actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2010, 17:35
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
1.500 deelnemers betogen voor klimaat in Brussel

Aan de klimaatbetoging in Brussel hebben zondagmiddag zo'n 1.500 mensen deelgenomen. De manifestatie is zonder incidenten verlopen. De deelnemers stapten van het Noordstation naar de Kunstberg. Dat meldt de lokale politie van Brussel Hoofdstad-Elsene zondag. Volgens de organisatoren waren er zo'n 4.000 mensen.
Rond 14.30 uur trok de manifestatie zich op gang aan het Noordstation om via de Brouckčre naar de Kunstberg te gaan. Daar heeft Brussels artiest 'Vuile Mong' het klimaatlied aan de deelnemers aangeleerd. Het is een herwerking van 'Hey Jude' van The Beatles.

Een van de deelnemers aan de klimaatbetoging is Qalandar Memon (30) uit Pakistan, dat onlangs getroffen werd door hevige overstromingen. Hij komt er getuigen over zijn ervaringen.

'Klimaatverandering is geen discussie van morgen. De gevolgen daarvan zijn nu al zichtbaar in Pakistan. Denk maar aan de overstromingen tussen juni en augustus waarbij tien miljoen mensen hun woning hebben verloren', aldus Memon, woordvoerder van de Labour and Relief campaign in Pakistan.

De manifestatie is een initiatief van de klimaatcoalitie, een verzameling van zo'n 80 milieugroepen, Noord-Zuidorganisaties en jeugdbewegingen maar ook de vakbonden en enkele politieke partijen zijn aangesloten bij de coalitie. Ze willen hun stem laten horen voor het begin van de klimaatconferentie morgen in Cancun in Mexico.

Ze eisen een duurzaam akkoord over onder andere de vermindering van broeikasgassen. De klimaatcoalitie wil dat de Europese doelstelling inzake CO2-vermindering verder moet gaan dan een daling van 20%.'

Beleidsmakers in Cancun moeten tonen dat ze het menen'

Ook de drie vakbonden zijn op straat gekomen om een beter klimaatbeleid te eisen. 'We leggen ons niet neer bij de malaise in het internationale klimaatbeleid na de mislukking van Kopenhagen. De beleidsmakers in Cancun moeten tonen dat ze het menen", benadrukt ACV-voorzitter Luc Cortebeeck.

Tijdens zijn toespraak na het zingen van het klimaatlied op de Kunstberg benadrukt Cortebeeck dat hij niet wil meedoen aan klimaatfatalisme.

'We vragen dit voor de arme boeren in het zuiden, voor de vele mensen die getroffen worden door overstromingen ook in ons land. We vragen dit ook voor alle werknemers die in onzekerheid leven over de toekomst van hun bedrijf', aldus Cortebeeck, die sprak namens de drie vakbonden. 'De klimaatproblematiek moet op een sociaal rechtvaardige manier gebeuren. Met duurzame jobs en waardig werk in het zuiden en het noorden. Onze economie moet een koolstofarme economie worden.'

Tot slot richtte hij nog een oproep naar de Belgische bedrijven. 'Het optrekken van onze doelstelling naar 30 procent is een kwestie van eigenbelang. Indien we een toekomstgerichte industrie willen in België mogen we niet op de rem gaan staan.'

Bron: www.standaard.be 28/11/2010
Eigen mening: Ik vind het heel goed dat mensen zich meer en meer bewust worden van het klimaatprobleem. Wij moeten nu op de rem gaan staan, willen we dat onze planeet het nog eventjes volhoudt. Ikzelf let ook op sorteren en ik leg ook mijn auto stil als ik voor een gesloten overweg sta, maar ik geloof niet dat wij als particulieren de wereld kunnen veranderen. Dat alle grote bedrijven eens het goede voorbeeld geven. Ik geloof dat als iedereen zijn steentje bijdraagt, we het echt wel beter kunnen maken. Maar ik vind dat voor alle critici, de bedrijven eerst het goede voorbeeld moeten geven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2010, 17:07
alaerts.diewert alaerts.diewert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tessenderlo
Posts: 60
Ik ben het zeker eens met wat mijn collega hier aanhaalt maar is het wel allemaal onze schuld?
Wij hebben er zeker voor gezorgd dat het proces zich al maar meer versnelt. Maar misschien is het gewoon de geschiedenis die zich gaat herhalen. Sommige wetenschappers denken dat er een nieuwe ijstijd aanbreekt en dat daarom het weer zo differentieert.
Wie zal het zeggen, de toekomst zal het uitwijzen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2010, 18:49
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Klimaattop

Ik vind het goed dat er zoveel mensen op straat komen om hun mening duidelijk te maken. Of dat echter genoeg is om tot de grote vervuilers door te dringen blijft dan natuurlijk wel nog de vraag.
Je kan als individu wel iets doen voor het milieu maar uiteindelijk haalt het pas iets uit als iedereen meewerkt.
Het wordt dus tijd dat iedereen eens gaat inzien dat het met ons klimaat de verkeerde kant op gaat.
Ik vrees echter dat er nog niet veel schot in de zaak zal komen daar op de klimaatconferentie in Mexico. Minder vervuilen wil immers zeggen dat men anders te werk moet gaan, en die veranderingen kosten geld.
Dingen veranderen is dus niet zo vanzelfsprekend, maar het wordt wel meer en meer noodzakelijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.