actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th March 2014, 10:40
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Werknemers steeds langer ziek

Werknemers steeds langer ziek

Dagelijks blijft ruim zes procent (6,26 procent) van de werknemers in de private sector ziek thuis. Vooral door langdurige ziektes klimt het verzuim naar een record. Dat schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en Le Soir vandaag op basis van cijfers van het sociaal secretariaat Securex.

Het gaat om een derde meer dan tien jaar geleden. Het recordniveau in 2013 is vooral te wijten aan het toenemende aantal langdurig zieken. 2,27 procent was al meer dan één jaar ziek thuis. Voor het eerst nemen de langdurig zie¬ken meer ziektedagen voor hun rekening dan de werknemers die af en toe een korte periode ziek zijn. Het absenteïsme kostte de bedrijven vorig jaar 10,6 miljard euro.

"De belangrijkste oorzaak is de vergrijzing", stelt Heidi Verlinden. Oude¬re werknemers zijn minder vaak ziek, maar als ze geveld worden, dan zijn ze wel voor langere tijd buiten strijd. Bovendien is het aandeel van vijftigplussers in de arbeids¬markt de voorbije twaalf jaar verdubbeld.

Tweede factor bij langdurige afwezigheid is stress. Spannings¬klachten zoals hoofdpijn, slape-loosheid en depressie waren in 2013 goed voor maar 37 pro¬cent van de afwezigheidsdagen. Dat is de helft meer dan acht jaar geleden.

Securex vreest dat het absenteïs¬me de volgende jaren nog verder zal stijgen, tenzij er een mentaliteitswijziging komt bij werkge¬vers. In de meeste bedrijven is het werk nog te weinig op maat van oudere werknemers.

Bron:
Belga. (2014, maart 11). Werknemers steeds langer ziek. De Morgen .

Eigen mening:
Ik vind het spijtig dat er zoveel mensen langdurig ziek zijn. Hier moet dringend iets aan gedaan worden. De twee grote factoren, vergrijzing en werkdruk, zijn al jaren een probleem voor werknemers en werkgevers. Maan naar mijn mening worden er nooit drastische maatregelen getroffen om deze problemen aan te pakken of te verhelpen. Ik vind het uiteraard normaal als je je niet goed voelt op je werk en je werk wordt niet geapprecieerd dat je dan gestresseerd gaat worden. Als deze stress zich verder in de negatieve zin ontwikkeld gaat het naar mijn mening een gevoel van afkeer tegen het werk creëren. Door deze afkeer gaan mensen niet graag meer werken en gaan er ook alles aan doen om niet meer te gaan werken. Sommige mensen zijn uiteraard niet meer in staat om met zulke stress te gaan werken en dat is volgens mij een groot probleem dat de werkgevers moeten aanpakken. Ik vind dat ze dit kunnen doen door bijvoorbeeld extra legale voordelen aan te bieden of de werkdruk voor de werknemers te verlagen. Het probleem van de vergrijzing is op werkvlak ook een zeer groot probleem. Een probleem dat heel dringend moet worden aangepakt vind ik. Hoe langer het probleem blijft aanslepen hoe groter het wordt en des te moeilijker om het dan nog te gaan oplossen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th March 2014, 20:10
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Het blijkt ook dat het aantal mensen die in de invaliditeit terechtkomt met 15 procent is gestegen sinds 2009. Onder invaliditeit verstaan we dat een zieke langer dan een jaar arbeidsongeschikt is. De stijging is te wijten aan een forse toename van depressies en burn-outs in het werkleven. Het gevolg dus van een hoge werkdruk zoals in het artikel geschreven staat. Het is wel zo dat invaliditeit vaak als ontsnappingsroute wordt gebruik om geen arbeid te moeten verrichten. Hier zou de overheid toch strenger moeten optreden, als is dit niet altijd even evident.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.