actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2013, 19:57
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Europa onderzoekt toekomst kleinste euromuntjes

Europa onderzoekt toekomst kleinste euromuntjes

Er komt mogelijk een einde aan de munten van 1 en 2 eurocent. Op vraag van het Europees Parlement en de lidstaten onderzoekt de Europese Commissie hoe het verder moet met de muntjes. Een mogelijk scenario is de snelle terugtrekking van de markt. In ons land wil senator Yoeri Vasteravendts (Open VLD) intussen dat de Koninklijke Munt het slaan van bijkomende munten staakt in afwachting van een definitieve beslissing.

Een consultatie van consumentenorganisaties, bedrijven, nationale banken en andere belanghebbenden leerde de Commissie dat er heel wat schort aan het gebruik van de stukken van 1 en 2 eurocent. Zo is het verschil tussen de waarde van de munten en de kostprijs van hun uitgifte bijzonder groot. De eurolanden leden op die manier sinds 2002 al 1,4 miljard euro verlies.

Volgens de Europese Commissie zou het grote publiek evenwel aan de muntjes gehecht zijn. Veel mensen vrezen naar verluidt voor inflatie mochten ze niet meer bestaan. Tegelijk worden ze beschouwd als munten zonder waarde waardoor ze massaal worden opgepot. Dat leidt ertoe dat er steeds meer vraag is naar de munten, zelfs in die mate dat ze bijna de helft uitmaken van alle muntstukken in omloop.

De logische keuze zou zijn dat de munten uit omloop worden genomen, zegt commissaris voor Monetaire Zaken Olli Rehn. "Maar er moeten ook andere zaken in overweging worden genomen, vooral de mogelijk negatieve reactie van het publiek op meer ronde prijzen."

Vier scenario's
De Commissie heeft 4 mogelijke scenario's uitgewerkt voor de toekomst van de munten. Ze gaat met alle betrokken partijen rond de tafel zitten in de hoop dat er een duidelijke voorkeur blijkt te bestaan voor een van de opties.

De meest radicale is de onmiddellijke verwijdering van de muntstukken van de markt. Alle handelaars en banken die de stukken binnenkrijgen, zouden ze dan niet meer mogen uitgeven. Een andere optie is de geleidelijke verwijdering, waarbij het gebruik van de munten uitdooft.

In de twee andere scenario's blijven de muntstukjes bestaan. Zo is er de mogelijkheid de bestaande situatie onveranderd te laten. Ook kan de kostprijs van het slaan verminderd worden door een andere stof te gebruiken of het productieproces aan te passen.

Sinds januari 2002 hebben de lidstaten van de eurozone al meer dan 45,8 miljard munten van 1 en 2 eurocent uitgegeven. Dat komt neer op 137 muntjes per persoon.

Koninklijke Munt
In ons land dringt senator Yoeri Vastersavendts (Open VLD) er intussen bij de Koninklijke Munt op aan de voorziene uitgifte van 22 miljoen 2 eurocenten en 34 miljoen 1 eurocenten voor dit jaar te bevriezen in afwachting van een definitieve beslissing over de muntjes.

De kosten voor het slaan van de muntstukken zouden tot ruim 60.000 euro oplopen: 34.000 voor de stukken van 1 cent en 28.600 euro voor die van 2 cent.

Bron: De Redactie, 14/05/2013, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...omst_eurocenten

Commentaar:
Ik heb er geen problemen mee als de muntjes zouden verdwijnen. Zelf sleur ik niet graag met de 'rosse' centjes en voor mij voelt het ook alsof ze niet veel waard zijn. Dat dan de prijzen meer afgerond zouden zijn, vind ik ook niet erg. Of je nu 1.99 moet betalen of 2.00, dat verschil merk je toch niet. Oké, op lange termijn betaal je misschien enkele euro's meer, dat is waar. Maar naar mijn mening, zijn de kleinste muntjes soms meer een last en dus mogen ze van mij worden afgeschaft. Binnenkort zullen we hier wel meer van horen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.