actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2014, 21:47
aline.n*terman aline.n*terman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Malle
Posts: 56
Scholieren dragen paars tegen homofobie

Scholieren dragen paars tegen homofobie

Meer dan 500 scholen in Nederland doen vandaag mee aan Paarse Vrijdag. Leerlingen en docenten dragen paarse kleding om homofobie en transfobie tegen te gaan.

Het is de vijfde editie van Paarse Vrijdag. Het idee komt uit de Verenigde Staten, nadat daar in korte tijd veel homoseksuele, biseksuele en transgender jongeren zelfmoord pleegden. In 2010 deden in Nederland 150 scholen mee.

De actie wordt gehouden in het voortgezet onderwijs en op het mbo. Nederland telt ongeveer 700 middelbare scholen. 500 scholen doen actief mee en 600 scholen hebben een actiepakket aangevraagd bij het COC, de belangenvereniging voor homoseksuelen.

Het COC verspreidt 150.000 paarse polsbandjes en andere gadgets om scholen paars te kleuren. Hoewel homo's vaak worden geassocieerd met de kleur roze, is expres voor paars gekozen. Die kleur staat voor kracht en moed in de regenboogvlag, het internationale symbool voor homoseksuelen.

bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nede...homofobie.dhtml

eigen mening: Ik vind het enorm frustrerend dat dit soort acties nog steeds nodig zijn. Waarom is het zo moeilijk voor bepaalde mensen om de seksuele geaardheid van anderen te aanvaarden? Wat is er mis met iemand graag zien? De noodzaak van dit soort acties laat zien hoe weinig we op maatschappelijk vlak zijn geëvolueerd. Ik vind het wel een zeer mooie actie die ook op een smaakvolle manier is gemaakt. Veel van dit soort acties hebben bijna een provocerende kant, dit is echter heel goed aangepakt. We moeten elkaar accepteren hoe we zijn, ook al gaat dit soms in tegen onze eigen ideeën.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th December 2014, 19:35
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Ik begrijp de frustratie van Aline wel. Het is inderdaad jammer te zien hoe groot dit probleem van homofobie/homohaat nog is. We zijn in onze samenleving al zo ver geëvolueerd, maar homoseksualiteit kan nog steeds voor sommige mensen niet. Ik vind wel dat dit een heel knappe en serene actie is. Het valt op maar het staat niet in de weg van het dagelijkse leven. Dit vind ik heel belangrijk. Ik vraag mij af waarom scholen in België dit niet meedoen. Als 500 van de 700 middelbare scholen in Nederland actief deelnemen.. dan kan dit ook in België naar mijn mening.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.