actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2012, 09:04
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Huurders weten eindelijk wat faire prijs is

'Huurders weten eindelijk wat faire prijs is.'
Vergelijk huurprijzen per gemeente

De databank met gemiddelde huurprijzen zal het mogelijk maken om de huurpremies aan te passen aan de regionale verschillen. Jimmy Kets


BRUSSEL - Een faire huurprijs bepalen is vaak nattevingerwerk. Tot vandaag. De Vlaamse overheid heeft de reële huurprijzen per regio en per woningtype verzameld. Die zullen op een website beschikbaar zijn, zodat huurders kunnen vergelijken. 'Zo staan ze sterker in hun schoenen.'
Van onze redacteur

De gemiddelde huurprijs in Vlaanderen bedraagt 497 euro. Dat blijkt uit onderzoek van het Steunpunt Wonen in opdracht van de Vlaamse minister Freya Van den Bossche (SP.A).

Veel zegt dat cijfer niet. Er zijn namelijk grote verschillen tussen regio's en woontypes. Maar net daar ligt de kracht van het onderzoek: voor het eerst is het mogelijk om te weten wat de gemiddelde huurprijs is voor een flat in Gent, een rijhuis in Borsbeek of een halfopen woning in Leuven.

In de Rand rond Brussel betaalt u het meest. Ook huren in de grootstedelijke rand van Gent en Antwerpen is duur. In de steden zelf vallen de prijzen beter mee. Dat komt omdat daar veel kamers en flats op de markt komen, die goedkoper zijn dan halfopen of open bebouwing (zie grafiek).

De vele studentenkamers in Leuven, Antwerpen en Gent geven wel een vertekend beeld.

De onderzoekers komen tot hun conclusies op basis van ongeveer een half miljoen huurcontracten die de voorbije jaren bij het kadaster waren geregistreerd (oudere contracten werden geïndexeerd naar 2010). Uit 75.000 contracten konden ook de specifieke woningkenmerken worden gebruikt (twee of drie slaapkamers, terras of tuin, ...)

'Wat is een faire huurprijs? Tot op vandaag was het moeilijk om dat te bepalen. Er bestond namelijk geen mogelijkheid om te vergelijken', zegt Van den Bossche. 'Dat verandert nu.'

De minister wil de databank tegen eind dit jaar voor elke burger raadpleegbaar maken op een website. 'Als we de huurmarkt betaalbaar willen houden, dan moeten we die ook zo veel als mogelijk organiseren', zegt ze.

'Met de website zullen huurders beter gewapend zijn om op de private huurmarkt een woning te zoeken, een beetje zoals de V-test op de website van de VREG (waarop consumenten per gemeente de beste elektriciteitsleverancier kunnen zoeken, red.). Het ontraadt verhuurders om woekerprijzen te vragen. Huurders staan sterker in hun schoenen.'

'Verhuurders van krotten zullen niet blij zijn met dit initiatief', zegt Van den Bossche. Maar tegenstand van de verhuurders, die in het Algemeen Eigenaars Syndicaat zijn verenigd, verwacht ze niet. 'Omdat ik ervan uit ga dat de meeste verhuurders eerlijke mensen zijn die een faire prijs willen vragen. Niet meer, niet minder. Veel ouderen die vandaag een woning op de huurmarkt willen brengen, hebben geen flauw idee wat ze mogen en kunnen vragen. Deze databank helpt hen ook.'

'Vooral voor sociale verhuurkantoren kan het een interessant instrument worden om, met kennis van zaken, direct met de verhuurder over een faire huurprijs te onderhandelen.'

Ook het beleid kan met de onderzoeksgegevens aan de slag.

'Toen ik als minister van Wonen begon, verraste het mij dat er nog geen analyse van de huurprijzen was gebeurd. Zonder cijfers is het moeilijk beleid te voeren.'

'Een voorbeeld: wie nu te lang op een sociale woning moet wachten, kan een huurpremie krijgen. Daar staat een plafond op dat voor heel Vlaanderen gelijk is, omdat iemand dat ooit zo heeft bepaald. Maar eigenlijk is dat niet billijk, omdat we weten dat er grote regionale verschillen zijn. Daarmee kunnen we voortaan rekening houden.'

Mijn mening: Ik vind dit geen slechte zaak. Dit zorgt in mijn ogen voor een eerlijkheid bij de verhuurders. Zij zullen de huurders niet meer te veel laten betalen gezien ze nu weten wat de richtprijs is. Ik vind het ook geen slechte zaak dat verhuurders van kroten hier niet blij mee gaan zijn. Dit zal er misschien voor zorgen dat zij de huurwoningen in orde houden voor de huurders.

Ik vind het ook geen slechte zaak dat er voor diegene die op een sociale woning wachten, een huurpremie ter beschikking komt.

bron: www.standaard.be
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2012, 09:22
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Net zoals Caroline vind ik het 'fair' dat huurders nu meer zekerheid hebben over het betalen van hun huurprijs.

Sommige huurders die in een bouwvallig appartementje wonen, betalen veel te veel voor wat het is. Maar de meeste onder hen zijn blij met een dak boven hun hoofd.
Andere huurders hebben dan weer geluk met hun te betalen prijs. Ze hebben het goed en krijgen waar voor hun geld.

Ik denk dat er zowel voor als voor huurders als verhuurders voor en nadelen aan verbonden zijn.

Nu de huurprijzen al 'fair' geworden zijn, is het de beurt aan de verkoopsprijzen. Er is zoveel verschil in prijzen afhankelijk van verschillende punten. Laten we ons best maar eens doen om daar een 'faire' prijs op te kleven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2012, 10:15
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Het is zo dat voor jonge mensen zoals wij het erg moeilijk is om alleen te gaan wonen. Van zelf een huis te bouwen, daar kan ik enkel nog van dromen.
Huren is vaak een weg die ingeslagen wordt, maar het is zo dat de prijzen niet altijd 'fair' blijken te zijn.
Het initiatief dat hieronder uit de doeken wordt gedaan, lijkt mij zeker een stap in de goede richting.
Natuurlijk is deze website geen verplichting voor de verhuurders om hun prijs aan te passen en desnoods te verlagen. Toch is het zo dat de huurders hierdoor kunnen vergelijken en sterker in hun schoenen zouden staan, maar de verhuurder bepaalt nog steeds de huurprijs...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2012, 10:23
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Ik ben het helemaal eens met Lien. Een huis bouwen zal inderdaad in onze generatie geen lachertje zijn. We zullen of een bestaand huis moeten kopen (wat ook bijna niet meer betaalbaar is) of huren. Maar ook huren wordt duurder en duurder. Deze website kan mensen helpen om makkelijker iets geschikt te vinden voor een prijs die hen ligt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th May 2012, 11:59
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Als je kijkt naar de huurprijzen op immobiliënwebsites, zie je meteen dat het bedrag enorm hoog ligt. Het verwondert mij dus niet dat de gemiddelde prijs 497 euro bedraagt.
Het is over het algemeen wel bekend dat de huurprijs afhankelijk is van de regio, dat geldt ook zo voor het kopen van huizen. Maar het aantal euro’s dat je moet neertellen om een woning te kopen of te huren, zijn er inderdaad vaak veel te veel. Daarom is het goed dat de huurder nu beschermd wordt door deze website. Hij weet nu aan welke elementen een huis zeker moet voldoen om er een faire prijs aan toe te kennen. Het blijft natuurlijk een subjectief gegeven hoeveel je aan een huis wilt geven.
Ook de huurpremie voor sociale woningen vind ik helemaal geen slecht idee. Er moet alleen nog iets gedaan worden aan de regionale verschillen om een juist bedrag aan de premie te koppelen. Elk huis in elke regio is anders en daaraan moet de premie nog aangepast worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.