actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2014, 19:02
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Kulak pakt dronken studenten aan

Kulak voert nog strengere regels in tegen dronken studenten die zich 's nachts aan de universiteitscampus blijven bezondigen aan vandalisme en buitensporig lawaai. "Wie zich niet gedraagt, mag niet meer in de campusbar", waarschuwt decaan Paul Trio. Eerder werd de prijs voor een pint in campusbar De Cantor naar 1,2 euro verhoogd.

PETER LANSSENS


Kulak brak begin dit academiejaar met een traditie door geen pintjes aan 1 euro meer toe te laten in campusbar De Cantor, boven aan de Sabbelaan.

Ook aan de openingsuren werd gesleuteld. Zo moet De Cantor op zondag al om 0.30 uur dicht in plaats van 3 uur.

Toch bleven er ook nadien klachten in de buurt over studenten die onder meer lawaai maken, wildplassen, overgeven op straat en afvalcontainers omkieperen. Kulak stuurde recent een interne mail naar alle studenten met de vraag om zich wat meer te gedragen. Enkele weken geleden was er ook een overleg tussen studenten en buurtbewoners. Op basis van dat overleg zijn nu nog strengere regels afgesproken.

"Er zitten een paar rotte appels tussen", zegt studentendecaan Paul Trio.

Beveiligingsagenten

"Die moeten er uit. Wie te ver gaat, krijgt een verbod van enkele maanden om nog in De Cantor te komen. En wie een tweede keer over de schreef gaat, is er niet meer welkom tot het einde van het academiejaar. Preses Lukas Oyaert heeft beloofd om namen consequent door te spelen. Verder wordt gevraagd om 's nachts niet via de Sabbelaan te vertrekken. Dat kan ook via de campus zelf. En tijdens fuiven moeten beveiligingsagenten nu tot een half uur na het einde aanwezig blijven om waakzaam te zijn voor overlast. Of de duurdere pintjes weinig uithalen, durf ik niet te zeggen, want er wordt zeker minder gedronken. Maar cijfers heb ik nu wel niet meteen voorhanden."

Meer patrouilles

Ook de politie is alert. "Er wordt meer gepatrouilleerd in de buurt", zegt hoofdinspecteur Piet Vande Kerckhove, verantwoordelijk voor studentenkwesties. "Op het einde van fuiven is voortaan ook de politie steeds aanwezig boven aan de Sabbelaan. Er is een erg goeie samenwerking met het presidium. De studenten beseffen dat de reputatie van Kulak op het spel staat", aldus Vande Kerckhove.

Dat vindt ook burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open Vld). "De jongste twee weken waren er geen interventies nabij de Kulak, wat me positief stemt", aldus Van Quickenborne.

Preses Lukas Oyaert was de voorbije dagen niet bereikbaar voor commentaar.

In de omgeving van studentencafé 't Kanon op Walle, waar er ook overlast was, is het nu trouwens eveneens rustiger.

"Er zijn goeie afspraken met uitbater Laurens Moyaert en de studentenverenigingen die er actief zijn", zegt Vande Kerckhove.

Bron: HLN, 11/12

Mening: Ik ben hier zeker een voorstander van. De studententijd is plezant, maar het kan ook zonder alcohol of in beperkte mate. Ik verschiet er zelfs van dat de campusbar op een zondag tot 3u 's nachts open was. Nu hebben ze het aangepast, maar wie gaat er nu op een zondagnacht naar café? Dan verschieten ze ervan dat 15 procent van de eerstejaarsstudenten slaagt voor amper 1 of 2 vakken. (zie artikel De Morgen) In het artikel vermelden ze dat het vooral de rotte appels zijn die voor overlast zorgen. Ik vind het een goed initiatief dat zij dan een verbod krijgen voor enkele maanden, maar dan vraag ik me weer af wie dit werkelijk opvolgt? Dit artikel is nu voor de regio Kortrijk, maar ik denk dat ze veel van deze maatregelen in de andere provincies mogen invoeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.