actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th April 2014, 19:37
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Papieren maaltijdcheques vanaf 1 oktober 2015 verleden tijd

De ministerraad heeft vrijdag het licht op groen gezet voor een koninklijk besluit van minister van Economie en Consumenten, Johan Vande Lanotte, dat het advies van de Nationale Arbeidsraad (NAR) volgt om vanaf 1 oktober 2015 de elektronische maaltijdcheque te veralgemenen. Daardoor verdwijnen ook de papieren maaltijdcheques.

Op 25 maart had de NAR een unaniem advies afgeleverd over de afschaffing van de papieren maaltijdcheques. In principe zouden vanaf 1 oktober 2015 enkel nog elektronische maaltijdcheques toegekend kunnen worden. De allerlaatste papieren cheques zullen volgens het advies van de NAR betrekking hebben op prestaties geleverd in september 2015. De papieren cheques blijven dan geldig tot eind 2015. Vanaf 1 januari 2016 zal de vervanging van de papieren door de elektronische maaltijdcheque volledig rond zijn.

Open Vld-senator Rik Daems, die reeds lange tijd katalysator is in dit dossier, reageert tevreden: ‘Dit is een belangrijke eerste stap en een maatregel die 95 miljoen euro zuurstof geeft aan de economie gezien de administratieve lasten met de elektronische maaltijdcheques een pak lager liggen. Maar mijn partij en ik blijven ijveren voor het omvormen van de maaltijdcheque tot een netto voordeel op de loonbrief’.

Het advies van de NAR kwam er naar aanleiding van de bespreking van het wetsvoorstel van Daems. Dezelfde tekst zorgde overigens donderdagmiddag voor een zwaar incident in de plenaire Senaat na de vraag van Daems om zijn voorstel terug naar commissie te sturen.

Commentaar:

Zelf krijg ik geen elektronische maaltijdcheques, dus hoe de uitvoering concreet werkt ben ik een leek. Wat mij wel positief lijkt aan het feit dat alles elektronisch gaat, is dat de maaltijdcheques (denk ik) niet vervallen, zoals bij de gewone -papieren- maaltijdcheques wel het geval is. Het is een voordeel, dat door zoiets simpels toch een groot deel van kosten gedrukt kunnen worden. Wat mij wel stoort is dat, als je gebruik maakt van elektronica, je steeds afhankelijk bent van een machine. Deze 'kritiek' is tijdens de kerstperiode tot uiting gekomen, toen overal in België mensen hun bankkaart plotseling niet konden gebruiken. Wat overigens voor veel problemen zorgde omdat veel mensen geen cash op zak hadden.
Bron:
De Standaard, 4 april 214, (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140404_01055253)

Laatst aangepast door j*rie.willems : 4th April 2014 om 19:43.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th April 2014, 18:32
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
We leven in een maatschappij waar stilletjes aan veel zaken elektronisch worden. De maaltijdcheques zijn hier een mooi voorbeeld van. Ik vind het zelf een mooi initiatief. Je betaalt als het ware met een soort bankkaart en je moet ook je persoonlijke code invoeren. Ik denk dat de elektronische maaltijdcheques voor veel mensen voordelen biedt. Zo kan je de maaltijdcheques bijvoorbeeld niet thuis vergeten, want de kaart stop je gewoonweg bij je andere kaarten in je portemonnee. Voor de winkelbediende is het ook een voordeel, zij moeten de maaltijdcheques niet meer één voor één gaan tellen, maar kunnen dezelfde werking doorvoeren als de bankkaart. Het is ook minder tijdrovend, wat een voordeel is wanneer je snel eventjes boodschappen gaat doen. Zoals J*rie wel vermeld is het nadeel dat je afhankelijk bent van een machine.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th April 2014, 20:50
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Ik sluit mij aan bij T*hnee Vekemans haar mening. Het gebruik van de elektronische maaltijdcheques heeft volgens mij niet te verwaarloze economische en ecologische gevolgen. Gedaan met maandelijks honderdduizenden papieren cheques + enveloppen te vullen en te versturen. Niet alleen de arbeidskost om dit te verwezenlijken maar ook het papier dat hier voor nodig was, wordt verleden tijd. Ik hoop alleen dat men in deze digitale tijd voldoende rekening houdt met de maaltijdcheque gebruiker die geen computer bezit (armen). Of door omstandigheden onvoldoende vertrouwd is met het gebruik hiervan (zwak begaafden). Hopelijk voorziet de overheid voor deze mensen de mogelijkheid om op een gepaste wijzen kennis te maken met de elektronische maaltijdcheques.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.