actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st December 2013, 19:40
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Wellicht nieuw dagrecord voor elektronische betalingen

Vanavond rond 18.15 uur werden al meer dan 5.050.000 elektronische betalingen verricht. Dat is vernomen van Bram Boriau, de woordvoerder van Atos Worldline, de verwerker van het elektronische betaalverkeer in België. Atos Worldline verwacht dat het dagrecord van 23 december 2012 verbroken zal worden. Toen werden 5.314.820 betalingen verricht.

"We weten pas rond middernacht hoeveel elektronische betalingen juist uitgevoerd werden, maar we verwachten wel dat het record van vorig jaar overschreden wordt", zegt Boriau.

Het piekmoment was om 11.53 uur. Toen werden op één minuut 11.260 transacties uitgevoerd. In de namiddag waren er drie uur lang meer dan 10.000 transacties per minuut, met een tweede piek van 11.059 transacties om 15.45 uur. Na de sluiting van de winkels om 18.00 uur zakte het aantal transacties naar ongeveer 6.000 per minuut.

Morgen maakt Atos Worldline het exacte aantal elektronische betalingen bekend.

DM, 21/12/2013
http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Co...etalingen.dhtml

--------------------------------------------------

Elektronisch betalen is gemakkelijk: je steekt je kaart in de betaalterminal, drukt je code in et voilà! Het heeft heel wat voordelen. Betalen gaat snel, het is handig, je hoeft niet rond de lopen met veel cash geld op zak... Anderzijds denk ik dat heel wat mensen liever hun geld zelf in handen hebben. Ik vind persoonlijk ook dat je meer besef hebt van je uitgaven als je het geld echt in handen hebt. Met de bankkaart gaat het soms allemaal nogal snel en ik heb steeds het gevoel dat ik meer geld uitgeef dan ik eigenlijk vooraf gepland had. Op het journaal kaartte een man aan dat cash geld stilaan zou verdwijnen. Hierop reageerde een gepensioneerde vrouw dat ze het "idioot" vindt om kleine aankopen van bijvoorbeeld twee euro met de bankkaart te doen. Daarna zei een jongeman dat er steeds meer elektronisch betaald wordt, denk maar aan een smsje sturen om te parkeren. Ik begrijp beide standpunten. Twee euro betaal ik ook cash, maar voor grotere bedragen betaal ik meestal met de bankkaart. Ik denk dat cash geld nog niet meteen van de markt zal verdwijnen. Er wordt misschien steeds meer elektronisch betaald, maar cash geld is toch nog sterk aanwezig. Ik vind een combinatie van beide heel goed, zo kan je zelf kiezen hoe je het doet. Enkel het één of enkel het ander is volgens mij niet nodig.
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th December 2013, 14:36
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Handelaars misnoegd over panne elektronisch betaalsysteem

Citaat:
Orgineel gepost door Veronique.Peeters
Ik denk dat cash geld nog niet meteen van de markt zal verdwijnen.


Handelaars misnoegd over panne elektronisch betaalsysteem


Het elektronisch betaal*-systeem lag maandag een tijdlang plat in het hele land. ‘En dat op een van de drukste dagen van het jaar’, zuchtten handelaars én consumenten. Systeembeheerder Worldline was de gebeten hond.



‘Het betaalverkeer in België behoort tot de stabielste ter wereld. Ook deze drukke periode verliep incidentvrij’, liet World*line zondag nog trots weten nadat het een nieuw record aan elektronische betalingen – bijna 5,5 miljoen – had opgetekend. Maar maandag lag het systeem vanaf 16 uur zo goed als plat. En dat 1,5 uur lang.

Worldline zegt dat het rond 16 uur een ‘incident met de hardware’ detecteerde. Daardoor mislukte ongeveer de helft van de betalingen, aldus een woordvoerder. Over de oorzaak van de panne kon het bedrijf nog niets zeggen. Dat wordt onderzocht.

Sommige klanten konden er nog de humor van inzien. ‘Je zal maar aan de kassa staan met je ijsbuche. Die ligt binnen de kortste keren even plat als Bancontact’, tweette een dame.

Maar in de winkels zelf stonden de zenuwen niettemin gespannen. ‘Je zou voor minder’, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). ‘Veel Belgen hebben vandaag vakantie genomen of zijn wat vroeger vertrokken van kantoor om nog wat cadeautjes te kopen of ingrediënten voor het feestmenu in te slaan.’

‘En de handelaars derven natuurlijk flink wat inkomsten’, zegt Luc Ardies van Unizo-Buurtsuper. ‘Ik zag persoonlijk hoe mensen hun aankopen moesten laten liggen en met lege handen huiswaarts keerden. Ronduit rampzalig.’

Grote warenhuisketens schakelden over op plan-B: Delhaize liet de klanten met de kaart betalen en sloeg de gegevens op om die naar Worldline door te sturen eens het systeem weer zou draaien. Bij Colruyt konden klanten een factuur krijgen en het bedrag overschrijven. Of cash betalen, natuurlijk.


Juridisch staartje

Maandagavond, rond half zeven, stelde Worldline dat de problemen zo goed als opgelost waren.

‘Maar dit krijgt nog een staartje’, klinkt het bij Unizo en het NSZ. ‘Wij moeten zo snel mogelijk met Worldline rond de tafel zitten. Niet alleen om na te gaan hoe dergelijke voorvallen in de toekomst te vermijden zijn, maar ook om te praten over een serieuze schadevergoeding voor de gederfde inkomsten’, zegt Luc Ardies.

‘Handelaars betalen vaak 600 euro per jaar voor de huur van de bancontactterminal, het abonnement en de transacties. Voor dat bedrag mag je toch wel bedrijfszekerheid eisen’, besluit Christine Mattheeuws.


DS, 24-12-2013
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.