actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2014, 20:25
Julie P*oost Julie P*oost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 35
Zeven op de tien Belgen gaan ziek naar het werk

Zeven op de tien Belgen gaan ziek naar het werk

Zeven op de tien mensen gaan toch werken als ze eigenlijk ziek zijn. Dat blijkt uit een enquête van Securex, een bedrijf dat personeelszaken regelt voor andere firma's. Sommigen laten zich niet tegenhouden door een verkoudheid of een beginnende griep omdat ze hun werk zo graag doen. Maar anderen durven niet thuisblijven, onder druk van hun baas.
Elke dag zijn meer dan 6 op 100 werknemers afwezig door ziekte, een percentage dat onafgebroken stijgt sinds 2001. Lang niet alle zieke werknemers blijven thuis. Onderzoek van hr-dienstenbedrijf Securex leert dat 71 procent van de werknemers met gezondheidsproblemen minstens één dag ziek heeft gewerkt.

De studie is gebaseerd op een bevraging einde maart 2013 van 1.754 Belgische werknemers uit de privé- en publieke sector.
Drieënzeventig procent van de werknemers geeft aan dat hij/zij in de twaalf maanden vóór het onderzoek één of meer dagen ziek was of geveld door een privéongeval. De gezondheidsproblemen variëren van griep over keelontsteking tot kanker of een gebroken been na een privéongeval.



Van die zieke werknemers heeft 20 procent onafgebroken doorgewerkt, 29 procent heeft het werk neergelegd bij ziekte en 51 procent combineerde werk en rust. Eenenzeventig procent van de zieke werknemers heeft dus minstens één dag gewerkt terwijl hij/zij zich eigenlijk ziek voelde, besluit Securex.

Iets meer dan vier vijfden van de ziek doorwerkende werknemers deed dit één tot tien dagen. Dertien procent werkte elf tot twintig dagen door tijdens ziekte, en 6 procent zelfs meer dan twintig dagen. Zij bleven één tot drie maanden doorwerken met gezondheidsproblemen, sommigen zelf zes maanden tot een jaar.

Vooral jongeren, hoger opgeleiden, bedienden en leidinggevenden werken al snel een dagje door wanneer ze zich niet goed voelen. Sommigen doen dat omdat ze met plezier gaan werken, maar ook de angst om de job te verliezen is soms een doorslaggevende factor.

'Ziek komen werken is geen goed idee'

Werknemers in Wallonië en Brussel (79 procent) werken gemakkelijker door bij ziekte dan Vlaamse werknemers (66 procent), onder meer omdat zij zich meer dan werknemers in Vlaanderen eerlijk behandeld voelen op het werk. Daarnaast is het hoge aantal bedienden in Brussel een verklaring voor het hoge percentage werknemers dat doorwerkt bij ziekte.
Maar ziek gaan werken is geen goed idee. Omdat je riskeert je collega's te besmetten. Maar ook omdat je werk eronder lijdt. Als je toch maar op halve kracht kan werken, dan kan je beter thuisblijven, zeggen dokters.

Bron: De Standaard
Datum: 11 november 2014
Link:http://www.standaard.be/cnt/dmf20141111_01369634

Eigen mening:
Vaak merk ik zelf ook dat ik zelfs als ik me niet zo goed voel, toch ga werken of naar school ga. Persoonlijk doe ik dat omdat ik het gevoel heb dat ik op school niets kan missen. Op werkgebied omdat ik het gevoel heb dat ik gewoonweg niet ziek kan zijn doordat er geen vervanging zou gevonden worden. Veel mensen doen hun werk graag of gaan toch werken omdat ze het werk anders niet gedaan zullen krijgen. Ik denk dat er ook veel druk is, van de baas of deadlines misschien. Ik ben het ermee eens dat je beter niet kan gaan werken als je je oprecht ziek voelt. Werk wordt maar half gedaan en er is kans dat je omgeving besmet wordt. Ik vind het zelf ook niet fijn als er iemand op het werk of op school aanwezig is die overduidelijk ziek is. Zelf blijf ik niet vaak thuis maar ik wil ook anderen niet hinderen met mijn 'ziek zijn'. Zolang ik zelf en anderen niet te veel last hebben van mijn 'ziek zijn' zal ik niet snel thuis blijven.

Laatst aangepast door Julie P*oost : 11th November 2014 om 20:37.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2014, 22:54
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Ik ga meestal, net als Julie, toch werken of naar school, ondanks dat ik me slecht voel. Toch denk ik dat dat niet zo'n goed idee is. Zo ben ik bijvoorbeeld eens gaan werken, terwijl ik echt ziek was. Daardoor kon ik maar op halve kracht werken, mensen die aan de kassa kwamen, vonden het niet fijn dat ik constant niesde, ik was de hele dag suf,... Bovendien was ik de dag erna nog zieker, waardoor ik uiteindelijk mijn stage niet kon doen. Volgens mij kan je dan beter één dagje thuisblijven, in plaats van achteraf nog een hele week plat te moeten liggen.
In het artikel wordt aangegeven dat mensen bang zijn ontslagen te worden. Dat vind ik erg spijtig. Het is toch niet normaal dat je bang moet zijn ontslagen te worden als je één dag ziek bent? Werkgevers moeten zich er ook bewust van zijn dat iedereen ziek kan worden en dat er beter één dag niet gewerkt kan worden in plaats van drie dagen op halve kracht. Dat zou, denk ik, voor iedereen beter zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.