actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2014, 10:06
Stef.V*nherck Stef.V*nherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Dessel
Posts: 20
"Links en rechts wat aan bestaande belastingregels morrelen heeft geen zin"

Er schort iets aan ons belastingsysteem, daarover zijn Marc Coucke en Isabel Albers het eens, maar het invoeren van een zogenaamde kaaimantaks die grote vermogens extra belast, is volgens hen niet de oplossing. Dat zeggen ze vanavond in Reyers laat. Het zijn namelijk de grote vermogens die het maatschappelijk leven in stand houden. "Die wegjagen zou een slecht idee zijn."

Isabel Albers van De Tijd waarschuwt voor het doorvoeren van een grote vermogensbelasting. Volgens haar zal de aftrap van een loutere "Coucketaks" voor meer nadelige neveneffecten zorgen, dan dat het een begrotingsevenwicht in de hand zou werken. Zo zou de meerwaardentaks onder meer de beurs minder goed kunnen laten functioneren."Een beetje morrelen aan de bestaande regels is voor ons belastingsysteem echt geen oplossing, een grondige herziening is wat we nodig hebben", aldus Albers.

Overheid moet afslanken
Vooral de lasten op arbeid moeten naar omlaag, zo zegt het duo. "Werknemers kosten een werkgever op dit moment veel te veel geld." De sociale lasten op arbeid kunnen echter enkel afnemen, als die belasting naar een andere vorm verschoven wordt. En dat vraagt dus om een grondige hervorming van het huidige stelsel.

Albers ziet in de hervorming alvast twee hoofdlijnen centraal staan. "Ten eerste moet ons overheidsapparaat afslanken en ten tweede moeten we verstandiger én eerlijker gaan belasten", zo klinkt het.

Investeerders
Ook Coucke vindt dat ons politiek systeem zichzelf dringend efficiënter moet maken. "Een instelling als de Senaat kost ons jaarlijks tonnen geld, en dat terwijl niemand weet waarvoor die eigenlijk dient."

Grote vermogens belasten lijkt ook hem geen goede oplossing. "Grote bedrijven als Omega Pharma houden jaarlijks duizenden mensen aan het werk." Daarnaast zijn het ook deze bedrijven die investeren in het maatschappelijke leven, zo zegt hij. "Het zijn investeerders zoals ik die dingen als kunst, voetbal en wielrennen levend houden."

Belgisch banksysteem
Tot slot werkt volgens Coucke ook het Belgisch banksysteem niet naar behoren. Ook daar kunnen grote investeerders een oplossing bieden. "In het verleden kwamen al veel opstartende bedrijven naar mij toe voor een investering, omdat banken hen geen financiële zuurstof wilden geven", zo zegt hij. Mensen aanwerven om de mogelijkheden tot zulke nieuwe investeringen te onderzoeken, is precies waar Coucke zijn groot vermogen in de toekomst voor zou willen gebruiken.

Mening: Ik vind dat je vermogensbelasting van 2 kanten kan bekijken. Eénderzijds vind ik dat Couke en Albers gelijk hebben. Zo'n belasting zou de grote vermogens uit ons land wegjagen. Dit zou niet goed zijn omdat ze een samen een groot deel van de Belgische economie vertegenwoordigen. Anderzijds vind ik dat de mensen die het meeste geld hebben ook het meeste geld moeten afgeven.

Bron: De morgen, 12/11/2014, http://www.demorgen.be/economie/-li...n-zin-a2118798/
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.