actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2012, 13:47
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
"Golf van extreme agressie aanpakken"

"Golf van extreme agressie aanpakken"

De Antwerpse procureur des Konings Herman Dams vraagt twintig à dertig extra cellen om de problematiek van agressie aan te pakken. Maar niet alleen repressie zal helpen. "Een trendbreuk is nodig, want onze samenleving is zwaar ziek."

De Antwerpse regio werd de voorbije weken opgeschrikt door een hele reeks gevallen van extreem en/of zinloos geweld. En ook justitie merkt dat alle vormen van criminaliteit steeds vaker gepaard gaan met geweld. Het ontsporen van onze samenleving is de hoofdschuldige, zegt procureur Dams. "Een samenleving kent een lente, zomer, herfst en winter. Wel, we zitten op dit moment in het putje van de winter en het is onze taak om een nieuwe lente te creëren. En dat vergt tijd."

Meer repressie: zeker. Maar er is meer nodig. "We moeten vertrekken van nieuwe uitgangspunten. Niet langer mijn persoontje, mijn privacy, mijn rechten. De groep moet opnieuw belangrijk worden. Een trendbreuk is dringend nodig, want anders is onze manier van samenleven niet langer mogelijk."
Niet alleen justitie heeft daar volgens hem een rol in te vervullen. Dams ziet heil in de aanpak van de duizenden probleemgezinnen, samen met de lokale overheid en de hulpverlening. Justitie kan enkel de klassieke stok achter de deur zijn. "De hulpverlening biedt probleemgezinnen een traject aan. Maar als die niet willen meewerken, is een krachtig signaal van justitie nodig. Om die taak van justitie waar te maken, heb ik cellen nodig waar ik mensen een week of een maand kan wegsteken."

Bron: Gazet van Antwerpen, 24 november 2012

http://www.gva.be/regio-antwerpen-s...ampaign=enieuws

Commentaar: Eerst en vooral wil ik meedelen dat ik me niet veilig voel op straat in Antwerpen. Op klaarlichte dag heb ik al moeite om alleen rond te lopen. Het is helemaal niet behaaglijk dat onschuldige mensen met agressie op straat geconfronteerd worden. Of die twintig à dertig cellen écht veel gaan helpen is nog maar de vraag. Ik ben van mening dat er wel meer zal moeten gebeuren zodat de rust zou wederkeren. We moeten vertrekken van nieuwe uitgangspunten. Men is een egoïst. Men gaat zijn eigen weg. Dit zijn de voorlopers van de agressie. Ze dulden niet dat anderen ook iets te zeggen hebben. Dit is een enorm interessant artikel voor ons, toekomstige leerkrachten. Wij maken de volgende generaties. Wij moeten hen aanleren wat respect is. Ook opvoeding is belangrijk. Gezinnen moeten terug één worden en goed overeenkomen. Dit alleen al zal een grote invloed hebben om de sereniteit in de stad te bewaren.

Laatst aangepast door V*ronique.Govaerts : 24th November 2012 om 16:00.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2012, 17:09
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
"Golf van extreme agressie aanpakken"

In tegenstelling tot Veronique heb ik er geen probleem mee om overdag in Antwerpen rond te lopen. 's Avonds voel ik mij al wel een stuk minder veilig, net omdat je de laatste tijd van alles hoort over zinloos geweld. Vroeger hoorde je dat zo'n feiten enkele keren per jaar plaatsvond en nu gebeurt het enkele keren per maand. Dat vind ik zeer verontrustend.
Als ik het artikel lees, moet ik meteen aan het dikke-ik denken. Mensen zijn alleen gericht op zichzelf en denken niet meer aan de groep. Ik begrijp dan niet goed waarom ze andere mensen zomaar gaan aanvallen als ze toch alleen maar bezig zijn met zichzelf. Er moet zeker iets gedaan worden aan deze problematiek, want het loopt de spuigaten uit. Er moet een plan komen met een duidelijke en strenge aanpak. Ik weet niet of die cellen voldoende zijn, ik denk dat er veel meer nodig is om het geweld te stoppen.
Ik vind het echt erg dat er mensen zijn die tot zoiets in staat zijn en zelf niet inzien dat dat fout is!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.