actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2007, 11:43
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Toestand in gevangenis explosief

Toestand in gevangenis explosief


Enkele citaten uit Walter Van Steenbrugge, 'De affaire justitie. Bedenkingen van een strafpleiter', 192 blz., 19,95euro.


'Van Fraechem heeft zijn ambt beschaamd. Op geen enkel moment heeft hij een schijn van onpartijdigheid weten te wekken.'

'Vercauteren was voor zijn vijanden een droom van een beklaagde. Een nors uitziende, kalende man die tijdens het proces geen enkele poging deed om sympathie op te wekken.'

'Weet je wat een jaar in de gevangenis met een mensenleven doet? Kinderen verliezen, relatie kapot, baan kwijt, dat zijn geen faits divers, daar spring je niet lichtzinnig mee om. Strafrecht is een aangelegenheid die geen amateurisme of dilettantisme verdraagt. Het gaat niet om procedures, maar mensenlevens.'

'Nog zo'n praktijk die me stoort: cliënten ronselen in de gevangenissen. Vooral in Antwerpen is het erg, de gevangenis is daar een echt advocatenbordeel. Jonge confraters drijven een koehandel met cipiers om naamkaartjes te verdelen.'

'Nabestaanden willen maar één ding: vergelding. De boom waaraan de daders worden opgeknoopt, kan niet hoog genoeg zijn.'

'Hoe vaak heb ik me niet plaatsvervangend geschaamd over het onbehouwen gedrag van een (rechtbank)voorzitter? Hoe hij de verdachte als stront bekijkt, wanneer hij hem vraagt zijn naam te zeggen. Hoe hij hem niet aanspreekt maar afsnauwt, hem de mond snoert telkens als hij de moed heeft verzameld om het woord te nemen.'

'De toestand in de gevangenissen is veel explosiever dan vermoed. Het aantal zelfmoorden ligt schrikbarend hoog, er gaat geen week voorbij of er wordt iemand tussen vier planken de gevangenis uitgereden.'

'Geïnterneerden zijn de weeskinderen van justitie, vergeten door alle instanties.'

'Onpartijdigheid betekent voor een onderzoeksrechter wat maagdelijkheid betekent voor een Arabische bruid, daar kan en mag in de buitenwereld geen schijn van twijfel over bestaan.'

'We leven in het tijdperk van de oneliner. De voorbije twee jaar zat ik vaak in het panel van Morgen Beter (VRT). Je zou denken, dat is nu eens een forum waarop je een boodschap kwijt kunt. Maar nee, zelfs dan moet het flitsen. Als je antwoord langer dan vijftien seconden duurt, moet je eruit.'



DS, 13-10-2007 (fvg)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2007, 07:55
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Het gevangeniswezen is een erg heikel thema geworden de laatste jaren,
kritiek moet/mag er zeker zijn. Als ik echter deze citaten lees, krijg ik de indruk dat de daders een slachtofferrol toegewezen krijgen. Ja, laten we streven naar een betere begeleiding van gevangenen, maar NEEN, de daders zijn geen 'arme schaapjes'. Iemand die in de gevangenis belandt, belandt hier 99% van de gevallen omdat hij/zij een misdrijf heeft begaan dat zwaar genoeg is om op deze manier te bestraffen.
Toestanden als een Dutroux die lekker rustig tv mag kijken, nog een pudding als nagerecht erbovenop, moeten vermeden worden, evenals de mishandeling van een dief.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.