actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2014, 08:35
j*na.toelen j*na.toelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Balen
Posts: 86
Belg spaart minder dan ooit

Het tijdperk van de Belg als grote spaarder is voorbij. In 2014 en 2015 zullen de gezinnen respectievelijk maar 13,4 en 13,3 procent van hun inkomen opzijzetten, voorspelt de Europese Commissie. Dat zijn de laagste percentages ooit.

Bovendien is de spaarneiging van de Belgen niet meer hoger dan het gemiddelde van de eurozone. Dat schrijven De Tijd en L’Echo woensdag.

Economen zien meerdere oorzaken voor de verminderde spaarlust. ’Het beschikbare inkomen stijgt niet of amper, de lonen worden gematigd, en er komen weinig nieuwe banen bij’, zeggen Philippe Ledent van ING en Steven Vanneste van BNP Paribas Fortis.

Volgens de meeste economen heeft ook de historisch lage rente een negatieve invloed op ons spaargedrag. Maar ook de vergrijzing zorgt voor minder vers spaargeld. Gepensioneerden leggen minder geld aan de kant.

Bron: De Standaard/12 november
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141112_01370573

Mening: Als ik dit artikel heb gelezen, ben ik toch nog altijd niet overtuigd. Ik denk niet dat de Belg minder spaart, maar dat dit in evenwicht is. Op sommige gebieden spaart de Belg zeker nog, daar ben ik van overtuigd. Sparen voor op vakantie te gaan, of de huur te betalen van je eigen huis enz. Langs de andere kant denk ik ook dat wij Belgen minder sparen. We willen meer genieten van het leven en doen dit door ons geld uit te geven aan bijvoorbeeld een citytrip te maken naar Barcelona. Vroeger werd ons ook altijd gezegd dat we veel moesten sparen voor later, dit is nu niet helemaal meer het geval.

Laatst aangepast door j*na.toelen : 12th November 2014 om 08:43.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.