actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2017, 17:34
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
'Mensensmokkelaars verkopen mensen op slavenmarkten'

Honderden migranten worden gekocht en verkocht op slavenmarkten in Niger en Libië. Dat deelde de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) dinsdag in Genève mee.

Mensensmokkelaars verkopen migranten voor bedragen van 200 tot 500 dollar en de slachtoffers worden vaak maandenlang gevangengehouden vooraleer ze tot dwangarbeid worden gedwongen of misbruikt worden als seksslaven of prostituees, zei Othman Belbeisi, die de operaties van het VN-migratieagentschap in Libië leidt.

De IOM verzamelde getuigenissen van migranten die probeerden Libië te bereiken. Dat land is één van de belangrijkste vertrekplaatsen voor Afrikanen die de Middellandse Zee willen oversteken naar Europa. Overlevenden verklaarden dat hun ontvoerders hen geld afpersten door hen te folteren. Ze moesten ook naar hun families bellen om losgeld te vragen. Een aantal migranten werd gedwongen te werken op slavenmarkten, of om plaatsen met losgeld te bewaken.

Degenen die er niet in slagen een losgeld bijeen te krijgen, sterven de hongerdood. Een door een IOM-dokter behandelde Gambiaan woog nog maar 35 kilogram. Zijn familie moest hun huis verkopen om hem vrij te krijgen. ‘Migranten die naar Libië gaan om in Europa te geraken, hebben geen idee welke gruwel hen wacht eens ze de grens zijn gepasseerd’, zei IOM-woordvoerder Leonard Doyle.

Om potentiële migranten te waarschuwen verspreidt de IOM getuigenissen van slachtoffers op lokale sociale media en plaatselijke radiozenders.

Bron: DS, 11/04/2017. (http://www.standaard.be/cnt/dmf20170411_02829107)

Eigen mening: Ik vind het een jammere zaak om zo een nieuwsbericht te lezen. Ik denk wel dat het af en toe nodig is om ons beeld hieromtrent aan te passen. Vaak hebben mensen een zeer gesloten houding ten opzichte van migranten. "Laat ze maar blijven waar ze nu zitten, in hun eigen land." of nog erger: "Laat ze maar gewoon verdrinken in de zee". Dit zijn uitspraken waar ik misselijk van word. Als ik dan dit artikel lees, schrik ik toch ook wel. 200 tot 500 dollar betalen de mensensmokkelaars om migranten te mishandelen en pijn te doen. Dat dit vandaag de dag nog steeds voorkomt...
Ik vind het wel goed dat dit in de media komt en dat deze cijfers gemeld worden in Genève. Dat ze verspreid worden over sociale media om andere migranten te waarschuwen, is ook een positieve zaak én naar mijn mening een goed kanaal. De vraag is hoe ze deze mensensmokkelaars gaan tegenhouden. Door getuigenissen van overlevenden kunnen ze heel wat te weten komen over deze mensen. Deze mensen moeten vooral gestraft worden, maar de migranten moeten ook meer ondersteunt worden in hun reis waardoor ze niet getroffen worden door een van deze kwesties.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2017, 08:56
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Ik ben het zeker eens met Aurélie, dit soort situaties kennen wij van in films en series, maar dat dit ook in de realiteit gebeurt is waanzinnig. Elk land besteedt een zeker bedrag aan ontwikkelingshulp, ik hoop dat dit geld ook gebruikt wordt om zaken als deze te bestrijden. De mensensmokkelaars weten dat migranten die naar Europa willen vluchten mensen zijn die toch over een bepaald budget kunnen beschikken. Jammer dat deze als een ideaal slachtoffer worden gezien. De migranten waarschuwen vind ik ook een goed idee en dit zal zeker effect hebben, maar ik vraag mij af of dit wel genoeg zal zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.