actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2016, 23:23
Melissa.V*emincx Melissa.V*emincx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 84
Boetes op basis van nummerplaat onwettig

Elke verkeersboete die de politie uitschrijft op basis van een nummerplaat, zonder de bestuurder ook effectief tegen te houden, is onwettig. Dat blijkt uit vier arresten over verkeersinbreuken die het Hof van Cassatie dinsdag heeft uitgesproken en die VTM NIEUWS kon inkijken.

Concreet gaat het om boetes waarbij de politie enkel de nummerplaat heeft en daarna probeert de bestuurder te identificeren via de zogenaamde kruispuntbank bij de DIV, de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen en dus zonder de bestuurder persoonlijk aan te spreken. In dat geval schendt de politie volgens het arrest de privacyregels.

Enkel als de politie aan de eigenaar van het voertuig zélf zijn identiteitsgevens opvraagt, is de boete wél geldig. 'Algemeen heeft de politie geen toelating om gegevens op te vragen bij die databank. Als ze dat nu doet, is dat dus niet wettig. Er is eerst toelating van de privacycommissie nodig', zeggen advocaten Kurt Stas en Henri Berkmoes aan VTM NIEUWS.

Cassatie heeft dinsdag dus vier dergelijke arresten uitgesproken. Al deze zaken moeten nu voor een andere rechtbank overgedaan worden.

In eer en geweten

'Iedereen die nog een onbetaalde boete heeft of die in de komende weken geflitst wordt, kan die dus aanvechten. Maar of het dan ook effectief tot een vrijspraak leidt, is minder duidelijk. Het is niet omdat er een procedurefout wordt gemaakt, dat ook élke overtreding met zekerheid vervalt', zegt meester Stas nog. 'Daar moet elke rechter naar eer en geweten in oordelen.'

Bron: De Standaard - 14/12/2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161214_02626773

Motivering: Ergens vind ik deze regel terecht, anderzijds totaal niet. Het is logisch dat je geen boete kan schrijven op basis van een nummerplaat, er kan namelijk een andere persoon met de wagen rijden dan de persoon op wiens naam de auto staat. Langs de andere kant vind ik dat een boete, een boete is. Te snel rijden, het negeren van verkeersborden of verkeerslichten... zijn dingen die niet mogen en dus bestraft moeten worden. Mijn vriend heeft zelf een boete gehad voor het inrijden van een éénrichtingsstraat langs de verkeerde kant. We kenden de buurt namelijk niet en de GPS haalde rare kuren uit waardoor we niet beseften dat we een éénrichtingsstraat zijn ingereden. Er stond een agent verkeersboetes te schrijven en waarschijnlijk heeft deze agent ook onze nummerplaat opgeschreven. Hij heeft ons niet aangesproken. Toch heeft mijn vriend de boete betaald aangezien we niet van op de hoogte waren van deze regel.

Laatst aangepast door Melissa.V*emincx : 14th December 2016 om 23:30.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2016, 14:23
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Ik denk dat het inderdaad belangrijk is dat een boete, een boete blijft en dat deze ook betaald moet worden. Moeilijker is natuurlijk het feit dat men nooit kan bewijzen wie er in de wagen zat omdat men enkel naar de nummerplaat kijkt. Ik persoonlijk wel dat men als mens slim genoeg moet zijn om te weten wie er op dat moment achter het stuur zat en dat men zelf moet uitmaken wie de boete zal betalen. Dit is naar mijn mening niet de taak van de politie. Wanneer de politie elke bestuurder moet tegenhouden die een fout begaat dan gaan er volgens mij alleen maar meer problemen op de weg komen. Ik denk dat we dit beter kunnen vermijden dan om het nog wat aan te wakkeren. Ik ben dus van mening dat de bestuurder zelf maar voor zijn fout moet opkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.