actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2009, 20:13
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Loenhout
Posts: 112
Steeds meer studenten met faalangst en depressie

Steeds meer studenten met faalangst en depressie

BRUSSEL - Steeds meer studenten kampen met psychologische problemen als faalangst, depressies en persoonlijke crisissen. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.
Aan de universiteiten van Hasselt, Gent en Antwerpen spreekt men van een 'opmerkelijke toename de laatste jaren'. Aan de KU Leuven heeft men het zelfs over een verviervoudiging sinds 1999.

Examenstress is vaak een uitlokkende factor voor psychologische problemen. 'Er is effectief een toename van het aantal psychologische problemen, onder andere door de prestatiedruk', vertelt professor Paul Van Royen. 'De meeste studenten vangen we intern op. Maar voor problemen als een ernstige depressie of een borderline persoonlijkheid verwijzen we door naar externe begeleiding.'

De groep die externe hulp krijgt, groeit snel: van 25 studenten in 2004 naar 130 in 2009. Ook in Hasselt en in Gent zien ze de 'ernstige gevallen' toenemen. Ruim twee derde van alle hulpvragers zijn meisjes.
De standaard 4 mei 2009

Mening:
Whooo dat er zulke hoge stijging is had ik niet verwacht. Een stijging wel, maar zulke is wel even schrikken. Het is zoals het artikel zegt prestatiedruk is een boosdoener en daar ben ik het volledig mee eens. Wat ik me wel afvraag is waarom er net zoveel meisjes zijn die achter deze hulp vragen? Waarom geen jongens?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th May 2009, 10:47
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Ik denk dat studenten nu veel meer stress hebben dan vroeger. Dit komt volgens mij door de meer prestatiegerichte samenleving waarin we terechtkomen. Als je niet slaagt om een diploma te halen, dan moet je werk gaan zoeken in een sector die je niet aanstaat of in een sector waar geen werk is. Deze visie op de toekomst zorgt volgens mij meer druk bij de studenten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th May 2009, 11:15
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Loenhout
Posts: 112
Aansluitend filmfragment

Hier nog een aansluitend filmpje op dit artikel. Ook in dit filmpje wordt de nadruk gelegd op het prestatiegerichte.

http://www.standaard.be/video/video...&videoId=241707

Voor hulp kan je naar het mediche en psychotherapeutische instituut in Leuven.
(DS 05/05/2009)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th May 2009, 13:04
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Ik verbaas er mij niet over. Sommige jongeren zijn al wat sneller gestrest dan andere, maar over het algemeen denk ik dat school veel druk met zich mee brengt.
Je wordt immers continu beoordeeld. Je wordt beoordeeld op je gedrag, prestaties, taal... Je zou voor minder faalangst krijgen.

Ik heb relatief weinig last van stress, maar ik merk wel dat ik op sommige momenten echt niet meer met die prestatiedruk om kan en dan even volledig 'instort'. Sinds ik op de hogeschool zit, is dit minder. Je hebt immers niet dagelijks een taak/test te maken en de leerkrachten gaan iets minder prestatiegericht met je om. In het secundair was die stress echter enorm met momenten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th May 2009, 13:21
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Ik heb regelmatig last van stress. Soms moeten we zoveel taken op dezelfde tijd maken en afgeven, dat ik niet weet waar eerst te beginnen. Doordat ik zoveel tijd steek in de taken heb ik ook niet veel tijd om de leerstof onder het jaar bij te houden. Met alle gevolgen vandien tijdens de blok: nog meer stress, en minder concentratie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.