actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd February 2012, 10:55
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Noodopvang: iedereen steekt tandje bij

Noodopvang: iedereen steekt tandje bij


wo 01/02/2012 - 14:35 Update: wo 01/02/2012 - 21:26


Terwijl deze namiddag een speciale task force alle zeilen bijzette om tegen vanavond extra opvangplaatsen te vinden, proberen allerlei instanties te lande om de ergste nood te lenigen.


Vlaanderen: Rode Kruis creëert 148 extra plaatsen

In Vlaanderen creëert het Rode Kruis 148 bijkomende tijdelijke plaatsen in de overigens al volledig volzette centra voor (nood)opvang. Vandaag komen er al 48 plaatsen bij, de komende dagen nog eens 100.

Het gaat om extra plaatsen voor wie asiel aanvraagt maar geen opvangplaats krijgt toegewezen. In de 12 vaste en 2 noodopvangcentra van het Rode Kruis Vlaanderen worden momenteel 2.575 asielzoekers opgevangen.


Wallonië: winterplan draait volop


Ook in Wallonië zijn de diensten voor de opvang van daklozen in opperste staat van alarm. Wallonië heeft 274 plaatsen voor daklozen in centra in Luik, Charleroi, Namen, Bergen, La Louvière en Verviers. De voorbije nacht waren alle plaatsen ingenomen.

Op initiatief van Defensie komen er 177 bedden bij in de kazernes van Bevekom, Jambes, Doornik, Marche-en-Famenne, Luik en Stockem.


Brussel: enkele opmerkelijke initiatieven



Fedasil, het federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers, heeft gisteren een 180-tal asielzoekers opgevangen en ondergebracht in zijn opvangcentra.

In het hoofdgebouw van Belgacom kunnen een 100-tal dakloze mensen terecht.

Daklozenorganisatie Samu Social heeft een groen nummer geopend. Wie een dakloze opmerkt die mogelijk buiten moet overnachten, kan dat melden op 0800/99 340. Ook particulieren die minstens 20 mensen te slapen kunnen leggen, mogen dat melden.

Samu Social raadt mensen wel af om op eigen houtje en zonder sociale begeleiding daklozen in huis te nemen. Samu Social schat dat er de voorbije nacht in de hoofdstad zo'n 150 daklozen buiten hebben moeten slapen.

En dan zijn er nog een paar andere, opmerkelijke initiatieven. In Brussel stelt het designhotel Bloom aan de Koningsstraat 2 kamers ter beschikking voor daklozen.

"Ik heb geen enkel probleem daarmee. En ik hoop dat andere hotels in Brussel ons voorbeeld gaan volgen. Ik heb nu al heel veel reacties gekregen van niet-hotelgasten en ik hoop dat mijn gasten op dezelfde manier zullen reageren", zegt manager Christel Cabanier.

Op vraag van Brussels SP.A-parlementslid Fouad Ahidar heeft de Moslimexecutieve moskeeën opgeroepen om de deuren te openen voor daklozen. "Ik ben heel blij dat de moslimexecutieve mee haar verantwoordelijkheid wil opnemen. Ik hoop dat de Brusselse overheid nu ook snel werk maakt van het ter beschikking stellen van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB om de daklozen tot een opvangplaats binnen of buiten Brussel te vervoeren", aldus Ahidar.

De Brusselse politie patrouilleert dag en nacht om daklozen op te sporen en bijstand te verlenen. Ze wil zo vermijden dat er doden vallen door de vrieskou.

Bron: www.deredactie.be

Mijn mening:

Ik vind het heel mooi om te zien dat er zo veel initiatieven worden genomen om de mensen die in moeilijke omstandigheden leven uit de nood te helpen. Initiatieven als deze zijn in deze tijd helemaal niet meer zo doornormaal (wat ze eigenlijk wel zouden moeten zijn), er zijn weinig landen in welke iets dergelijks wordt ondernomen.
Maar hierbij wil ik toch wel enkele kanttekeningen maken. Want is het wel normaal dat mensen die normaal op straat moeten leven alleen een dak boven hun hoofd krijgen aangeboden wanneer het écht nodig is, wanneer ze anders zouden kunnen doodvriezen op straat? Als er dan de mogelijkheid is om deze mensen op te vangen, waarom is die mogelijkheid er dan niet altijd? Als dit enkel georganiseerd wordt om 's ochtends niet wakker te worden en doodgevroren lijken op straat te zien liggen, is het dan niet wat hypocriet om te zeggen dat het hier om liefdadigheid gaat?

Ik wil ook nog graag wijzen op de gezinnen die dan wel een dak boven hun hoofd hebben, maar ook in de koude zitten omdat ze de energiefacturen niet meer kunnen betalen. Zij zitten ook in de koude, en als het met tien graden vriest mag je zeker zijn dat het in de huizen waarin zij leven ook vriest. Waarom worden deze mensen ook niet geholpen?

De wintermaanden zijn maanden van solidariteit, en acties zoals deze helpen de mensen die het nodig hebben zeker al een hele stap vooruit. Maar ik denk dat, als iedereen wat minder aan zichzelf zou denken en een beetje moeite wil doen, we veel verder kunnen geraken om het voor de armeren een stuk beter te maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.