actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2014, 23:18
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Greenpeace beschadigt beroemde Nazca-lijnen

Greenpeace beschadigt beroemde Nazca-lijnen

Milieuorganisatie Greenpeace heeft haar excuses aangeboden voor een protestactie op een historische plek in Peru, bij de beroemde Nazca-lijnen. Dit zijn tekeningen van 1.500 tot 2.000 jaar oud van dieren, die er ooit door indianen zijn aangebracht. Volgens de Peruviaanse overheid hebben actievoerders de tekeningen beschadigd door zonder bescherming over de figuren te lopen.


Peru is niet gediend met voetafdrukken op een culturele erfgoedsite. ©AP
Greenpeace betuigt op haar site spijt voor de actie, waarbij met spandoeken aandacht werd gevraagd voor de klimaatverandering. "Inwoners van Peru hebben laten weten het niet te waarderen dat Greenpeace-actievoerders op het terrein van dit erfgoed zijn geweest. Daarom biedt een delegatie van Greenpeace in Peru, die daar aanwezig is voor de klimaatconferentie, excuses aan voor het kwetsen van de gevoelens van de bevolking", schrijft de organisatie.

Greenpeace wijst er verder op dat "het erfgoed een gevoelig onderwerp is omdat er in het verleden plunderingen en mijnwerkzaamheden hebben plaatsgevonden". Als gevolg daarvan zouden beschadigingen zijn ontstaan.

Voetafdrukken
De Peruviaanse overheid dreigde de actievoerders het land niet uit te laten als ze geen excuses maakten. Minister van Cultuur Luiz Jaime Castillo reageerde boos op het achterlaten van de voetafdrukken. Hoewel er volgens de wet in het land maximaal zes jaar cel staat voor beschadigen van cultureel erfgoed, wil Castillo vooral dat de actievoerders verantwoordelijkheid dragen.

"We willen niet iedereen in de gevangenis zetten, we willen dat de schade hersteld wordt. We zijn niet uit op wraak, maar op gerechtigheid", sprak hij. De overheid heeft evenwel een strafrechtelijk onderzoek aangekondigd naar de zaak. Greenpeace heeft gezegd samen met de overheid te willen beoordelen of er schade aan de historische plek is veroorzaakt. Verder worden foto's van de spandoeken bij de Nazca-lijnen niet meer gebruikt.

Deze week reist uitvoerend directeur van Greenpeace Kumi Naidoo af naar Peru om persoonlijk excuses te maken.

De Nazca-lijnen behoren tot het werelderfgoed van Unesco, en liggen verspreid over 520 vierkante kilometer woestijnlandschap in het zuiden van Peru.

bron: 11/12/4014, De Morgen, http://www.demorgen.be/buitenland/g...ijnen-a2148922/

Mijn mening

Ik ben van mening dat Greenpeace hier toch serieus de mist in gegaan is. De actie ging om aandacht te vestigen op de klimaatsveranderingen. Ik zeg niet dat dit niet belangrijk is, integendeel. Het is belangrijk om mensen te wijzen op de veranderingen in het klimaat. Ik zeg wél dat het niet de toelating geeft om zomaar overal cultuur stuk te maken. Ze zullen waarschijnlijk niet nagedacht hebben over het feit dat dit het werelderfgoed van de Nazca-lijnen zou beschadigen. Je zou toch denken dat als ze zulke acties voeren, dat ze goed nadenken waar ze het doen. Er is zoveel natuur in Peru. Er is een enorm groot en uitgestrekt Amazonegebied. Dit is een site die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Ik begrijp heel goed dat de bevolking in Peru hier niet mee gediend is. Het zou op hetzelfde neerkomen als graffiti spuiten op de Chinese Muur. Daar zouden de chinezen ook niet mee gediend zijn. Ik ben momenteel veel bezig met Peru aangezien ik op internationalisering ga naar Cuzco. Ik kan mij voorstellen dat dit iets is dat nog een paar maanden topic gaat zijn in de gezinnen in Peru.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.