actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2011, 11:55
Ilja.Bogaerts Ilja.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 25
Zeg stop tegen pesten voor het nog eens te laat is

Broer (13) van tiener (16) die uit leven stapte doet emotionele oproep
'Zeg stop tegen pesten voor het nog eens te laat is'

DESTELBERGEN - Een jongen van dertien jaar heeft op Facebook op pakkende wijze opgeroepen tot het stoppen van pesten op school. Hij doet dat nadat zijn oudere zus Lisa (16) vorige week, het pesten moe, uit het leven stapte. Het Gentse parket neemt de zaak zeer ernstig.

De bedoeling van dit bericht is om tegen pesterijen in te gaan. Zodat je beseft hoever het kan leiden. Mijn zus Lisa is om die reden op 3 oktober uit het leven gestapt. Ze is zeker niet de enige, en er komen er altijd maar bij', schrijft hij in een emotionele brief, enkele dagen nadat zijn grote zus van zestien besliste dat ze op die manier niet langer wilde leven. Daarom doet de jonge snaak van amper dertien een opmerkelijke oproep. En het moet gezegd, op pakkende wijze: 'Mensen, kom op tegen pesten! Zeg stop! Steun ons en help een peststop-wave ontketenen. Kom er voor uit en laat het weten aan de buitenwereld als er gepest wordt. Spreek het uit als je van iemand houdt, maak jongeren ervan bewust wat pesten met iemand kan doen.'

Om dan te besluiten: 'Geef liefde aan de medemens. Ik vind het spijtig dat ik dit moet versturen nu ze dood is. Help mij ervoor zorgen dat het voor iemand anders NIET te laat is.' Het zijn wijze woorden uit de pen van een jongen van dertien.

De opmerkelijke actie op Facebook kende afgelopen weekend gigantisch gevolg, bijna tweeduizend mensen kregen een krop in de keel en verspreidden het bericht. Mooie woorden over de actie van de jongen, frustratie dat pestgedrag tot zoiets kan leiden. Wat er waar is van de pesterijen waarmee Lisa (16) uit Destelbergen de voorbije weken en maanden te kampen kreeg, wordt grondig onderzocht.

Het Gentse parket neemt de zaak ernstig en opende een onderzoek. 'Uit verklaringen is inderdaad gebleken dat de tiener, die in het vierde middelbaar zat, gepest werd. Onderzoek moet uitwijzen welke rol de school gespeeld heeft en of er, op welke wijze dan ook, verantwoordelijken moeten gezocht worden voor haar dood', zegt parketwoordvoerster Annemie Serlippens.

Afscheidsbrief

De ouders van het meisje zouden onlangs nog contact gezocht hebben met de school om het escalerende probleem te bespreken. Maar maandag bleef Lisa weg van school. Ze zag het allemaal niet meer zitten. 'sAvonds werd ze door haar broer gevonden. Er lag ook een afscheidsbrief. De school, de Gentse Vrije Handelsschool Sint-Joris, heeft aan de inkomhal een rouwregister gelegd, waar klasgenoten iets moois over Lisa kunnen schrijven. 'Wij wensen uitdrukkelijk ons medeleven aan te bieden aan de familie. De feiten zijn enorm te betreuren. Uit respect voor het slachtoffer en de familie gaan wij verder niet communiceren', zegt directeur Martin Verfaillie. De familie wou gisteren nog geen commentaar geven op het drama.

Wie vragen heeft rond zelfdoding, kan terecht bij Tele-Onthaal op het nummer 106 of op de zelfmoordlijn via 02/649.95.55.

Bron: hetnieuwsblad.be (auteur: Pieter Huyberechts en Johan Cauwels)
maandag 10 oktober 2011, 03u00

Mening: Dit artikel vindt ik zeer toepasselijk voor ons, leerlingen van de khk die leerkracht willen worden. Pesten, bij kinderen, wordt dan ook vooral op school gedaan en als leerkracht moet je hier op toezien en rond werken. Het is zeer spijtig dat het soms zo kan escaleren dat iemand zelfmoord pleegt en het is dan ook noodzakelijk voor een school dat ze zo een gedrag proberen te vermijden, en als het toch gebeurt, dit probeert op te lossen. Ik zou mezelf nooit tot zo een niveau verlagen maar anderen blijkbaar wel...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2011, 12:25
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
pesten

Ik ben het helemaal eens met Ilja. Wij als toekomstige leerkrachten moeten het goede voorbeeld gaan geven. Ik zal het er later meermaals met leerlingen over hebben want leerkrachten moeten zulke soort dingen vermijden of er op zijn minst iets aan doen. Met de hulp van de leerkrachten kan er misschien iets aan gedaan worden en gaan jongeren beseffen dat het echt serieus is.

Ik vind het wel jammer dat er altijd eerst iets drastisch moet gebeuren voordat de mensen nog eens in actie schieten. Ik hoop dat alle scholen in Vlaanderen nogmaals wakker geschud zijn en actie ondernemen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th October 2011, 15:30
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Een voorbeeld van hoe de sociale netwerksites kettingen kunnen maken. Ik vind dit een bedroefd verhaal! Het is vreselijk wat de jonge Lisa is overkomen en zeer jammer dat deze school dit niet zag aankomen. Het is ook hun plicht om deze zaken tegen te gaan. Pesten op school blijft escaleren, door al de nieuwe netwerksites stopt dit pesten ook niet in het weekend en is het non-stop confrontatie. Wat deze jongen deed is om stil van te worden, ook hij wist van het 'pestprobleem' maar kon z'n zus niet helpen. Nu hij haar niet meer heeft, probeert hij toch nog steeds actie te ondernemen voor anderen. Knap vind ik dit! Ik hoop dat er velen zullen volgen en in de toekomst als leerkracht zal ik hiervoor streng op toezien. Pesten op school kan niet!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th October 2011, 17:30
Gilles.Knuts Gilles.Knuts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hasselt
Posts: 50
Zeg stop tegen pesten voor het nog eens te laat is

Ik ben het ook eens met Ilya, maar ik vind het vooral opvallend hoe de populariteit van sociale netwerksites ervoor kan zorgen dat kinderen dag in en dag uit kunnen worden gepest. Ik vermoed dat dit vroeger enkel op school gebeurde, maar nu is het ongeveer non-stop, en dat is emotioneel nog véél zwaarder voor de gepeste.
Ik vind het schandalig en walgelijk, maar daardoor zal het niet stoppen. Hiertegen moeten acties tegen worden ondernomen, maar welke?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th October 2011, 19:56
Kathleen.Schrijvers Kathleen.Schrijvers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Schilde
Posts: 23
Gelukkig delen we hierover allemaal dezelfde uitgesproken mening. En ons wacht inderdaad de -lang niet gemakkelijke- taak om hier als leerkracht zo goed mogelijk mee om te gaan.
Jammer genoeg is pesten iets dat vaak stiekem en geniepig gebeurt. In mijn jeugdbeweging is er een 13-jarig meisje een half jaar gepest geweest, voor wij, als leiding, iets doorhadden.
En, zoals Gilles al aanhaalde, verergert de nieuwe sociale media dit soort situaties maar al te vaak.
Daarom denk ik dat het belangrijk is dat leerkrachten een klimaat van vertrouwen creëren, zodat de drempel voor leerlingen lager wordt. Hopelijk trekken ze dan sneller aan de alarmbel, waardoor we zo'n tragische gebeurtenissen als in bovenstaand artikel zo veel mogelijk kunnen voorkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.