actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2014, 17:04
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Ocmw’s krijgen 33 miljoen extra voor leeflonen

Ocmw’s krijgen 33 miljoen extra voor leeflonen

De ocmw’s krijgen 5 procent meer, of samen 33 miljoen euro per jaar, om de leeflonen te betalen. Dat heeft de federale regering, die zich over de begrotingscontrole boog, woensdag beslist op voorstel van staatssecretaris voor Armoedebestrijding Maggie De Block. Het geld wordt vrijgemaakt vanaf 1 juli.
Door de daling in de asielzoekers stromen er sinds begin 2012 bijna geen vreemdelingen meer door naar de ocmw’s. Alle asielzoekers krijgen een plaats in het opvangnetwerk van Fedasil.

Daardoor moeten de ocmw’s minder leeflonen uitbetalen aan vreemdelingen. Met het geld dat op die manier vrijkwam, werd een deel van de put in de schatkist gedempt. “Het is nu hoog tijd dat de ocmw’s ook hun deel krijgen en dat we extra investeren in de strijd tegen armoede”, stelt Maggie De Block.

Standaard betaalt de federale overheid de helft van het leefloon terug aan de ocmw’s. Dat percentage wordt verhoogd tot 60 en 65 procent voor ocmw’s die respectievelijk 500 en 1.000 leefloners tellen. Alle percentages gaan nu met 5 procent omhoog.

Bron
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140402_01051951, 2 april 2014

Eigen mening
Ik denk dat dit zeker niet slecht is. Hoog tijd dat de overheid iets gaat doen aan de armoede, dat ze deze gaan bestrijden. Hopelijk is dit ook een goede stap en kan het de ocmw's al een heel stuk vooruit helpen om nog meer mensen te helpen.

Ik hoop wel dat dit geld voldoende gebruikt gaat worden en goed geďnvesteerd zal worden. Ik denk dat het de bedoeling is om meer mensen te helpen, niet om de mensen die al een leefloon hebben een nog hoger loon te geven. Verder hoop ik ook dat er op een verstandige wijze wordt omgegaan met het uitreiken van een leefloon. Akkoord, er zijn veel mensen die er recht op hebben, maar ik vind dat zij er ook wel iets voor moeten doen. Zomaar genieten van een leefloon en bijvoorbeeld verder geen job zoeken, daar kan ik niet mee akkoord gaan. Er moet verstandig mee omgesprongen worden, ook met het extra geld!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd April 2014, 18:37
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Ik ben helemaal akkoord met de mening van Noortje. De personen die er echt nood aan hebben, moeten hier zeker van kunnen genieten. Maar misschien is het woord 'genieten' fout uitgedrukt want ik bedoel namelijk niet dat deze mensen niets moeten doen hiervoor. Ik vind dat ze nog altijd in het mate van het mogelijke hun best moeten doen om hun bijdrage aan de maatschappij te kunnen leveren. Het OCMW moet deze mensen het geld goed leren beheren, maar anderzijds moet het OCMW wel terecht en correct handelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.