actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2011, 16:14
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Straling bereikt voedsel, producten uit Fukushima verboden

Straling bereikt voedsel, producten uit Fukushima verboden

De straling heeft nu ook de voedselketen aangetast. Er werden radioactieve sporen aangetroffen in melk en spinazie. Het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) besliste daarom de verkoop van voedsel uit Fukushima te verbieden.
Er zijn naar schatting 45.000 mensen geëvacueerd uit de omgeving van de kerncentrale. De provincie Fukushima beslaat bijna 14.000 vierkante kilometers en ligt ten noordoosten van Tokio. Er wonen circa twee miljoen mensen. Er is visserij en daaraan verwante industrie aan de kust en akkerbouw in hoger gelegen gebieden.

De Japanse autoriteiten lieten weten dat melk en spinazie uit de buurt van de kerncentrale "een abnormaal niveau" radioactieve straling is gemeten. Volgens een regeringswoordvoerder zijn de spinazie en de melk niet gevaarlijk voor mensen. Verder meldden de autoriteiten dat in kraanwater in Tokio radioactief jodium is aangetroffen. De niveaus liggen volgens een regeringsfunctionaris nog onder het wettelijk toegestane maximum. (anp/gb)

19/03/11 14u24
Bron: Het laatste nieuws

Eigen mening:

Stralingsgevaar!
Het actieve onderwerp momenteel in de media. We worden gebombardeerd met informatie. Maar hier spreken we inderdaad van een ramp. Het was inderdaad te verwachten dat de stralingen het voedsel gingen bereiken. In het artikel staat dat enkel melk en spinazie ‘een abnormaal niveau’ van radioactieve straling bezitten. Maar toch staat er vermeld dat het niet gevaarlijk is voor mensen!?
Naar mijn mening weet de media zelf niet meer wat ze vertelt. Ik weet wel dat dit een regelrechte ramp is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th March 2011, 12:29
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Het is inderdaad een regelrechte ramp zoals Jolien zegt.
Een paar dagen geleden ging ik bij de apotheker iets halen en bij de rekening kreeg ik een doosje jodiumtabletten geschonken door de overheid. Dat vond ik wel zeer vreemd, blijkt dat de kans bestaat dat de stralingen tot hier komen... Ik vind het wel heel goed dat de overheid de beslissing nu al neemt om jodiumtabletten uit te delen voor dat het misschien te laat is. Maar ergens is het wel beangstigend om te weten dat de stralingen misschien echt tot bij ons kunnen komen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th March 2011, 17:07
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Nederland waarschuwt voor straling in havens

De Nederlandse Stichting Veilige Haven waarschuwt werknemers in de havens op te passen voor containers en schepen die uit Japan komen.
De stichting houdt zich bezig met veiligheid en gezondheid in de Nederlandse zeehavens en is in 2008 opgericht na onderzoeken van FNV Bondgenoten naar arbeidsveiligheid.

Verschillende containers
Tokio, op 200 kilometer van het rampgebied, is een "belangrijke, zo niet de belangrijkste (container)haven van Japan. Het vaste land van China maar ook de westkust van Amerika kunnen last krijgen van de radioactiviteit uit Japan en ook zal Europa niet worden overgeslagen'', staat op de website van de stichting. "Eén container zal geen ernstige problemen veroorzaken maar een heleboel containers met afzender Japan en op één rek veroorzaken cumulatief een mogelijke te hoge concentratie.''

Niets aanraken
Havenarbeiders worden gewaarschuwd er niet van uit te gaan dat "een lange zeereis wel gezorgd heeft voor het afspoelen of afwaaien van voor mensen gevaarlijke radioactiviteit of -neerslag'. Als je niet ergens aan hoeft te komen, blijf dan overal van af: raak niets aan.'' (belga/ep)

Datum: 20/03/2011
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...in-havens.dhtml

Eigen mening:
De kans dat de stralingen van Fukushima tot hier kunnen komen, is zeer klein. Die jodiumtabletten zijn uitgedeeld voor het geval dat er iets met de kerncentrales in België of in de omringende landen gebeurt. (http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kerne...-kernramp.dhtml)
De stralingen kunnen wel door voedsel of andere goederen tot bij ons komen zoals je in de artikels kan lezen. Wat er in het artikel van Jolien staat vind ik ook raar. Men mag de producten niet verkopen omdat het stralingen bevat, maar toch zouden ze niet schadelijk zijn voor mensen. Dit zijn volgens mij twee feiten die elkaar tegenspreken. Aan de ene kant probeert men (dit zijn de landen buiten Japan) zijn afzetmarkt en zijn bevolking te beschermen door de eventuele besmette producten uit Japan te weren. Aan de andere kant zou er dan toch geen gevaar bestaan indien de mens deze producten toch zou consumeren. Probeert de overheid hier de producten uit andere Japanse gebieden te beschermen in de hoop dat deze toch in het buitenland nog kunnen verkocht worden. Of probeert men een massahysterie te voorkomen, mochten sommige van die producten toch in onze rekken terechtkomen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.