actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2010, 14:31
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Meer winkeldiefstallen tijdens kerstperiode

Meer winkeldiefstallen tijdens kerstperiode

De Belgen en Luxemburgers zullen deze kerstperiode voor 159 miljoen euro aan kerstcadeaus stelen. Dat voorspelt artikelbeveiliger Checkpoint Systems donderdag op basis van een Europese studie. Het gaat om een stijging van 3,2 procent of 5 miljoen euro meer dan vorig jaar.

Hoewel volgens een diefstalbarometer van Checkpoint de winkelcriminaliteit het voorbije jaar daalde in België, zal er stijging zijn in de kerstperiode.

'November en december zijn economisch de zwaarste maanden van het jaar voor de consument. Bovendien maakt de extreme drukte in de winkels tijdens deze periode het makkelijker om niet betrapt te worden', aldus Ronald Baars, topman Benelux van Checkpoint.

De winkelhouders van België en Luxemburg zullen een verwacht verlies op de omzet lijden van 159 miljoen euro: 98 miljoen euro door stelende klanten, 50,5 miljoen euro door stelend personeel en 10,5 miljoen verlies door schade van leveranciers. Het gemiddeld bedrag per diefstal bedraagt 103,25 euro. De Belg zal tussen midden november en eind december door de "kerstcriminaliteit" 15 euro meer betalen voor kerstcadeaus.

De modale dief is een man van 25,5 jaar oud. Twee procent van de winkeldieven is ouder dan 60. Tweeënvijftig procent van de winkeldiefstallen tijdens de kerstperiode wordt gepleegd door mannen. Vrouwen stelen duurdere producten.

Dure en populaire producten vallen het meest in de smaak, net als feestartikelen om thuis te vieren. Alcohol is het populairst, gevolgd door vrouwenkleding en modeaccessoires. Parfum en geschenkboxen vervolledigen de top 5.

De studie werd afgenomen door Centre for Retail Research.

bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101203_008

eigen mening:
Op één of andere manier verschiet ik er niet van dat deze voorspelling gedaan wordt. Zoals het artikel zegt is het ten eerste voor de consumenten makkelijker om iets te stelen, aangezien het inderdaad zeer druk is. Hierdoor is de verleiding bij sommige consumenten ook groter.
Ten tweede wordt onze maatschappij steeds duurder en duurder. Hierdoor is het voor vele mensen gewoon niet meer mogelijk om het perfecte cadeau te kopen. Als ze dit perfecte cadeau toch in handen willen krijgen, dan steken ze het maar even 'per ongeluk' weg in een rugzak of handtas.
De maatschappij heeft er zelf voor gezorgd dat de kerst -en nieuwjaarsperiode eigenlijk buiten feesten en cadeaus meestal geen andere betekenis meer heeft.
Wanneer deze producten dan te duur zijn, zijn er consumenten die even vergeten dat ze het artikel niet betaald hebben wanneer ze de winkel verlaten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2010, 08:57
Stefan.Scheltjens Stefan.Scheltjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 69
Deze cijfers verrassen me toch wel: tegenwoordig zijn de meeste (en vooral de duurdere) producten goed beveiligd met camera's, elektronische chips,... Dat er dan nog zo'n groot kapitaal aan goederen gestolen wordt, wijst er voor mij op dat er toch mensen moeten zijn die er echt bedreven in geworden zijn. Niet dat ik zelf geen manier kan vinden om iets te stelen, maar als ik de kost afweeg van het product met de moeite die je moet doen en de risico's die je moet nemen om dat zelfde product te stelen, is voor mij de balans snel gemaakt. Het meest schokkend vind ik nog het bedrag dat gestolen wordt door personeel; ik begrijp dat zij minder moeite moeten doen om te kunnen stelen, maar ze zijn ook met betrekkelijk minder. Dat zou je niet zeggen als je de cijfers vergelijkt. Deze cijfers zouden me, als ik een winkel had, eerlijk gezegd wat wantrouwig maken wat betreft de eerlijkheid en het fatsoen van mijn gemiddelde werknemer.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th December 2010, 09:19
Nathalie.Tilemans Nathalie.Tilemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Ik vind het ook niet kunnen dat de winkelhouders de diefstallen doorrekenen aan de klanten; ik vind het persoonlijk niet rechtvaardig dat ik deze maanden 15 euro moet opleggen voor mensen die hun rekening niet willen betalen en dan maar gaan stelen. Dat is zo waar nog onrechtvaardiger dan het stelen gewoon te laten begaan: degenen die zich aan de regels houden, krijgen een boete, gewoon omdat zij wél langs de kassa passeren! Dit is hetzelfde als wanneer je in de auto zit en de auto voor je rijdt door een rood licht, de agent aan het verkeerslicht jou de boete geeft "omdat die andere toch al weg is, die kunnen ze de boete dus niet geven". Dat ze dan het verlies dat ze doen aan winkeldiefstal doorrekenen aan de dieven die ze wél betrappen. Ook al zal hun boete ridicuul hoog zijn als je al dat geld van een paar mensen moet ontvangen, het zou velen wel van het stelen afhouden, wat het verlies weer omlaag helpt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.