “Nu blijkt wat iedere oen met een halve hersenpan aanvoelde: dit onderzoek is helemaal geen onderzoek, het is een van de vele verzonnen enquêtes die iedere dag gretig door mainstreammedia worden opgepikt om de gaatjes tussen het echte nieuws te vullen, zodat er een wat ‘lichtere mix’ ontstaat, waardoor er meer clicks komen op de site, waardoor de prijzen voor de advertenties kunnen stijgen.”

De Neveneffecten benadrukken wel dat ze geen kritiek willen leveren op de journalisten, maar op het grotere geheel. De werkdruk van de reporters wordt steeds groter en ze krijgen gewoon geen tijd meer om hun bronnen goed te checken. Dit samen met de opgevoerde commerciële druk om dwaze berichten (zelfs in kwaliteitskranten) te publiceren. Al moet ik eerlijk toegeven, ik neem ook zelf altijd een kijkje in de rubriek Beroemd en bizar van de Standaard.

Natuurlijk worden er naast de informatieve communicatiemiddelen nog een hoop andere zaken onder de loep genomen. Echt een aanrader voor wie nog eens goed wil lachen!

De mensen die de eerste aflevering van Basta gemist hebben kunnen de leukste fragmenten bekijken op www.een.be/basta. De hele aflevering is ondertussen ook terug te vinden op youtube.

Nog enkele interessante artikels hieromtrent: http://www.apache.be/2010/06/dank-u-woestijnvis/
http://www.standaard.be/artikel/det...anaalid=146&s=1
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th January 2011, 11:45
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
Deze jongens kunnen een programma maken dat enerzijds hilarisch is, maar ook erg boeiend. Wat de mensen van Neveneffecten in de eerste aflevering willen duidelijk maken, is dat je niet alles mag geloven wat er in de krant staat en dat je eerst al je bronnen moet checken.
Ik was best wel geschokt toen ik merkte dat bijna geen enkele journalist dit deed.
Ik ben benieuwd wat ze in de volgende aflevering nog allemaal gaan bewijzen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th January 2011, 12:50
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Een mooie post Paulien, ik was zelf ook van plan hier iets over te posten. Ik ben gisteren bij het kijken van deze aflevering echt bijna van mijn stoel gevallen. Dat we de media niet altijd serieus moeten nemen, dat weet iedereen. Maar het feit dat hun bronnen gewoon niet gecontroleerd worden, dat verontrust mij nog veel meer. In het verleden bleek al dat de media een enorm krachtig wapen is, op deze manier kan er misschien nog meer misbruik gemaakt worden van de media.

In de aflevering bleek dat enkel Het Belang van Limburg zijn bronnen controleerde, terwijl de andere kranten meteen de 'hot items' die deze jongens de wereld instuurden in hun krant plaatsten, zonder een enkele vorm van controle.

In mijn ogen is de geloofwaardigheid van de kranten enorm geslonken na deze aflevering en ik denk dat ik niet de enige ben die vanaf nu meerdere artikels in twijfel zal trekken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th January 2011, 17:48
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Mooi dat dit aangehaald wordt, ik was ook erg onder de indruk van dit programma.

Veel programma's zijn ofwel informatief ofwel grappig, de twee combineren is erg moeilijk. Enorm voordeel hierbij is dat het grote publiek nu (hopelijk) ook meer maatschappijkritisch zal worden.

Vind ik persoonlijk wel grappig: de op Actualiteit.org geroemde kwaliteitskrant De Standaard publiceerde ook deze valse berichten, zonder bronnencontrole.

Basta met de kwaliteitskrant dus, en het bewijs dat de leden op deze site (waaronder ikzelf natuurlijk) misschien toch niet zo kritisch zijn als we zelf denken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th January 2011, 19:46
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
Bij Peeters en Pichal hadden ze het er vanochtend ook over. Het interview met Pol Deltour van de Vlaamse Vereniging van Journalisten kan je hier opnieuw beluisteren. http://www.radio1.be/programmas/pee...half-jaar-later

Citaat:
Orgineel gepost door stef.ven
Vind ik persoonlijk wel grappig: de op Actualiteit.org geroemde kwaliteitskrant De Standaard publiceerde ook deze valse berichten, zonder bronnencontrole.

Basta met de kwaliteitskrant dus, en het bewijs dat de leden op deze site (waaronder ikzelf natuurlijk) misschien toch niet zo kritisch zijn als we zelf denken.


Niet te snel veralgemenen Stef, voor mij is en blijft De Standaard een kwaliteitskrant. Dat wil echter niet zeggen dat ik ook zomaar alles geloof wat ze erin schrijven De Neveneffecten willen ons alert maken voor dubieuze artikels en manen ons aan om kritisch te zijn; ze willen zeker niet bereiken dat we nu niets meer geloven van wat we in de kranten lezen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th January 2011, 20:15
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Ik heb gisteren ook met veel plezier gekeken (arme Mathieu van Mobistar ), en ik vond het vreemd dat de journalistenvereniging zo lelijk deed destijds: het is zoals de neveneffecten zelf zeiden:
het is geen verwijt naar de journalisten persoonlijk, maar naar het feit dat diezelfde journalisten minder en minder tijd krijgen om hun feiten te checken.
Daar hebben ze een groot punt.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 12th January 2011, 07:52
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Inderdaad een zeer veelbelovend programma. Als fan van de Neveneffecten had ik hier hoge verwachtingen van en ze zijn voorlopig ingelost geweest.
Uiteraard was het deel over de fictieve persberichten het opvallendste en ook wel het belangrijkste, maar wat ik ook wel treffend vond was de pure oplichterij van de belspelletjes. Uiteraard weet je wel dat het oplichterij is, maar om het zo bewezen te zien...

Ik vrees wel dat ze deze aflevering niet meer gaan kunnen evenaren, hoewel ik ten zeerste hoop van wel.
Ik weet nu alleszins wel waar al die 'boecht' hier op het forum vandaan kwam
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 12th January 2011, 12:14
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
"Het is in de eerste plaats vooral om te lachen"
Interview met Lieven Scheire: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=8M34S8RA

"Zelfs wiskundeprofs kunnen belspelraadsels niet oplossen"
Artikel over de frauduleuze belspelletjes: http://www.standaard.be/artikel/det...kelid=GKQ34TC0E

"Telefoongrap maakt held van bewaker"
Omdat verdraagzaamheid vandaag de dag niet meer zo voor de hand liggend is; Mathieu van security Mobistar.
http://www.standaard.be/artikel/det...kelid=GB634TC29
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 6th February 2011, 20:32
Elise.Laureys Elise.Laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 94
Basta!

Basta is inderdaad een zeer goed programma! Het toont de mensen hoe het er in sommige gevallen echt aan toe gaat. Ook Sabam werd eens doorgelicht door de Neveneffecten en wat blijkt? De jongens kregen facturen aan voor artiesten en liedjes die zij zelf verzonnen hadden: Kenwood (elektrische apparaten), Suzi Wan (voeding) ... . Deze (fictieve) personen zijn niet ingeschreven bij Sabam en bijgevolg zou Sabam hier dus ook geen geld voor mogen aanrekenen. Uiteindelijk kregen ze dit alles wel terugbetaald maar dat was waarschijnlijk alleen maar omdat ze daar met een camera aan de deur stonden. Ik vind dat zoiets niet kan! Bij Sabam zouden ze eerst moeten nakijken of de artiesten wel bestaan en of deze bij hen ingeschreven zijn. Anders verdienen zij daar onterecht veel geld aan.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 7th February 2011, 13:39
Mattiaswillems Mattiaswillems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lichtaart
Posts: 75
Ik vind dit ook een zeer goed programma. Maar wat mij vooral heeft verbaasd is dat het zo'n grote impact heeft gekregen na 'slechts' 4 afleveringen. Het programma is, zoals Lieven Scheire al aanhaalde, oorspronkelijk bedoeld als humoristische televisie. Maar het is veel meer geworden dan dat, zoals blijkt uit de 2e aflevering. Het heeft een kleine revolutie doen ontstaan in de televisiewereld. Ze zijn er zelfs in geslaagd om met een uitzending van minder dan één uur de frauduleuze belspelletjes af te laten voeren, terwijl men hiervoor eerder beschuldigde in plaats van actie ondernam.

Misschien moeten we de neveneffecten vragen om onze regering te vormen?
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 7th February 2011, 14:26
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Basta is een geweldig grappig programma. Maar ik vind het ook heel goed dat ze het opnemen voor de mensen, dat ze problemen proberen aan te kaarten. Het is regelmatig gênant voor sommige mensen, het is vaak heel confronterend, maar hopelijk is dat ook een signaal om effectief in te grijpen om de situatie te verbeteren.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 15th February 2011, 11:17
Elise.Laureys Elise.Laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 94
Basta: afscheid met een serieus risico

Neveneffecten maakten afspraak met gevaarlijke internetoplichters

Ingepakt in kogelvrije vesten en met in alle windrichtingen bodyguards in de buurt: de jongens van Basta! namen geen risico's voor hun laatste en gevaarlijkste stunt. Na wat vrolijk heen-en-weer-gebel maakten ze een échte afspraak met een internetfraudeur.

Iedereen krijgt dat soort mails wel eens. Nigeriaanse mannen die de hemel op aarde beloven: een winnend lot uit de loterij, een erfenis of een enorme hoeveelheid goud. Enkel een voorschot betalen volstaat om de miljoenen binnen te halen. Vorige week namen de jongens van Neveneffecten al contact op met zulke internetoplichters. Gisteravond gingen ze een stap verder en spraken ze tot twee maal af met ene Kabba, de Belgische agent van zo'n oplichter. 'We hebben zeer goed nagedacht voor we dat deden', zegt Jonas Geirnaert. 'Eerst werden we uitgenodigd naar Nigeria om de deal daar te beklinken. Maar meteen was duidelijk dat we dat niet zouden doen, veel te gevaarlijk. Op die manier hebben de afgelopen jaren zeventien mensen de dood gevonden.'

Kogelvrije vesten
Een afspraakje maken in Brussel en Antwerpen durfden ze wel. 'Die kogelvrije vesten droegen we niet om het allemaal wat theatraler te maken op televisie', zegt Lieven Scheire. 'We hadden echt schrik. De man waarmee we hadden afgesproken dacht dat we echt geld bij ons hadden. En dus namen we geen enkel risico.' Bij de laatste afspraak met Kabba voerden Neveneffecten behalve twee dwergen ook een pony op. 'En toch was die man niet van zijn voetstuk te brengen', zegt Geirnaert. 'Alsof hij een tunnelvisie had. Zolang er ook maar een beetje een opening was, of vermoeden dat we echt wilden meewerken, bleef hij geconcentreerd.'

Wraakacties?
Of ze geen schrik hebben voor wraakacties van de Nigerianen, nadat ze zichzelf gisteren op tv zagen? 'Tjah. Daar moeten we rekening mee houden. We hebben er bewust de politie niet bij gehaald. Omdat die mannen zolang er geen échte deal is eigenlijk niets verkeerd doen.'

De Basta!-boys mogen na een jaar voorbereiden en zes televisie-uitzendingen eindelijk weer naar adem happen. 'Ik heb een lange afspraak met mijn zetel. Ik heb hem een jaar lang in de steek gelaten', zegt Scheire. Jonas Geirnaert is vooruitziend: 'Ik ga thuis nieuwe sloten steken (lacht).'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...G&subsection=64
Datum: 15/02/2011

We kunnen het niet ontkennen. De Neveneffecten hebben met Basta heel wat teweeggebracht. Eerst werden de belspelletjes afgeschaft, Sabam werd onder de loep genomen, mensen werden gewezen op het feit dat het vlees dat ze opeten afkomstig is van een dier dat ze wel eens schattig kunnen vinden ... . Nu is er na zes afleveringen een einde gekomen aan de reeks. Ik vind dat de jongens dat heel goed gedaan hebben. Ze hebben ervoor gezorgd dat mensen hun ogen openden en hebben gewezen op bedrog, zoals dat het geval was bij de belspelletjes. Zo mogen er nog meer programma's komen!
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 15th February 2011, 18:08
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Terugblik Basta

Citaat:
Finito Basta

Gisteren was de laatste aflevering te zien op Eén van het programma BASTA. Jelle De Beule en Lieven Scheire blikken terug op het seizoen.

Bron: Radio 1: http://www.radio1.be/programmas/ochtend/finito-basta
Gesprek: http://internetradio.vrt.be/radiosp...zoenbasta150211



Lieven Scheire en Jelle De Beule blikken terug op hun seizoen van Basta.
Omdat ze heel kort op de bal speelden (nog tot de laatste moment monteerden etc...) merkten ze weinig wat er op de straat leefde, maar waren wel aangenaam verrast door de kijkcijfers en positieve persaandacht.
Wel moesten ze opboksen tegen de torenhoge verwachtingen die ze hadden gecreëerd met de eerste 2 afleveringen.
Verrassend was hoe mensen zich gemakkelijk laten bedotten: zoals de zeehondenvrije verf en de zelfopgerichte bank.
En een tweede reeks is niet uitgesloten!
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 7th April 2011, 10:43
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Citaat:
'Basta' steekt oceaan over

BRUSSEL - De Amerikaanse tv-zender Fox heeft een optie genomen op het format van 'Basta', het programma van Neveneffecten en Woestijnvis.

Hoe lang wordt de gemiddelde Amerikaan aan het lijntje gehouden door helpdesks van grote bedrijven? En organiseren ze daar nog belspelletjes? Dat ze dan hun borst maar natmaken, want op de internationale mediabeurs in Cannes heeft de Amerikaanse tv-zender Fox van Rupert Murdoch een optie genomen op Basta. Begin dit jaar haalden de komische consumentenguerrillero's van Neveneffecten in ons land enkele weken lang vette krantenkoppen met hun originele acties. Mobistar beloofde de werking van zijn helpdesk te verbeteren; de belspelletjes verdwenen van het scherm toen Basta aantoonde hoe frauduleus dat allemaal verloopt, en de media stonden met het schaamrood op de wangen toen bleek hoe makkelijk onzinberichten op de voorpagina's van sommige kranten terechtkomen.

Op MipTV, de grote mediabeurs in Cannes, staat dit jaar voor het eerst een stand van de New Flemish Primitives, een pas opgericht distributiebedrijf dat programma's van Woestijnvis, De Mensen en De Filistijnen verdeelt. 'Vooral Basta wekt veel interesse uit verschillende landen', zegt Sue Green van New Flemish Primitives. 'Iedereen is hier op zoek naar iets nieuws, en het 2,5 minuten durende promofilmpje voor Basta vinden ze allemaal origineel en fris. Kopers uit verschillende landen hebben concrete interesse.'

Gisteren konden de champagnekurken knallen. Fox 21, de productiearm van Fox, heeft een optie genomen. Dat klinkt vrijblijvender dan het is. 'Het betekent dat zij de rechten op een Amerikaanse adaptatie kopen. Ze gaan nu hun eigen Neveneffecten zoeken - de combinatie van onderzoeksjournalistiek ten bate van de consument en humor is de essentie van het format - en concreet de invulling voorbereiden. Daarbij kunnen ze op de medewerking van Woestijnvis rekenen, als ze dat wensen.' Er is ook al een prijs overeengekomen, maar die houdt Green liever voor zich. 'Het is een normaal bedrag voor deze markt, en ja, naar Vlaamse normen is dat een flinke prijs.' De rechten op Basta zijn in handen van Woestijnvis.

Neveneffect Lieven Scheire kon het gisterennamiddag nauwelijks geloven dat Basta verkocht wordt aan de Verenigde Staten, en dan nog aan Fox - zeker in Scheires ogen een 'foute' zender. 'Waar hebben jullie dat nieuws vandaan? Ben je zeker dat het geen grap is? Er zijn er genoeg die staan te trappelen om ons nu eens voor de gek te houden.'

Daarbij komt dat Fox bekendstaat als een rechtse zender, met onder meer een beruchte nieuwsdienst en dito columnisten die zeer gekleurde berichtgeving brengen en op voet van oorlog leven met de in hun ogen te linkse en halfzachte president Obama. En dat terwijl Neveneffecten geen geheim maken van hun linkse, anarchistische voorkeuren. 'Als ze met onze insteek straks een rechts programma maken, zou ik daar toch eens over willen praten', zei Scheire spontaan.

Maar over de invulling is nog niets bekend. Het lijkt in ieder geval onwaarschijnlijk dat ook de Amerikaanse versie de draak zou steken met grote bedrijven. Het risico om adverteerders in de hand te bijten is wellicht te groot. 'Het zal me echt benieuwen hoe ze dat invullen', zegt Scheire. 'De enige Amerikaan die ik ken die zo oneerbiedig met de voeten van grote bedrijven en instituten speelt, is Michael Moore. Maar die bevindt zich wel aan het andere eind van het politieke spectrum.'

Volgens Sue Green is er over de concrete uitwerking niet gesproken. 'Wij zijn de verkopers, zij de kopers en ze geloven heel sterk in het format. Verder is het uit onze handen; zij weten beter dan wij hoe hun markt werkt en welke grappen en stunts bij hen haalbaar zijn en welke niet.'

Overigens heeft Fox dan wel een rechtse reputatie, toch straalt die niet altijd en overal af op zijn programma's. The Simpsons bijvoorbeeld zitten ook bij Fox, en dat heeft de makers er nooit van weerhouden vrolijk tegen de schenen te schoppen van de bedrijfswereld en van Republikeinse politici.

Bron:
De Standaard Online:
http://www.standaard.be/artikel/det...kelid=2T38JAJT&


Wat een leuk nieuws voor de mannen! (maar vooral voor Woestijnvis, die de rechten beheren, en dus ook de riante som van Fox zullen ontvangen... )
Maar net als Lieven Scheire stel ik me de vraag hoe de acties in Basta (tegen grote bedrijven, voor de kleine man...) van de eerder linkse Neveneffecten zullen vertaald worden voor het toch wel rechtse Fox?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.