actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2017, 09:52
Elias.H*ns Elias.H*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 31
Michel weigert zware besparingen of belastingen

Michel weigert zware besparingen of belastingen

Premier Charles Michel wil niet zwaar besparen of belastingen invoeren om het gat in de begroting te dempen, maar zet alles in op meer economische groei.

'Begroting is zwak punt van regering'
Waarom ook regering-Michel begroting niet op orde krijgt
'We hebben duidelijke keuzes gemaakt en houden daaraan vast. We gaan voor relance, niet voor hogere belastingen. Er moet aandacht zijn voor sanering, maar tegelijk voor relance.' Dat zei premier Charles Michel (MR) woensdag namiddag in een reactie op de waarschuwing van de Europese Commissie over de begroting voor volgend jaar.
'De feiten hebben de Belgische regering in het verleden bovendien ook al gelijk gegeven, ondanks waarschuwingen van de Europese Commissie', aldus Michel. 'In 2016 kregen we ook een pessimistisch rapport van Europa, en nadien zijn de cijfers veel beter gebleken.'
'Ik ben dus rustig en koelbloedig. De relance waar wij voor gaan moet zorgen voor meer groei, voor zuurstof voor de economie. We moeten rationeel zijn in onze uitgaven, we moeten beter uitgeven. Maar nu te hard optreden zou contraproductief zijn voor de relance.'
'Er zijn ondertussen meer jobs gecreëerd, maar het is nog niet genoeg. We moeten nog beter doen en werken daarom aan een investeringspact', klinkt het.

Door te weigeren nu hard te besparen of belastingen te verhogen, bewaart Michel ook het politieke evenwicht in de regering. Stefaan Vercamer, een CD&V-parlementslid die uit Beweging.net komt, zei woensdag dat de regering het geld via de inkomsten moet zoeken. In de sociale zekerheid mag volgens hem niet meer bespaard worden.
De N-VA daarentegen maakt duidelijk dat vooral de uitgaven onder controle moeten komen. ‘Dit moet een wake-upcall zijn voor iedereen in de regering om de afgesproken besparingen daadwerkelijk door te voeren’, zegt N-VA-Kamerlid Peter Dedecker. Aan inkomstenzijde zit het net wel snor, meent Dedecker. ‘De inkomsten zitten op schema, waardoor nieuwe belastingen absoluut niet de oplossing zijn, voor zover die in een overbelast land als België überhaupt ooit een oplossing kunnen zijn.’
Bij CD&V toont vooral parlementslid Hendrik Bogaert zich kritisch voor het federale begrotingswerk. ‘Te verwachten, heb genoeg gewaarschuwd’, zei hij op Twitter. ‘Twee derde van de erg kleine verbetering is dan nog te danken aan een daling van de rentelasten. Zwak punt van een anders sterke regering. Geen duurzaam beleid ten opzichte van onze kinderen en kleinkinderen.’
'Ik steun de regering', ,zei Bogaert woensdagavond in Ter Zake, 'maar op dit punt kan je niet anders dan zeggen dat ze de rol wat lost. We zijn in een herstelregering zonder staatshervorming gestapt en die moet orde op zaken stellen.'

Sp.a-voorzitter John Crombez toonde zich in de uitzending niet verbaasd dat een CD&V'er zo van leer trekt tegen de eigen regering. 'Het zijn de reacties van de ministers van Financiën en Begroting en van de premier die verbijsterend zijn", aldus Crombez. 'Zij zeggen dat we op schema zitten en dat alles in orde is.'
'Ik heb de indruk dat de Zuid-Europese mentaliteit via de Club Med-landen en via Wallonië en Brussel in de federale regering is geslopen', zei Bogaert. Wij moeten als Vlaamse partijen zeggen: nee, we willen dat niet, we willen een orthodox beleid zoals in Nederland en Duitsland.'

Bron: De tijd 22/11/17
Link: https://www.tijd.be/politiek-econom...1&ts=1511426211

Mijn mening: In het nieuws horen we vaak over het gat in de begroting. Onze belastingen verhogen vind ik geen goed idee. Denk maar eens aan de hoeveelheid armoede er heerst in ons land. Dit onderwerp komt de laatste tijd ook veel aan bod in het nieuws. Dus belastingsverhoging is geen goed idee. De vlaktaks, naar een idee van Open Vld, vond ik een zeer goed idee. Dit geeft mensen in armoede een kans om weinig belastingen te betalen. Premier Michel hoopt op een goed draaiende economie om het gat in de begroting te kunnen dekken. Dit hangt volgens mij van moment tot moment af. Een economie kan pieken maar heeft ook zijn slechtere momenten.

Laatst aangepast door Elias.H*ns : 23rd November 2017 om 10:02.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.